Jump to content

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Compiz Fusion

Ik dacht:

laat ik eens iets vertellen over Compiz Fusion.

Compiz Fusion is de nieuwe naam van de samenvoeging van het Compiz en het Beryl project.

Het is een Composite Window Manager, die gebruik maakt van OpenGL.

Een Composite Window manager slaat het hele venster op in het videogeheugen, ipv alleen het zichtbar deel.

Daarmee kun je allerlei leuke dingen doen.

Even een overzichtje van Leuke functie's:

Expo mode:

desktopax6.th.jpg

Bureaubladen op een Kubus:

groenbladxf1.th.jpg (ja, dit heb je echt nodig)

Venster Tabs:

tabsie4.th.jpg

tabstj0.th.jpg

Water effect:

watertk4.th.jpg

Ring Switcher:

ringswitcherzk9.th.jpg

Schaal:

exposedi0.th.jpg

Wapperende Vensters:

wapperendxl3.th.jpg

Vuurschrijven:

firescbiqt5.th.jpg

Mijn desktop (je kunt ook de balk van actieve toepassing bovenin doen, zoals mac os x, maar dat vind ik onhandig)

liepferdov2.th.jpg

Shift Switcher:

(Flip)

flip3dps7.th.jpg

(Cover)

coverflowvc6.th.jpg

Video op Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=_ImW0-MgR8I

Nog een aantal leuke functie's:

- Onweer

- Zoom

- Sneeuw

- Aquarium in je desktop kubus

- Venster Thumbnails

- Motion Blur

- Allerlei Animatie's

- Curved Expo

- Desktop Cylinder

- Freewins (vrij draaibare en schaalbare vensters)

- Vergrootglas

Ik heb het draaien op Kubuntu 7.04 (Desktop: 650FPS / Kubus: 110FPS)

Minimum systeem eisen:

1GHZ processor

256mb ram

32mb videokaart (draait ook (goed) op een nVidia Geforce 6100 onboard met 16mb gedeeld geheugen)

Hoe kom ik er aan?

Je zou Ubuntu kunnen nemen en dan 3v1n0's ubuntu repository kunnen toevoegen,

of Sabayon Linux versie 3.5 loop 2 downloaden.

Die heeft Compiz Fusion geintregreerd en kun je gebruiken vanaf de Live CD (AMD, Intel, VIA en nVidia zijn ondersteund voor zover ik weet).

Het is niet meer alpha software denk ik (We zijn ondertussen al bij versie 0.7.2)

Wat vinden jullie van Compiz Fusion?

Bewerkt: door ifc3
Geplaatst:

Blijft altijd mooi om te zien wat hobbyisten een prachtige dingen kunnen maken. Zelf heb ik me jaren geleden al eens lopen verbazen over het (destijds) gelikte uiterlijk van elightenment, jaren later kwam windows xp met de lua theme, en iedereen maar zeggen dat dat zo vernieuwend was...

Maar dit ziet er inderdaad mooi uit, maar werkt het ook lekker?? want meestal zijn al die animaties en dergelijke heel erg irritant als je serieus aan het werk bent!

Blijft altijd mooi om te zien wat hobbyisten een prachtige dingen kunnen maken. Zelf heb ik me jaren geleden al eens lopen verbazen over het (destijds) gelikte uiterlijk van elightenment, jaren later kwam windows xp met de lua theme, en iedereen maar zeggen dat dat zo vernieuwend was...

Maar dit ziet er inderdaad mooi uit, maar werkt het ook lekker?? want meestal zijn al die animaties en dergelijke heel erg irritant als je serieus aan het werk bent!

Of het ook irritant is als je serieus bezig bent, kun je zelf instellen.

Je kunt ook makkelijk switchen tussen verschillende profielen.

Ik vind het wel meevallen, behalve sommige dingen zijn niet handig om in de schermhoek te zetten als actie activatie.

De "scale" mode is best handig vind ik (die gebruik ik heel vaak).

Edit: ik heb laatst ook nog eens E17 geprobeerd op een ouwe P3, best mooie animatie's enzo (en dat op een Framebuffer kaart).

Bewerkt: door ifc3
  • 3 maanden later...

misschien een bump maar ik hoop dat de moderators begrip voor hebben want als ik nieuwe topic aanmaakt dan moet men zoeken naar dit topic = not funny!

maar goed nu on topic: ik heb Win XP home, ik vraag me af wat er allemaal gebeurt als ik die Ubuntu en dit Compiz Fusion installeert op XP? of gaat de XP weg?

Bewerkt: door SWYV
Geplaatst:

Ubuntu is een heel nieuw besturingssysteem... Het mooiste is een extra partitie waarop je het zet.

Compiz is dus niet voor XP beschikbaar...

Geplaatst:
dus besturingssysteem is net als Vista, XP, ...?

kan ik er zowel XP als Ubuntu op een PC gebruiken?

Ja, Ubuntu installeert een opstartlader en dan kun je bij het opstarten het besturingssysteem kiezen.

Zorg wel dat je bij het installeren Windows dan niet verwijderd.

Geplaatst:

dus moet ik op de toets drukken voor setup wanneer ik de PC opstart en daarna "boot" kiezen en dan daar ergens wat aanpassen?

Geplaatst:

Je moet het net zo zien als een bootscreen van Vista en een ouder Windows OS. Ik heb dat bijvoorbeeld ook. Als ik de pc aanzet krijg ik een scherm waar ik de keuze heb tussen Vista en XP. Een teller van 30 seconden loopt, dus als ik geen keuze maak wordt na 30 seconden Vista geladen.

Let er wel op dat je tijdens installatie een andere partitie of harde schijf gebruikt dan waar je huidige besturingssysteem op staat.

oke, dus op andere station installeren? hmm hoeveel GB vrije schijf vereist? want ik las op sommige sites 4GB en ander zeggen 2GB dus wat is het?

Bewerkt: door SWYV
  • 6 maanden later...
Geplaatst:

Ubuntu 8.04 heeft nu standard "WUBI" ingebouwd.

Dit houd in dat je je Ubuntu ISO gewoon met bijvoorbeeld D-tools kunt mounten en zo de installatie starten en Ubuntu in een map op je Windows partitie zetten. Als je dat gedaan hebt, kun je bij het opstarten kiezen of je Ubuntu wilt opstarten of Windows (hiervoor wordt de Windows bootloader gebruikt). Het voordeel hiervan is dat als Ubuntu je niet bevalt je het heel makkelijk kunt verwijderen (gewoon bij Software in het configuratiescherm).

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...