Jump to content

Franz Ferdinand


Froop

Recommended Posts



18993227pc9.png

De band

Franz Ferdinand is een uit Glasgow afkomstige alternatieve post-punk/Indie-rockband genaamd naar aartshertog Franz Ferdinand (Duits) van Oostenrijk. De band is opgericht in 2001 en bestaat uit Robert Hardy (ookwel Bob, basgitaar), Alexander Kapranos (ookwel Alex, zang en gitaar), Nicholas McCarthy (ookwel Nick, gitaar & keyboard) en Paul Thomson (drums). De band is duidelijk te herkennen aan de vele gitaarsolo's.

Debuut

B0001ZMWQO.01.LZZZZZZZ.jpg

De band debuteerde in 2003 met de EP Darts of Pleasure. Het eerste album, Franz Ferdinand, verscheen in februari 2004. Hierop was uiterst dansbare gitaarrock te horen, waarmee de groep in navolging van the Strokes en dance-punk bands als The Rapture, Yeahyeahyeahs en Liars teruggreep op Television, Roxy Music en de Post-punk bands van de jaren tachtig. Franz Ferdinand hoort thuis in het rijtje nieuwe Britse bands die een dansbare vorm van rockmuziek hebben gemaakt, zoals o.a. Bloc Party, Kaiser Chiefs en Arctic Monkeys. Er werden vijf singles uitgebracht van dit debuutalbum ("Darts of Pleasure", "Take Me Out", "The Dark of the Matinée", "Michael" en "This Fire"). De eerste twee bereikten de top 10 van de Britse hitparade.

You Could have It So Much Better

72716023vz1.png

You Could Have It So Much Better is het tweede album van Franz Ferdinand dat is uitgekomen op 3 Oktober 2005 in Het Verenigd Koninkrijk. Dit album is wat wilder dan zijn voorganger. Het nieuwe is er een beetje van af, maar 'de groei' van de band is zeker te horen in de variatie aan nummers. Hiertoe kun je rekenen 'The Fallen', 'You Could Have It So Much Better' en 'Evil and a Heathen' welke de meer wildere nummers zijn, en de zachtere nummers zoals 'Walk Away', 'Fade Together'en 'Eleanor Put Your Boots On'.

94623337yu0.png

Band Homepage

Myspace

Take Me Out

--------------------------------

Ikzelf vind Franz Ferdinand een zeer vernieuwende band in deze tijd, die zeker anders klinkt dan The Arctic Monkeys en andere Indie-rockbands. Om een algemene indruk te krijgen is het handig om 'Take me out' te beluisteren.

Bewerkt: door Froop
Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind het ook wel goede muziek, ben niet een rock liefhebber, er zijn dan ook maar 3 bands die ik nog wel goed vind, dat zijn franz ferdinand, linkin park en red hot chili peppers.

Ik luisterde eerst dag en nacht Take me Out, leuk nummer^^

Link to comment
Delen op andere websites

even naar youtube fietsen ^^

zitten wel leuke tussen, vind bij take me out dat *basgitaar volgens mij* iets teveel voorkomt in het begin maar het heeft opzich wel wat ^^

gelijk doorfietsen naar limewire :puh:

Edit: kreeg trouwens door dat het geen basgitaar was toen ik de clip zag :schater:

Bewerkt: door .Djanick
Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 year later...
ik hou er niet zo van maar.. Franz ferdinand was toch ook een oosterijkse troonopvolger die doodgeschoten is? Gister bij geschiedenis gehad :Y

Ja en dat was de oorzaak van het begin van de eerste Wereldoorlog :7

Ik heb ook een CD van hen, luister er niet zo vaak :sst:

This FFFire vind ik wel een goed lied!

Link to comment
Delen op andere websites

ik hou er niet zo van maar.. Franz ferdinand was toch ook een oosterijkse troonopvolger die doodgeschoten is? Gister bij geschiedenis gehad :Y

Ja en dat was de oorzaak van het begin van de eerste Wereldoorlog :7

Ik heb ook een CD van hen, luister er niet zo vaak :sst:

This FFFire vind ik wel een goed lied!

Franz Ferdinand zingt zo vals als een kat live :)

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...
ik hou er niet zo van maar.. Franz ferdinand was toch ook een oosterijkse troonopvolger die doodgeschoten is? Gister bij geschiedenis gehad :Y

Ja en dat was de oorzaak van het begin van de eerste Wereldoorlog :7

[offtopic]Niet, er speelden al veel langer andere dingen mee dan alleen dat Franzje doodgeschoten werd. Het meest kenmerkende was het groeiende Nationalisme. Voornamelijk Groot Brittannië, Frankrijk en Duitsland waren al vol lof dat ze graag een oorlog wouden (en ze waren er zeker van dat ze zouden winnen), ze moesten alleen een goede reden hebben. En dat was nou net dat Franzje doodgeschoten werd.

Totaal verkeerd begrepen door veel mensen. Net als dat de Amerikanen ons in WO1 ons zouden redden vanwege het neerschieten van de Lusitania (ook verkeerd begrepen, het was geen Amerikaans schip, er zaten alleen een paar Amerikanen op), de reden was dat ALS de centralen (Oostenrijk-Hongarije, Duitsland, Italië en het Ottomaanse rijk) zouden winnen, Amerika gigantisch veel geld zou verliezen. Ze hadden namelijk heel veel wapens verkocht aan de Geallieerden, die ze af zouden betalen in termijnen.

Kortom, als de Centralen hadden gewonnen, dan was Amerika in een economische crisis beland, en ze waren nou net over de beurskrach heen, en de economie ging nou net beter toen WO1 begon, dus dan zou de VS in totale armoede belanden.[/offtopic]

En ziehier, uw geschiedenisles.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 8 maanden later...

Dit topic is een beetje naar achter geschoven en dat is helemaal niet goed voor zo'n band.

Inmiddels heeft franz ferdinand weer een nieuw album:

Tonight.

Dit album gaat meer naar de disco kant van de rock. Het is nog steeds goede muziek.

Dit zijn de nummers:

1. "Ulysses" 3:11

2. "Turn It On" 2:21

3. "No You Girls" 3:42

4. "Send Him Away" 2:59

5. "Twilight Omens" 2:30

6. "Bite Hard" 3:26

7. "What She Came For" 3:52

8. "Live Alone" 3:29

9. "Can't Stop Feeling" 3:03

10. "Lucid Dreams" 7:56

11. "Dream Again" 3:18

12. "Katherine Kiss Me" 2:56

totaal 42:43

Dit is de voorkant van het album:

Tonight-FF.jpg

Link to comment
Delen op andere websites

Het zijn allemaal wel goede nummers, maar mijn echte favorieten zijn toch wel No You Girls, Bite Hard en What She Came For. En dan nog het epische Lucid Dreams, qua ervaring toch wel het Magnum Opus van het album.

Link to comment
Delen op andere websites

Goede band. Het is muziek die de hele dag in je hoofd blijft zitten. 'Take me out' vind ik een leuk, en aanstekelijk liedje.

ik vind take me out inderdaad hun allerbeste nummer. ^_^

Die is echt goed.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...