Bigstijn Geplaatst: 20 juli 2007 Rapport Geplaatst: 20 juli 2007 (bewerkt) Muziekliefhebbers kunnen bij onstuimig weer hun mp3-speler beter opbergen. De apparaatjes kunnen behoorlijk wat lichamelijk letsel veroorzaken wanneer de gebruiker door de bliksem wordt getroffen, waarschuwen Canadese artsen. Muziekliefhebbers kunnen bij onstuimig weer hun mp3-speler beter opbergen. De apparaatjes kunnen behoorlijk wat lichamelijk letsel veroorzaken wanneer de gebruiker door de bliksem wordt getroffen, waarschuwen Canadese artsen. De medici beschrijven in het vakblad de New England Journal of Medice een geval waarbij een man met een iPod op aan het joggen was in de regen. Toen de bliksem insloeg, werkte de metalen oordopjes als een geleider. De elektrische stroom zorgde ervoor dat de trommelvliezen van de man barstten. Via het snoertje van de hoofdtelefoon bereikte de energie ook de rest van het lichaam, met ernstige brandwonden tot gevolg. Bovendien brak het slachtoffer zijn kaak, vermoedelijk omdat al zijn spieren zich door de inslag aanspanden. Het ongeluk, dat twee jaar geleden plaatsvond, leidde bij de man tot een gehoorverlies van ruim 50 procent. Volgens de Canadese artsen was dat niet gebeurd als het slachtoffer zijn mp3-speler tijdens het onweer had afgedaan. Bron: gezondheidsnet.nl http://www.gezondheidsnet.nl/medisch/nieuw...kant-bij-onweer Bewerkt: 20 juli 2007 door Bigstijn Reageren
Amfetamientje Geplaatst: 20 juli 2007 Rapport Geplaatst: 20 juli 2007 het gaat niet alleen om mp3, maar alle aparaten dus ook Telefoons of desnoods een portablewasmachine mét bekertjes houder... maarja ik loop toch nooit buite als het onweert, en als het zo is dan zet ik alles uit... Reageren
GTA-Sheep Geplaatst: 20 juli 2007 Rapport Geplaatst: 20 juli 2007 Wat een onzin zeg. Ik heb helaas de dood van iemand door de bliksem van zeer nabij meegemaakt (een speler van mijn voetbalclub is jaren geleden op het voetbalveld door de bliksem getroffen en overleden) en die persoon had helemaal niets bij zich wat maar geleiden kon. Simpelweg het hoogste punt zijn op dat kleine stukje veld was helaas fataal. En de bliksem geeft zo'n verschrikkelijk hoog voltage af dat overleven van een blikseminslag vrijwel onmogelijk is. In de regen, met of zonder geleiders, het maakt niets uit. Gewoon zorgen dat je in de auto zit, in huis etc... maar niet in open veld, op het strand (Texel, 3 days ago) of onder een boom..... Reageren
Bigstijn Geplaatst: 20 juli 2007 Auteur Rapport Geplaatst: 20 juli 2007 Een late condolatie GTA-Scheep, dat lijkt me niet bepaaldt fijn om zo te zien. Als je door de bliksem wordt getroffen, komt het inderdaad heus niet door een mp3, het verstandigst is om op te grond te gaan liggen. In ieder geval blijf uit de buurt van bomen! Anders gebeurt er zo iets: En jij staat eronder ook nog: http://www.youtube.com/watch?v=gKPwkau0Dh0...ted&search= Reageren
Amfetamientje Geplaatst: 20 juli 2007 Rapport Geplaatst: 20 juli 2007 Wat een onzin zeg. Ik heb helaas de dood van iemand door de bliksem van zeer nabij meegemaakt (een speler van mijn voetbalclub is jaren geleden op het voetbalveld door de bliksem getroffen en overleden) en die persoon had helemaal niets bij zich wat maar geleiden kon. Simpelweg het hoogste punt zijn op dat kleine stukje veld was helaas fataal. En de bliksem geeft zo'n verschrikkelijk hoog voltage af dat overleven van een blikseminslag vrijwel onmogelijk is. In de regen, met of zonder geleiders, het maakt niets uit. Gewoon zorgen dat je in de auto zit, in huis etc... maar niet in open veld, op het strand (Texel, 3 days ago) of onder een boom..... Met alle respect maar er zijn wel mensen die het hebben overleefd, het is gewoon stom toeval. Maar als je iest elektrsich heb, heb je méér kans geraakt te worden. Ook gaan mensen naast iets hoogstaan en ook dat is gevraalijk omdat de bliksem kan afketsen en jou als nog treffen.. Reageren
DdJDean Geplaatst: 20 juli 2007 Rapport Geplaatst: 20 juli 2007 (bewerkt) Een boom van dertig meter hoog is minder gevaarlijk dan een metalen kast of afrastering die maar 1 meter hoog is. Ik heb een mooi voorbeeld. In onze straat is de bliksem een keer ingeslagen. De bliksem sloeg in de metalen kast, ineens was alles donker. Die kast stond onder een boom van dertig meter hoog. De stam van die boom stond geeneens 4 meter bij de metalen kast vandaan. Ook treinrails is een lekker hapje voor de bliksem om daar in te slaan. En ja als er onweer komt en je bent buiten moet je gehurkt gaan zitten met je voeten bij elkaar. Trek de stekker uit de volgende apparaten: Tv, radio, (spel)computer, telefoon enz. Gebruik geen water, als het via de leidingen komt wordt je alsnog geraakt. Draag dus ook geen muziekspelers enz. 70 % van de mensen overleeft het, maar meestal heb je grote brandwonden. Een bliksemfilts is duizenden graden warm. Bewerkt: 20 juli 2007 door Mr.Twente Reageren
Mastertuner Geplaatst: 20 juli 2007 Rapport Geplaatst: 20 juli 2007 Bij ons in de straat is er ook blikseminslag geweest. In die elektrische (zwarte) kabels. Er ontstonden allemaal blauw-rode gloeiende vuurstenen en vlogen naar overal. Gelukkig geen huizen, auto's, ... geschonden. Ook niemand had verwondingen. Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.