Ice Banana Geplaatst: 20 juli 2007 Rapport Geplaatst: 20 juli 2007 Hallo Leden, Ik ben zot op een Honda Dax, en ik spaar er voor en hoop tegen mijn 16 de (omdat je dan officieel met een scooter mag rijden als je het juiste rijbewijs hebt) een Dax te bemachtigen. Maar ik heb enkele vraagjes over een Honda Dax. Een helm is verplicht toch? Evenals een rijbewijs? Wat is een basisprijs van dit voertuig? Is het legaal op de weg? Welke Papieren? Welke cc is toegelaten op de weg, of speelt dit geen rol? Kan een Dax gebruikt worden om mensen te vervoeren? Welk rijbewijs heb je nodig voor een Dax? Kost een nieuwe "Paintjob" veel? Ik ben eigelijk nog een sukkeltje als het over Brommers, scooters en motoren gaat en ik wou graag dit even vragen. Dus ik zou graag er mee willen kennismaken en later rijden ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Main toppic Wat is een Honda Dax De Honda Dax is een kleine 50cc bromfiets aangedreven door een 4 takt motor en met kleine 10' wieltjes, er bestond ook een 70cc versie van. Zowel de 50cc bromfiets als de 72cc motorfiets-versie hadden een semi-automatische versnellingsbak met drie verhoudingen. In Japan en de Verenigde Staten werd ook een handgekoppelde 4-bak gebruikt. Het model dateert van eind jaren zestig (OT), verdween een tijd om in modernere uitvoering terug te verschijnen eind de jaren tachtig (NT). De belangrijkste wijzigingen aan de moderne uitvoering was dat hij een 12V CDI ontsteking kreeg en een hydraulische voorvork. Er werden ook enkele veranderingen aangebracht aan de motor(eco-cilinderkop, andere drijfstang, andere overbrengingsverhoudingen,...) . In 1998 werd de laatste Honda Dax gemaakt. Nu bestaan er vele replica's van het model, vooral van Chinese makelij, Jincheng is de meest bekende ervan. Verder is er nog Skyteam, lifan, zongcheng en zeer veel onbekende namaak. Deze hebben meestal niet zo'n lange levensduur als de originele Honda, of bovengenoemde merken. In België bestaat een heuse hype rond dit brommertje, dat vaak wordt gerelateerd met zijn kleinere broertje, de Honda Monkey. Clubs werden in alle steden gevormd, waaronder de in 1986 opgerichte Antwerp Dax Association. (wikipedia) Zijn er hier trouwens leden die dit fantastishe brommertje hebben? IB (Ik hoop zo snel mogelijk Antwoorden te ontvangen ) Reageren
.Sharingan Geplaatst: 21 juli 2007 Rapport Geplaatst: 21 juli 2007 (bewerkt) Een helm is verplicht toch? Evenals een rijbewijs?Wat is een basisprijs van dit voertuig? Is het legaal op de weg? Welke Papieren? Welke cc is toegelaten op de weg, of speelt dit geen rol? Kan een Dax gebruikt worden om mensen te vervoeren? Welk rijbewijs heb je nodig voor een Dax? Kost een nieuwe "Paintjob" veel? 1. Als het onder de 45 km/u is, is het snor. Dus geen helm. Boven de 45/u moet wel een helm gedragen worden. En ja je moet een rijbewijs hebben, om op deze Dax legaal te mogen rijden. 2. tweedehands (want op google origneel vondt ik niet veel) ligt de prijs rond de 1.000 en 1.300 euro. 3. Met bepaalde verzekeringen is deze brommer legaal op de weg. 3. Papieren van de brommer xD 4. 50cc is toegestaan op de weg. Als je wordt gepakt met een 70cc blok. Wordt ie in beslag genomen. En krijg je hem gestript terug. 5. Ligt eraan of het past. En of de achterveer het kan verdragen. 6. Scooter/brommer rijbewijs. 7. ligt eraan bij wie je gaat. Het is niet zon groot Frame. Dus het zal ongeveer 50 tot 70 euro kosten. Let op: Volgens mijn vader, zijn de meeste Dax'en nep/imitatie. Zorg ervoor dat je weet hoe je kan zien of hij echt is. Want dit weet ik ook niet. Bewerkt: 22 juli 2007 door .WhoopDiDoo. Reageren
Nuke[NL] Geplaatst: 8 augustus 2007 Rapport Geplaatst: 8 augustus 2007 Punt 1 is helaas niet correct .WhoopDiDoo., Snorfietsen mogen maximaal 25 en bromfietsen maximaal 45 km/h rijden. Voor beide heb je een rijbewijs AM of hoger nodig. Verder is een helm alleen verplicht op bromfietsen. Punt 3 wil ik ook nog even verduidelijken. Je moet namelijk altijd je verzekeringsbewijs en kentekenbewijs bij je hebben. Verzekeren is dus verplicht. Ook moet je een kenteken hebben. Tenslotte nog over punt 4, al boeit het niet en is het een beetje nerdig, je mag maar tot 50cc aan motorinhoud hebben, 50cc valt officieel ook al onder de categorie motorfiets. By the way, dit is de Nederlandse wetgeving, dus in België is het misschien anders (ik weet niet of je in NL of BE woont). Nuke[NL] Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.