Jump to content

Bandbreedte internet eerlijk verdelen


brbgtaplayer

Recommended Posts

Hallo,

We hebben thuis twee computers op een router aangesloten (Beneden bedraad, mijne draadloos) die weer op het modem zit aangesloten. Maar het probleem is, als er iemand beneden gaat internetten terwijl ik boven internet, pakt de computer beneden alle bandbreedte af! (Dus mijne is dan veel langzamer dan beneden) En nu vraag ik me af, hoe kan ik ervoor zorgen dat de bandbreedte van het internet wel eerlijk verdeeld word?

Link to comment
Delen op andere websites

Weet je het zeker? Als het goed is delen jullie dan de bandbreedte (allebij de helft van je internet snelheid / bandbreedte). Ze zouden allebij een stuk langzamer moeten worden als je ze samen gebruikt.

Een router deelt namelijk een poort op voor meerdere computers. Als je er bijvoorbeeld 4 op aansluit (allemaal aan), is er voor alle vier 1/4 van de bandbreedte beschikbaar. Dit probleem heb je niet (veel minder) met een draadloos modem.

Probeer het eens met een test op internet (www.speedtest.nl) en vergelijk dan de scores eens met elkaar. Let er dan wel op dat je het tegelijk doet; dus jij op jouw pc en dan iemand anders beneden op het zelfde moment de test beginnen.

Bewerkt: door Insanity Prawn Boy
Link to comment
Delen op andere websites

Weet je het zeker? Als het goed is delen jullie dan de bandbreedte (allebij de helft van je internet snelheid / bandbreedte). Ze zouden allebij een stuk langzamer moeten worden als je ze samen gebruikt.

Een router deelt namelijk een poort op voor meerdere computers. Als je er bijvoorbeeld 4 op aansluit (allemaal aan), is er voor alle vier 1/4 van de bandbreedte beschikbaar. Dit probleem heb je niet (veel minder) met een draadloos modem.

Probeer het eens met een test op internet (www.speedtest.nl) en vergelijk dan de scores eens met elkaar. Let er dan wel op dat je het tegelijk doet; dus jij op jouw pc en dan iemand anders beneden op het zelfde moment de test beginnen.

De computer beneden is bedraad op de router aangesloten, en de mijne (boven) draadloos (54g, 11mbps), is dat het mischien? Moet ik mischien de netwerksnelheid van beneden naar 10mbps verlagen (in plaats van 100mbps)?

Link to comment
Delen op andere websites

Nee, dat is het niet. Je hebt gewoon halve bandbreedte (bij allebij) als ze beiden aanstaan.

Doe anders die test uit mijn vorige bericht even, dan weet je het 100% zeker.

Bewerkt: door Insanity Prawn Boy
Link to comment
Delen op andere websites

Weet je het zeker? Als het goed is delen jullie dan de bandbreedte (allebij de helft van je internet snelheid / bandbreedte). Ze zouden allebij een stuk langzamer moeten worden als je ze samen gebruikt.

Een router deelt namelijk een poort op voor meerdere computers. Als je er bijvoorbeeld 4 op aansluit (allemaal aan), is er voor alle vier 1/4 van de bandbreedte beschikbaar. Dit probleem heb je niet (veel minder) met een draadloos modem.

Probeer het eens met een test op internet (www.speedtest.nl) en vergelijk dan de scores eens met elkaar. Let er dan wel op dat je het tegelijk doet; dus jij op jouw pc en dan iemand anders beneden op het zelfde moment de test beginnen.

De computer beneden is bedraad op de router aangesloten, en de mijne (boven) draadloos (54g, 11mbps), is dat het mischien? Moet ik mischien de netwerksnelheid van beneden naar 10mbps verlagen (in plaats van 100mbps)?

Draadloos is altijd slomer, vanwege de latency.

Daar ligt het aan denk ik.

Link to comment
Delen op andere websites

Hij zei dat het alleen gebeurt wanneer beide computers aanstaan, dus dat is het niet.

Wij hadden hier thuis ook een router met 1 vaste en 1 draadloze pc. Precies het zelfde probleem: ze delen bandbreedte. Toen hebben we een draadloos modem gekocht en werkt alles snel (met 4 pc's tegelijk (2 draadloos), een netwerk printer (2) en een NAS).

Bewerkt: door Insanity Prawn Boy
Link to comment
Delen op andere websites

Hij zei dat het alleen gebeurt wanneer beide computers aanstaan, dus dat is het niet.

Wij hadden hier thuis ook een router met 1 vaste en 1 draadloze pc. Precies het zelfde probleem: ze delen bandbreedte. Toen hebben we een draadloos modem gekocht en werkt alles snel (met 4 pc's tegelijk (2 draadloos), een netwerk printer (2) en een NAS).

Het is er alleen maar erger op geworden! Het signaal is steeds barslecht en valt vaak weg (momenteel niet, maar daarnet wel) terwijl hij het eerst altijd normaal deed. En mijn zusje zit nu wel op de computer maar niet op het internet, en toch opent hij webpagina's zeer moelijk? Ik heb de netwerkstekker van beneden er maar ff uit getrokken, en nu doet het het allemaal wel (heeft dat ook effect op het draadloze signaal?), ik snap er niks meer van!

Ik heb de snelheid van beneden naar 10mbps verlaagt, maar daarvoor deed hij het ook al, en dat had geen effect. Ik duw het stekkertje er maar weer in en kijk wat voor effect het heeft...

Edit: Nu doet alles het wel! (Ik had voor het posten van dit bericht de computer ff uit gehad en nu staat hij weer aan, had ik dan gewoon moeten restarten?)

Edit 2: Hij deed het ff, maar vervolgens ging het weer slecht. Netwerkkabel weer verwijderd, en nu doet hij het wel! Eerst deed hij met bijde computers gewoon normaal (tijden lang), maar nu niet meer?! :NHELP!

Bewerkt: door brbgtaplayer
Link to comment
Delen op andere websites

Opzich vind ik het nogal een bizaar probleem. Ik heb namelijk ook twee computers hier thuis die ook een verbinding delen hier thuis. Bovendien komt er soms nog eens een derde of zelfs 4de bij. (Voor als ik iemands PC repareer etc). En dan mogen alle pc's aanstaan en surfen op het internet mijn verbinding vertraagt NIET! Het klinkt misschien raar, maar bij mij wordt er niks gedeeld van snelheid. Want alles heeft de zelfde snelheid. Bovendien betaal ik wel bij mijn provider voor meerdere pc's. Ik denk dat het daar wel aanlicht dan. Dus als ik jou was zou ik gewoon eens de klantendienst telefoneren en daar je probleem eens uitleggen. Het kan zijn dat je met een toeslag van per maand 4 euro, allebei je PC's de zelfde snelheid hebben. Maar draadloos is inderdaad wel iets trager dan met een draad, maar normaal is het verschil wel minim. :)

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind het nou niet echt handig van je om gewoon maar wat aan te kloten. Je wist toch nog helemaal niet wat het probleem was (als er al een probleem is...)? Als ik jou was zou ik alles maar terug zetten zoals het was en dan eerst maar eens kijken of je de snelheid niet gewoon deelt als die andere aan staat (door die test). Als uit die test blijkt dat de ene sneller is dan de andere (moet je de test dus wel op allebij tegelijk doen), dan pas weet je dat er een probleem is. Als je dat nou gewoon eerst even probeert en hiet je resultaat neerzet, zien we daarna wel verder.

Als het signaal slecht is moet je kijken of je de antenne van je pc niet ergens anders neer kan zetten (of de router).

@matiscus: Hij heeft een router, niet een draadloos modem. Voor een router is het heel normaal dat je de verbinding deelt. Daar zijn ze namelijk voor gemaakt.

Link to comment
Delen op andere websites

het word gewoon half half verdeeld

en draadloos is gewoon minder stabieler als LAN ( kabel ).

als je zo ff internet zul je hier niks van merken maar als je intensief Online gaat gamen zul je merken dat je wat vaker lagt dan wanneer je LAN internet hebt.

Link to comment
Delen op andere websites

De ene keer is het signaal goed en werkt alles top, de andere keer werkt het voor geen meter. Ik snap gewoon niet hoe dat kan (en voor zover ik weet zenden de buren geen radiogolven uit, dus).

Bewerkt: door brbgtaplayer
Link to comment
Delen op andere websites

Eerst was het ook altijd stabiel, maar sinds een aantal maanden geleden is het niet stabiel meer (en ik kan de router niet zoveel verplaatsen, mischien moet ie hoger geplaatst worden?).

En de bandbreedte is nog steeds niet eerlijk, want als ik alleen internet, download ik (bij goeie ontvangst) met zo'n 300kilobyte/sec (gemiddeld), en beneden met gemiddeld 700kilobyte/sec. En bij tegelijk internetten komt mijne niet hoger dan 70kilobyte/sec, en dan is de snelheid beneden 300kilobyte/sec? :? ik snap dat echt niet.

Edit @ Scrtz: het word niet half half verdeeld, en ik merk het dus bij het internetten zelfs dat hij flink langzamer is! En online gamen is haast onmogelijk!

Bewerkt: door brbgtaplayer
Link to comment
Delen op andere websites

komt door het verschil in activiteit boven en onder

en als je online wilt gamen raad ik je een LAN verbinding aan ( kabel ) en anders beter internet pakken zodat er meer te verdelen is

je kan er ook niks aan veranderen

het ligt gewoon aan je draadloze verbinding

dat die minder goed pakt ofzo

wat voor router etc heb je?

Link to comment
Delen op andere websites

Maak gewoon van 1 computer een hoofd computer, met daarin twee netwerk kaarten

1 netwerk kaart waar de roeter is aan gesloten

en 1 netwerk waar het modem is aan gesloten

en dan tja kan je gwn internetten met meerder computers als je het aan de roeter aan sluit

hier geen probleem hoor,, hier hebben we het zelfde maar dan kabel

geen draadloos

alles is gwn snel.. oftewel normaal

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...