Sandra Geplaatst: 26 juli 2007 Rapport Geplaatst: 26 juli 2007 Er worden ook erg vaak weerloze en onchuldige mensen op gruwelijke manieren vermoord. Ik vind dit erger omdat een mens veel meer emotie heeft dan een dier. ...emotie is emotie, maakt niet uit of een mens er meer van heeft dan een dier. en dier voelt ook pijn als hij gemarteld wordt. Honden (die gemarteld worden in China) hebben ook emotie: Ik heb laatst verhaal gelezen dat een hond gestorven is op het graf van zijn pas overleden baasje. Omdat het zijn baasje mistte, is hij op het graf gaan zitten, en gewacht tot hij zelf stierf. Dieren hebben dus wel degelijk emotie en gevoel. Ook als bijvoorbeeld een jonk van een dier overlijd, dan raken de ouders ervan ook erg in paniek hoor! (zelfs bij vogels) Reageren
LBG Geplaatst: 26 juli 2007 Rapport Geplaatst: 26 juli 2007 Of dieren emotie hebben of niet is een discussie waar zelfs hooggeleerden het niet over eens zijn, dus om zomaar even te verklaren dat dieren emotie hebben is een beetje raar. Maar een mens heeft meer diepgaande gedachten over het leven, een mens kan meer hebben om van te houden dan een kip die een heel kort leven heeft gehad in gevangenschap. Als een dier wordt vermoord denkt dat dier niet aan nabestaanden, dingen die dat dier in zijn leven nog wilde bereiken, enz. Reageren
Sandra Geplaatst: 26 juli 2007 Rapport Geplaatst: 26 juli 2007 (bewerkt) Of dieren emotie hebben of niet is een discussie waar zelfs hooggeleerden het niet over eens zijn, dus om zomaar even te verklaren dat dieren emotie hebben is een beetje raar. Als een dier wordt vermoord denkt dat dier niet aan nabestaanden, dingen die dat dier in zijn leven nog wilde bereiken, enz. Je spreekt jezelf tegen. Als hooggeleerden er nog niet uit zijn of dieren wel of geen emoties voelen, hoe durf JIJ dan te beweren dat ze GEEN emoties hebben???? Edit: Ohja, nog ff een quote uit een artikel dat gaat over honden: Dat een hond wel degelijk kan wegkwijnen bij afwezigheid van zijn baas blijkt wel uit de vele verhalen over honden die niet wilden wijken van het graf van hun baas bijv. en daar inderdaad langzaam wegkwijnden.En de voorbeelden waar honden een ongelooflijk aantal kilometers aflegden om hun baas terug te vinden. Bewerkt: 26 juli 2007 door Sandra18[NL] Reageren
LBG Geplaatst: 26 juli 2007 Rapport Geplaatst: 26 juli 2007 (bewerkt) Nee, ik had het over gedachten, dat is heel iets anders dan emoties. PS: Dat van die honden kan ook gewoon zijn omdat ze een baasje nodig hebben, die geeft ze eten. Honden die van jongs af aan eten in een bakje van hun baasje hebben gekregen kunnen denk ik niet goed zelf meer jagen of zelf eten zoeken. Bewerkt: 26 juli 2007 door LBG Reageren
Sandra Geplaatst: 26 juli 2007 Rapport Geplaatst: 26 juli 2007 Nee, ik had het over gedachten, dat is heel iets anders dan emoties. Oke, maar zijn hooggeleerden er dan wel 100% van overtuigd dat dieren GEEN gedachtes hebben? Zo nee, dan moet JIJ niet tegen mij zeggen, dat ik niet zomaar moet zeggen dat dieren WEL emoties hebben. Ga dus niet zelf zeggen dat dieren GEEN gedachtes hebben. Reageren
LBG Geplaatst: 26 juli 2007 Rapport Geplaatst: 26 juli 2007 Ik zeg niet dat dieren geen gedachtes hebben, maar het lijkt me sterk dat dieren denken over wat ze nog hadden willen doen in hun leven. Reageren
Sandra Geplaatst: 26 juli 2007 Rapport Geplaatst: 26 juli 2007 Ik zeg niet dat dieren geen gedachtes hebben, maar het lijkt me sterk dat dieren denken over wat ze nog hadden willen doen in hun leven. aha, het lijkt je dus sterk, je weet het dus toch niet 100% zeker zoals je eerder beweerde: Als een dier wordt vermoord denkt dat dier niet aan nabestaanden, dingen die dat dier in zijn leven nog wilde bereiken, enz. Misschien denken ze dus wel aan nabestaanden en levensdoelen. Zolang dat niet 100% ontkracht is, kan je niet tegen mij zeggen dat ik ongelijk heb waneer ik vind dat ze wel gevoel en emotie hebben. Reageren
LBG Geplaatst: 26 juli 2007 Rapport Geplaatst: 26 juli 2007 Honden (die gemarteld worden in China) hebben ook emotie: Ik heb laatst verhaal gelezen dat een hond gestorven is op het graf van zijn pas overleden baasje. Omdat het zijn baasje mistte, is hij op het graf gaan zitten, en gewacht tot hij zelf stierf. Dieren hebben dus wel degelijk emotie en gevoel. Hmm.... Reageren
Ice Banana Geplaatst: 26 juli 2007 Rapport Geplaatst: 26 juli 2007 We gaan dus wel een beetje heel erg offtopic niet? Dieren hebben ook gevoelens en emotie's. Enkele voorbeelden: -Als een beer boos is op jouw gaat hij ook toch niet kijken tot je dood bent maar gaat hij vechten omdat hij boos en geirriteerd is. -Een wolf communiceert voor een groot deel door gezichtsuitdrukkingen. Wanneer hij kwaad is, trek hij zijn lip op en laat zijn hoektanden zien en zet zijn oren rechtop. Huilen is een tweede manier om te communiceren. en is dikwijls een teken van blijdschap. Als een groep wolven huilt, beginnen ze bij laag en gaan altijd maar hoger en hoger huilen. Ze huilen ook om hun groep bijeen te houden, om te laten horen in gedeelde gebieden waar ze zich bevinden en soms ook gewoon voor hun plezier. Elke wolf huilt op zijn manier. Aldus hier. -Wormen voelen geen pijn. Met die conclusie haalden Noorse onderzoekers begin dit jaar het nieuws. Slakken, mosselen en garnalen kunnen ook geen pijn ervaren. En zelfs een kreeft die schreeuwt als hij in kokend water wordt gegooid, voelt geen zier. Het zenuwstelsel van deze ongewervelde dieren is gewoonweg te simpel. Zo simpel dat ze geen benul hebben van wat er gebeurt. En als ze geen bewustzijn hebben, kunnen ze ook niet lijden, redeneren de onderzoekers. Dat een worm geen gevoel heeft, soit - daar kunnen de meeste mensen wel mee leven. Maar hoe zit het met andere dieren? Over inktvissen en sommige insecten, die iets grotere hersentjes hebben en complexer gedrag vertonen, waren de Noren minder zeker. En wat dacht u van uw huisdier? Is uw hond blij als u thuiskomt? Is uw kat tevreden als hij spint? Ze kunnen het ons niet vertellen, maar hun gedrag spreekt boekdelen, toch? Voor de wetenschap zijn de zielenroerselen van dieren altijd een lastige geweest. Omdat we nooit kunnen weten wat een dier precies ervaart (we kunnen het immers niet vragen), kunnen we daar ook geen uitspraken over doen, redeneert men. Onderzoekers wagen zich liever niet op glad ijs en spreken daarom meestal alleen maar over het gedrag van dieren. Een dier is niet boos, maar `gedraagt zich agressief'. Is niet blij, maar `geagiteerd'. Degenen die wel iets wagen te zeggen over dierengevoel, worden beschuldigd van antropomorfisme: de neiging om dieren allerlei menselijke eigenschappen toe te schrijven. Een wetenschappelijke doodzonde. Voor de meeste wetenschappers zijn dieren een soort machines, Wanneer je een slak aanraakt, gaat zijn hart sneller kloppen. Maar dat wil nog niet zeggen dat hij angst ervaart die instinctief bepaalde gedragsprogramma's afdraaien. En gedrag zegt nog niet dat een dier van binnen ook iets beleeft. Nu hersenonderzoek steeds meer geheimen van de geest openbaart, begint er iets te veranderen. De dierenziel is niet langer een 'black box'; we kunnen kijken naar het zenuwstelsel van een dier en op basis daarvan inschatten wat hij voelt. Het innerlijke leven van dieren is weer bespreekbaar. Maar dat maakt de kwestie niet minder lastig. Gevoel en gedrag Laten we ons eerst eens afvragen waartoe emoties eigenlijk dienen bij de mens. Daarover zijn wetenschappers het wel min of meer eens: in een complexe en veranderlijke wereld zijn gevoelens onze gids. Gevoelens vertellen ons welke situaties goed voor ons zijn en welke slecht. Als we een positief gevoel verbinden met een handeling of een bepaalde situatie, bijvoorbeeld `zachte aanraking door iemand van het andere geslacht = fijn', zorgt dat gevoel ervoor dat we die situatie vaker zullen opzoeken. Als we een negatief gevoel verbinden met een situatie ('aanraking met vuur = pijn'), motiveert dat vervelende gevoel ons die situatie voortaan te vermijden. Als we geen emoties hadden, dan zouden we waarschijnlijk niet lang leven en geen nakomelingen krijgen. Emoties helpen te overleven. En evolutionair gezien is er geen reden om aan te nemen dat dat bij een dier heel anders zou werken. Zelfs de meest eenvoudige organismen laten al emotioneel gedrag zien. Het eencellige pantoffeldiertje heeft bijvoorbeeld al de essentie van het emotionele proces te pakken: het hersenloze wezentje zwemt weg van mogelijk gevaar, zoals hitte, sterke trillingen of contact met een scherp voorwerp, en neemt zo nodig chemische barrières om zich te goed te doen aan een lekker maaltje. Maar wat voelt een pantoffeldier daarbij? Veel onderzoekers maken onderscheid tussen emoties en gevoelens. Dit illustreert de Amerikaanse neurowetenschapper Antonio Damasio aan de hand van de Aplysia Californica, een zeeslak met behoorlijk weinig hersenen. Wanneer je die slak aanraakt, gaat zijn hart sneller kloppen, zijn bloeddruk stijgt en hij krimpt ineen. Vertaal je deze reacties naar een mens, dan zou je hierin componenten van de emotie angst herkennen. Heeft de slak dus emotie? Ja, zegt Damasio, maar geen gevoel. De zeeslak ervaart geen angst. Zijn reactie is reflexmatig, automatisch en stereotiep. Hij heeft geen weet van zijn emoties, en dus geen gevoel . Aldus hier. Het is eigenlijk heel erg raar, Wetenschap zegt dat dieren geen emoties hebben, natuur en dierliefhebbers dan weer wel. Ik volg de liefhebbers en dieren hebben dus degelijk wel gevoelens. Wat bij mensen hetzelfde is, iedereen heeft gevoelens, voor elkaar (liefde) of juist tegen elkaar (haat), hierbij stroom ik verder uit naar persoonlijke ideetjes maar dat laten we achterwege en kunnen we verder over die heuse VietnamOorlog, Meer weten over die gevoelens van dieren? Snuffel hier eens rond IB Reageren
Sandra Geplaatst: 26 juli 2007 Rapport Geplaatst: 26 juli 2007 (bewerkt) Ik ben het helemaal met je eens. Laten we weer ontopic gaan, ik ben immers niet op dit forum om ruzie te maken en te discussieren Bewerkt: 26 juli 2007 door Sandra18[NL] Reageren
-->nick<-- Geplaatst: 26 juli 2007 Rapport Geplaatst: 26 juli 2007 Waarom geven jullie niet van die reacties zoals: Ik vind het gewoon abnormaal wat je soms allemaal ziet of wat de mensen allemaal uitspoken. Als men dit gezien heeft is dit gewoon een trauma voor het hele leven voor die famillie. idd vietnam was een vreselijke oorlog en je werd op zieke maniere afgemaakt daar ...bij een filmpje waarop de zien is hoe dieren worden afgeslacht? Ik vind de dierenslacht is nog een grotere en ergere oorlog dan die andere oorlogen in de wereld. Ik zag laatst een paar filmpjes waarop te zien is: - Hoe bij een levende kameel op straat de keel werd doorgesneden - Hoe varkens levend aan hun achterpoten worden opgehangen en hun kelen werden doorgesneden, en net zo lang opgehangen tot ze door waren gebloed. - Hoe bij levende kippen met de blote hand de kop eraf werd getrokken, en dat beest loopt nog enkele seconden door. Bij al dit soort filmpjes staan reacties zoals "Cool!!" "Vet" "Gaaf" "Leuk om te zien" "Wil ik zelf ook een keer doen" Ik vind dat soort beelden gruwelijker dan beelden van mensen die worden vermoord. Ik vind het gewoon abnormaal wat je soms allemaal ziet of wat de mensen allemaal uitspoken. Ze vermoorden elkaar en op wat voor een manier dan nog. Met een 9mm naast je hoofd en dan eraf geschoten worden zodat het bloed eruit spuit als een fontein vind ik vreselijk hard en ook een verschrikkelijke dood voor deze man. Misschien was het wel zijn eigen schuld, had hij maar geen verrader moeten zijn, had hij maar niet een vijand moeten doden. Dieren zijn weerloos, zijn onschuldig, en die worden zelfs nog op gruwelijkere manier afgeslacht. (Dat ik dit allemaal zeg, betekend niet dat de mensen-oorlogen niet erg vind hoor, tuurlijk vind ik het erg en zou ik graag vrede willen in de wereld. Maar ik heb liever dat eerst de dieren-moord stopt en dan pas de mensen-moord) Naja, dat is mijn mening Groeten Sandra Je hebt wel gelijk Reageren
Jowx Geplaatst: 26 juli 2007 Rapport Geplaatst: 26 juli 2007 Welles!! Nietes!! Welles!! Nietes!! Maar jij zegt.. En jij zegt.. En zo zijn we weer een pagina verder, maar echt verder komen we zo niet geloof ik.. Het heeft volgens mij vrij weinig zin om een discussie te houden of dieren gevoelens hebben of niet, dat is gewoon niet bewezen en kan je geloven of niet. Dat is net zo'n discussie of God bijvoorbeeld wel of niet bestaat, komen we (voorlopig) ook niet uit denk ik. De één gelooft het, de ander niet. Einde verhaal. Dan komen we weer bij de discussie die leuk was, over het martelen van dieren. Hoewel het in het begin nogal een suf topic was, no offence, maar als je zo'n topic opent kan je de reacties hier al dromen. Dus ik ben enigsinds wel blij met de post van Sandra18[NL] die het hele topic omgooit naar een interessant onderwerp. Want hoe je het ook went of keert, ze heeft wel gelijk over het feit dat reacties op dit soort items enorm verschillen met reacties op dierenmishandeling. Laat ik me dan maar gelijk bij die post aansluiten, want dieren zijn inderdaad weerloos. Tuurlijk, er worden ook zat onschuldige mensen vermoord. Maar zolang er dieren mishandeld worden door mensen voor entertainment voor mensen, kan ik alleen maar zeggen dat ik het eens ben met bovengenoemde. Het is gewoon een schande wanneer dat in reacties opgehemeld word, maar dat neemt ook niet weg dat de reacties op dit topic terecht het filmpje afkeuren. Afgezien van de reacties die de topicstarter voor gek verklaren, maar dat is hier wel gebruikelijk in zo'n topic. Een mens word meestal met een reden vermoord, of hij daar zelf iets kan doen is een andere zaak. Bij verraad en dergelijken heeft de mens invloed, bij afpersing en soortgelijke zaken kunnen sommige mensen er niks aan doen. Neem een journalist die gegijzeld word en vervolgens met meer gaten dan nodig word afgevoerd, volledig onschuldig. Maar wel met een reden, de gijzelnemers willen iets duidelijk maken. Niet dat ik dit ophemel, dat zeker niet. Maar waarom word een dier gemarteld? Entertainment, kan een dier daar iets aan doen? Nee!! Het is toch een schande dat de mens zijn macht misbruikt tegen een dier die soms van ons afhankelijk is? Maar om dan te zeggen dat het moorden van dieren erger is als dat van mensen, nee. Het moorden van welk levend wezen dan ook is even erg, alleen de reacties erop is het punt. Als er een dier word vermoord is het de normaalste zaak van de wereld, bij een mens lopen we gelijk de dader te vervloeken.. In dat opzicht heeft Sandra18[NL] volkomen gelijk, reacties op beiden gevallen kloppen gewoon niet. Misschien is het leuk als een G-Mod dit topic splitst en naar het opinieforum schopt, het is wel een lekker onderwerp voor discussies. ^^ Reageren
-->nick<-- Geplaatst: 27 juli 2007 Rapport Geplaatst: 27 juli 2007 (bewerkt) Of dieren emotie hebben of niet is een discussie waar zelfs hooggeleerden het niet over eens zijn, dus om zomaar even te verklaren dat dieren emotie hebben is een beetje raar. Maar een mens heeft meer diepgaande gedachten over het leven, een mens kan meer hebben om van te houden dan een kip die een heel kort leven heeft gehad in gevangenschap. Als een dier wordt vermoord denkt dat dier niet aan nabestaanden, dingen die dat dier in zijn leven nog wilde bereiken, enz. Nee ze denken ook niet na over wat ze nog willen bereiken omdat een dier niet net als een mens later een leuk baantje krijgt en nog even langs de supermarkt gaat omdat een dier zich probeert in leven te houden dus waar valt dan over na te denken? Welles!! Nietes!! Welles!! Nietes!! Maar jij zegt.. En jij zegt.. En zo zijn we weer een pagina verder, maar echt verder komen we zo niet geloof ik.. Het heeft volgens mij vrij weinig zin om een discussie te houden of dieren gevoelens hebben of niet, dat is gewoon niet bewezen en kan je geloven of niet. Dat is net zo'n discussie of God bijvoorbeeld wel of niet bestaat, komen we (voorlopig) ook niet uit denk ik. De één gelooft het, de ander niet. Einde verhaal. Dan komen we weer bij de discussie die leuk was, over het martelen van dieren. Hoewel het in het begin nogal een suf topic was, no offence, maar als je zo'n topic opent kan je de reacties hier al dromen. Dus ik ben enigsinds wel blij met de post van Sandra18[NL] die het hele topic omgooit naar een interessant onderwerp. Want hoe je het ook went of keert, ze heeft wel gelijk over het feit dat reacties op dit soort items enorm verschillen met reacties op dierenmishandeling. Laat ik me dan maar gelijk bij die post aansluiten, want dieren zijn inderdaad weerloos. Tuurlijk, er worden ook zat onschuldige mensen vermoord. Maar zolang er dieren mishandeld worden door mensen voor entertainment voor mensen, kan ik alleen maar zeggen dat ik het eens ben met bovengenoemde. Het is gewoon een schande wanneer dat in reacties opgehemeld word, maar dat neemt ook niet weg dat de reacties op dit topic terecht het filmpje afkeuren. Afgezien van de reacties die de topicstarter voor gek verklaren, maar dat is hier wel gebruikelijk in zo'n topic. Een mens word meestal met een reden vermoord, of hij daar zelf iets kan doen is een andere zaak. Bij verraad en dergelijken heeft de mens invloed, bij afpersing en soortgelijke zaken kunnen sommige mensen er niks aan doen. Neem een journalist die gegijzeld word en vervolgens met meer gaten dan nodig word afgevoerd, volledig onschuldig. Maar wel met een reden, de gijzelnemers willen iets duidelijk maken. Niet dat ik dit ophemel, dat zeker niet. Maar waarom word een dier gemarteld? Entertainment, kan een dier daar iets aan doen? Nee!! Het is toch een schande dat de mens zijn macht misbruikt tegen een dier die soms van ons afhankelijk is? Maar om dan te zeggen dat het moorden van dieren erger is als dat van mensen, nee. Het moorden van welk levend wezen dan ook is even erg, alleen de reacties erop is het punt. Als er een dier word vermoord is het de normaalste zaak van de wereld, bij een mens lopen we gelijk de dader te vervloeken.. In dat opzicht heeft Sandra18[NL] volkomen gelijk, reacties op beiden gevallen kloppen gewoon niet.Misschien is het leuk als een G-Mod dit topic splitst en naar het opinieforum schopt, het is wel een lekker onderwerp voor discussies. ^^ Goed gezegt Bewerkt: 27 juli 2007 door -->nick<-- Reageren
Kinzorro Geplaatst: 27 juli 2007 Rapport Geplaatst: 27 juli 2007 Lol, we zijn van Scrtz die een doc. over de vietnamese oorlog ''vet'' vond om te zien naar dierengevoelens en emoties gekomen. Zijn wij onvoorspelbaar of niet?! Reageren
Amfetamientje Geplaatst: 27 juli 2007 Rapport Geplaatst: 27 juli 2007 (bewerkt) bij een filmpje waarop de zien is hoe dieren worden afgeslacht? ............ Ze hebben hier ook een Southpark parodie op gemaakt... dan heb je van die dieren vrienden die families hebben met dieren ect... moet je mischien eens zien zou wel zo leuk zijn . Daarbij zie je ook dat waarneer mensen worden afgeslacht, de dieren die zo goed werden behandeld door die dierenvrienden, hun baasjes ook gewoon zouden laten stikken maar goed die "erge" filmpjes van dieren die zijn er in mijn ogen alleen maar om die mensen van dierenorganisaties rijk te maken, denk je nou echt dat het boeiend is om een kameel af te maken ? dat gebeurt amper joh , ja ff leuk op een fimpje zetten om tegen ierdreen te zeggen : ow kijk hoe erg dit nouw is ! Zulke dierenmartelingen vinden op veel kleinere schaal plaats dat mensen hoor, wat denk je van Darfur daar is het ook niet gezellig maar daar hoor je niets van... OF wat er nu zelfs bij de Nederlands gebeurt in uruzgan, een Bewoner daar (een kind!!!) die durfde eingelijk te praten en te spelen met de Nederlanders maar werd OPGEHANGEN door die "vrijheidsstrijders" daar .... hoe ZIEK in je hoofd kan je zijn, je eigen volk ophangen! Ik ga er van uit dat je ook vegatarier bent, want als je weet wat er met ons voedsel gebeurt als het nog leeft, en je vind die filmpjes ook zo erg dan wordt je ook niet vrolijk... EDIT : ow ik lees iets te laat... ssry Bewerkt: 27 juli 2007 door Plantebak Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.