Jump to content

Windows gedoe

Recommended Posts

Geplaatst:

Hoi

Ik heb al erg lang (2 maanden) last van problemen met Windows XP.

Het probleem is dat het lang duurt met opstarten en hij soms niet eens helemaal opstart.

[voorbeeld(1 uur geleden)]

Ik start mijn pc op en bij het Windows laad scherm met dat balkje wat steeds langs komt (rete irrie als het lang duurt) en ik hoor de chips kraken , redelijk luid. Na een paar seconden stopt hij met kraken en hoor ik alleen nog het gezoem van de computer. Na zo'n 4 minuten stopt dat balkje met heen en weer gaan en blijft stil staan waar hij stond. de computer is nu officieel bevroren en doet dus niks meer.

Hoe heb ik het opgelost?

Ik heb systeem herstel gedraait. Terug gezet naar donderdag en hij deed het weer.

Áls hij het wel doet , dan heb je ongeveer de zelfde symtomen alleen duurt het kraken dan iets langer en het wachten iets korter en dan start hij gewoon op. Verder gaat het laden van de desktop enzo nog redelijk als ie het doet. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Greetz.

Geplaatst:

dit heeft niets te maken met de snelheid van de PC lijkt mij zo, en " opkuisen" lijkt mij niet aan de orde,

Dit is toch echt een fout in het systeem.

Kun je even je windows Cdtje erbij pakken?

dan geef ik je verdere instructies.. dan gaan we uitsluiten waar het aan ligt namelijk (ik wil de functies SFC runonce gebruiken voor de mensen die willen weten wat ik van plan ben)

Geplaatst:

-- 1 --

Maak de PC eens stofvrij

-- Print deze instructies uit of schrijf ze over --

Sluit de PC af door simpel weg de stekker uit het stopcontact of achter uit de voeding in de systeemkast te trekken. Druk daarna op de 'power'-knop om elektrische energie te ontladen.

Ontlaad jezelf ook eventjes door bijvoorbeeld de kachel kort aan te raken.

Open nu de systeemkast en verwijder voorzichtig al het stof wat je tegenkomt. Dit kan je doen met de stofzuiger op de LAAGSTE stand - zorg ervoor dat je niet te dicht bij komt en dat de fans (ventilatoren) niet gaan draaien.

Start daarna de computer weer op en verbreek eventuele controles niet.

-- 2 --

* Leeg de Cache and Cookies in IE:

• Sluit Internet Explorer.
  • Ga naar Configuratiescherm > Internet Opties > tab Algemeen
  • Klik de Cookies verwijderen knop
  • Klik op de Bestanden verwijderen knop ernaast
  • Vink aan: Ook alle off line items verwijderen, klik OK

* Leeg de Cache and Cookies in Firefox (In geval Firefox geïnstalleerd is):

• Ga naar Extra > Opties.
  • Klik Privacy in het menu.
  • Klik op de knop Wissen (Geschiedenis, Cookies, Cache).
  • Klik OK om het venster opnieuw te sluiten.

* Leeg andere Temporary files + Prullenbak

• Ga naar Start > Uitvoeren en typ: cleanmgr en klik ok.
  • Laat het je systeem scannen op bestanden die moeten verwijderd worden
  • Zorg er wel voor dat je daar enkel maar 'tijdelijke bestanden', 'tijdelijke internetbestanden'en 'prullenbak'staan aangevinkt.
  • Klik daarna op OK.

* Defragmenteer de harde schijf eens

Dit raad ik je aan om in veilige modus te doen. Indien je opstart in veilige modus is handig dat je al het onderstaande opslaat en/of uit print omdat je de verdere instructies niet kunt terug vinden in veilige modus:

• Ga naar Start -- Uitvoeren
  • Typ in: dfrg.msc en druk op Ok.
  • Druk nu op 'Defragmenteren'.

Als dit klaar is kan je de PC weer herstarten.

Defragmenteren is hier belangrijk ;)

-- 3 --

Gebruik deze pas als het vorige helemaal niet heeft geholpen.

Zorg er voor dat je een Windows CD-Rom hebt en stop deze in de PC en herstart vervolgens de PC. Tijdens het opstarten zal je de vraag krijgen "Druk op een toets als u wilt opstarten vanaf CD-Rom", druk vervolgens op een toets en wacht rustig af.

Als je een scherm krijgt zoals in het onderstaande voorbeeld moet je op R drukken. Dan kom je in de Recovery Console / Herstelconsole en dan kan je je aanmelden bij een Windows-installatie, en dan kan je commando's invoeren, probeer de volgende commando's een voor een uit.

• chkdsk /f /r
  • sfc /scannow

XPWelcome.gif

Geplaatst: (bewerkt)

bedankt voor de tips maar veel dingen heb ik al geprobeert. Ik heb de pc met een hoge druks compressor schoon geblazen , ik heb weinig cookies enzo en mijn prullebak is leeg. Ik zal ff defragmenteren , maar het lijkt me redelijk sterk dat het daar aan ligt maar ja , je weet nooit.;)

G13nn: Ik heb de windows CD voor me liggen , leg eens uit welke kant je op wil :)

Bewerkt: door Galiorix
Geplaatst:

Glenn wil de zelfde kant op als de instructies die ik al in mijn post gegeven heb ;)

Verder zal het best aan fragmentatie kunnen liggen hoor..

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...