Follow Geplaatst: 17 september 2007 Rapport Geplaatst: 17 september 2007 Zoals in de titel zie je wel eens links op website's die naar een andere website gaan maar de link is dan zoals hierboven. Hoe krijg je zo'n bestandje, hoe je een .php aanmaakt weet ik maar wat moet het inhouden? Alvast bedankt.. Reageren
SummerBase Geplaatst: 18 september 2007 Rapport Geplaatst: 18 september 2007 Als ik het goed begrijp bedoel je "link?id=blabla". Dat heet een GET variabele, en ik zal je uitleggen hoe je dat op kan zetten. Ik weet niet echt veel af van PHP beveiliging, dus dat zou misschien Juul of ViceAgent of natuurlijk iemand anders je uit kunnen leggen, maar dat terzijde. <?php if ( $_GET['id'] == 1 ) { include("pagina1.php"); } else { include("pagina_start.php"); } ?> Als je dan gewoon de link invult wordt "pagina_start.php" geopend en als je ...?id=1 invult wordt "pagina1.php" op het scherm getoond. Uiteraard kun je de include ook veranderen door echo("...inhoud..."); waardoor je niets hoeft te includen, maar waardoor het bestand wel groter wordt. Snap je iets niet, vraag het gerust. Ik ben geen professional in PHP dus misschien zouden anderen je het beter uit kunnen leggen. Reageren
ViceAgent Geplaatst: 19 september 2007 Rapport Geplaatst: 19 september 2007 (bewerkt) Hmm, zoals jij 't daar hebt geschreven is eigenlijk helemaal veilig hoor! Er zijn natuurlijk nog een aantal alternatieven, maar waarom zou je het veranderen als het al naar behoren werkt? SummerBase: Dankjewel voor de bevestiging... (< Deze mag weg als je het gelezen hebt. ) Ik denk trouwens dat hij een 'Referral' link bedoeld, voorbeeld: "Site 1 linkt naar site 2", site 1 wil weten hoeveel mensen er op de link klikken (of site 2 wil weten, hoeveel bezoekers er van site 1 op zijn site terecht komen..). Hiervoor maakt men vaak een speciaal bestandje aan: referral.php, of kortweg ref.php. Zo'n bestand zou er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien: <?php // Het bestand is nu geopend. if ( isset ( $_GET['reffe'] ) && is_numeric ( $_GET['reffe'] ) ) { // $_GET['reffe'] is een GET variabele: reffe, de link wordt dan bijvoorbeeld www.site.nl/referral.php?reffe=5 // is_numeric_ bekijkt of de variabele "reffe" wel een cijfer is. Je zult je wellicht afvragen waarom, het heeft // te maken met de veiligheid van je script- waar ik hier verder niet op in zal gaan. switch($_GET['reffe']) { // De 'switch()' functie behoort tot basiskennis PHP :P case 5: // Link nr. 5 wordt opgeroepen: hier zou eigenlijk een MySQL code moeten staan, die het aantal hits in de // database aanpast. Ik zet hier voor het gemak alleen even de doorstuur-code neer. header('Location: http://www.link5.nl'); break; case 4: // Hetzelfde, maar dan link 4 break; default: // Wat als de waarde $_GET['reffe'] niet bestaat? Dan kom je hier uit: de standaard link, of 'n fout. echo "Sorry, dat getal bestaat niet!"; break; } } ?> Zoals je misschien al doorhad, zijn het aantal "cases" die je kan invoeren oneindig. Dit script zal voldoen als je niet geïntresseerd bent in het aantal personen dat op je link klikken, maar gewoon omdat het cool staat. Wil je echter ook de MySQL code erbij (om het aantal personen dat op links klikt te loggen), zeg 't maar! Ik hoop dat ik je hiermee een beetje heb geholpen NB: Het script is hier misschien een beetje onoverzichtelijk, omdat ik 't van commentaar heb voorzien, als je dit kopieert in word, een PHP-editor o.i.d. zal het waarschijnlijk beter te lezen zijn! Bewerkt: 20 september 2007 door SummerBase Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.