ikt Geplaatst: 28 september 2007 Rapport Geplaatst: 28 september 2007 Halllo Ik heb opeens zin om te leren programmeren of iets in die richting . Maar hoe start ik, welke programma's hen ik nodig en welke taal is het meest gangbaar? (Dus niet makkelijk om te maken, maar waar geen enkele computer iets mee kan) Nou, ik hoop dat hier een paar mensen met ervaring zijn die mij kunnen helpen Reageren
Mania-92 Geplaatst: 28 september 2007 Rapport Geplaatst: 28 september 2007 (bewerkt) Halllo Ik heb opeens zin om te leren programmeren of iets in die richting . Maar hoe start ik, welke programma's hen ik nodig en welke taal is het meest gangbaar? (Dus niet makkelijk om te maken, maar waar geen enkele computer iets mee kan) Nou, ik hoop dat hier een paar mensen met ervaring zijn die mij kunnen helpen Wat wil je? Voor programma's tools te programmeren zou ik beginnen met VB of C#, als je dit onder de knie hebt kan je overstappen naar een krachtigere taal zoals C++ of JAVA, maar normaal gesproken voldoet C# prima voor programma's of tools. Als je wilt kan je met C# ook games programmeren (GFX API managed DirectX, zelfs OpenGL is mogelijk in deze door microsoft uitgegeven programmeertaal) Ookal kun je met C# prima games programmeren, de meest gangbare taal om games in te programmeren is C++, gevolgd door JAVA. In praktijk blijken C++ en JAVA heel wat lastiger te leren als VB of JAVA (pointers etc...). Wil je C++/JAVA kennen raad ik je ook aan te beginnen met VB of C#, of eventueel zelfs python nog (Python is een scripttaal die vaak word aangeraden omdat de syntaxes veel op die van C++ lijken), natuurlijk kun je je ook meteen aan C++ wagen zoals ik heb gedaan, maar een opstap taal is mischien wat handiger. Als je een taal gekozen hebt is het natuurlijk van belang om je de taal meester te maken, dat gaat je jaren kosten, echter de basics heb je (athans ik) al snel onder de knie. Ik zou dan ook zeggen koop een goed boek, tutorials op internet zijn vaak onvolledig als je daarna een andere tutorial gaat volgen kom je vaak heel andere manieren van programmeren/schrijven tegen dit kan voor verwarring zorgen, tutorials zou ik dus links laten liggen. Als je de basics eenmaal kent is het misschien leuk om wat praktijk ervaring op te doen, dmv een simpel spelletje (snake, tetris (redelijk moeilijk als je net begint), ticTacToe of zelfs een platformer (mario style, toch heel moeilijk voor een beginner, zonder een goede gfx api/lib kom je er niet), of een simpele app. Als je die game voltooid hebt kun je je misschien verdiepen in 3d game programming (directX/OpenGL), hiervoor heb je een redelijk goede wiskundige basis nodig en als je de engelse taal niet machtig bent zul je dat merken, de meeste resources voor 3d stuff is in het engels. Maar je moet zelf kijken wat je het fijnste vind, welke taal je het meest ligt en hoe je het leren wilt, als je geld te besteden hebt adviseer ik boeken. Ik zal hieronder nog wat resources neerzetten: Wat is C++? C# (C sharp) Java Visual Basic Honderden resources over game programming, en een uiterst actief forum voor vragen! Mooie verzameling OpenGL tutorials Lazy foo's SDL tutorials Gratis C++ compiler, devcpp Bewerkt: 28 september 2007 door Mania-92 Reageren
ikt Geplaatst: 28 september 2007 Auteur Rapport Geplaatst: 28 september 2007 Nou, ik heb dus al een programmeertaal uitgekozen, namelijk C++, want die is het meest gebruikt (?). En wat moet ik nu doen? Ik heb al een of andere wikisite gevonden over programmeren enz., maar welke programma's heb ik nodig om alle dingen uit te voeren? Reageren
Mania-92 Geplaatst: 29 september 2007 Rapport Geplaatst: 29 september 2007 Nou, ik heb dus al een programmeertaal uitgekozen, namelijk C++, want die is het meest gebruikt (?).En wat moet ik nu doen? Ik heb al een of andere wikisite gevonden over programmeren enz., maar welke programma's heb ik nodig om alle dingen uit te voeren? Nou ik zou eerst beginnen met een goed boek, C++ van Leen Ammeraal. Ik neem aan dat in boek wel uitgelegd hoe en wat je nodig hebt, maar ik zal het nog even kort samenvatten hieronder. Om te beginnen moet je begrijpen dat het vrijwel onmogelijk is om een programma te schrijven dat voor je besturingssysteem leesbaar/bruikbaar is. Een OS gebruikt namelijk geen menselijke opbouw/woorden enzo. Daarom heb je een compiler, die zet jou broncode (die je geschreven hebt in menselijke taal) om naar code die begrijpbaar is voor je OS, je krijgt dan (meestal, windows) een .exe. Een goede C++ compiler is Visual Studio, de 2005 express editie is gratis, maar als je de win32 api wilt gebruiken (ga niet uitleggen wat het precies is) heb je het platform SDK (Software Development Kit) nodig, deze kun je ook op de site van microsoft vinden, of op msdn.com. Ik hoop dat ik je hiermee genoeg info heb gegeven, als je nog vragen hebt hoor ik het graag. Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.