Visser23 Geplaatst: 17 oktober 2010 Rapport Geplaatst: 17 oktober 2010 Weet iemand hoe je stofnamen + ionen uit je kop moet leren? :$ Het lukt me namelijk niet, voorbeeld: Sulfaat: (SO4)2- Carbonaat: (CO3)2- Veel sommen maken met als namen Sulfaat en Carbonaat etc. Deze namen staan in Binas tabel 66. Als je er vaak genoeg mee werkt leer je ze vanzelf uit je hoofd. Het is en blijft lastig, maar op een gegeven moment weet je ze wel uit je hoofd. Ik heb er ook zo'n 3 kwart jaar over moeten doen haha. Reageren
Rutger. Geplaatst: 17 oktober 2010 Rapport Geplaatst: 17 oktober 2010 Weet iemand hoe je stofnamen + ionen uit je kop moet leren? :$ Het lukt me namelijk niet, voorbeeld: Sulfaat: (SO4)2- Carbonaat: (CO3)2- Veel sommen maken met als namen Sulfaat en Carbonaat etc. Deze namen staan in Binas tabel 66. Als je er vaak genoeg mee werkt leer je ze vanzelf uit je hoofd. Het is en blijft lastig, maar op een gegeven moment weet je ze wel uit je hoofd. Ik heb er ook zo'n 3 kwart jaar over moeten doen haha. Dat is het probleem, ik heb hier morgen een toets over. Het is niet zo dat ik ze allemaal uit m'n hoofd moet kennen, maar dat ik wel de belangrijke ken. Reageren
flippie13 Geplaatst: 17 oktober 2010 Rapport Geplaatst: 17 oktober 2010 Nja, ik neem aan dat sulfaat of carbonaat niet een van die belangrijkste zijn, maar dat je meer iets in de richting van zo'n rijtje moet weten: Koolstof - C Waterstof - H Zuurstof - O Zwavel - S Stikstof - N Koolstofdioxide - CO² Maar als je in de bovenbouw zit (dus Natuurkunde en scheikunde apart) dan mag je als het goed is een BINAS bij de toets houden, hierin staan ook al die stoffen. Reageren
Rutger. Geplaatst: 17 oktober 2010 Rapport Geplaatst: 17 oktober 2010 Nja, ik neem aan dat sulfaat of carbonaat niet een van die belangrijkste zijn, maar dat je meer iets in de richting van zo'n rijtje moet weten: Koolstof - C Waterstof - H Zuurstof - O Zwavel - S Stikstof - N Koolstofdioxide - CO² Maar als je in de bovenbouw zit (dus Natuurkunde en scheikunde apart) dan mag je als het goed is een BINAS bij de toets houden, hierin staan ook al die stoffen. Al die namen heb ik in de 3e klas al moeten leren. Ik zit nu in de 4e (bovenbouw) en we hebben een Binas moeten aanschaffen. Helaas moeten we van onze leraar deze gewoon uit ons hoofd kennen. Reageren
Dutchy3010 Geplaatst: 17 oktober 2010 Rapport Geplaatst: 17 oktober 2010 Leer ze gewoon uit je hoofd. Eén keer je best op doen, en ze zitten voor de rest van je leven in je hoofd. Ik ken ze nog steeds, en heb al 2,5 jaar geen stukje scheikunde meer gezien. En daarvoor jaren met Binas natuurlijk... Ik zie het probleem niet van zo'n klein rijtje uit je kop leren. Reageren
Rutger. Geplaatst: 18 oktober 2010 Rapport Geplaatst: 18 oktober 2010 Nou het is niet zo'n klein rijtje, en alles lijkt zo op elkaar Het zijn trouwens niet alleen enkele ionen, ook samengestelde. Ik haal vooral dit soort namen door elkaar: Nitraat NO3 Nitride N3- Nitriet NO2- Reageren
Dutchy3010 Geplaatst: 18 oktober 2010 Rapport Geplaatst: 18 oktober 2010 Je moet maar zo onthouden... De aat van Sulfiet/Sulfaat, Fosfiet/Fosfaat en Nitriet/Nitraat is altijd de hoogste. Sulfiet = SO3, Sulfaat = SO4. Nitriet = NO2, Nitraat = NO3. Fosfiet = PO3, Fosfaat = PO4. Reageren
Mr-Triple-X Geplaatst: 4 november 2010 Rapport Geplaatst: 4 november 2010 Zou iemand mij even opnieuw de omrekening van meters naar kubieke meters kunnen geven? Reageren
Mania-92 Geplaatst: 4 november 2010 Rapport Geplaatst: 4 november 2010 Zou iemand mij even opnieuw de omrekening van meters naar kubieke meters kunnen geven? Meters naar kubieke meters omrekenen gaat niet. Je kunt een lengte niet omrekenen naar een inhoud (2 verschillende grootheden). Je kunt natuurlijk wel de inhoud van een object berekenen door lengte * breedte * hoogte te doen. Reageren
Mr-Triple-X Geplaatst: 5 november 2010 Rapport Geplaatst: 5 november 2010 Zou iemand mij even opnieuw de omrekening van meters naar kubieke meters kunnen geven? Meters naar kubieke meters omrekenen gaat niet. Je kunt een lengte niet omrekenen naar een inhoud (2 verschillende grootheden). Je kunt natuurlijk wel de inhoud van een object berekenen door lengte * breedte * hoogte te doen. Ja, ik bedoelde naar liters, sorry. 't Moest even opnieuw in mijn geheugen worden opgefrist. Reageren
Dr.McShizzle Geplaatst: 5 november 2010 Rapport Geplaatst: 5 november 2010 Zou iemand mij even opnieuw de omrekening van meters naar kubieke meters kunnen geven? Meters naar kubieke meters omrekenen gaat niet. Je kunt een lengte niet omrekenen naar een inhoud (2 verschillende grootheden). Je kunt natuurlijk wel de inhoud van een object berekenen door lengte * breedte * hoogte te doen. Ja, ik bedoelde naar liters, sorry. 't Moest even opnieuw in mijn geheugen worden opgefrist. Een DM³ is 1 liter. Een M³ is dus 1000 liter. 1.000.000 CM³ >> 1000 DM³ >> 1 M³. Reageren
BoerBanaan Geplaatst: 23 november 2010 Rapport Geplaatst: 23 november 2010 Hey, Ik moet voor een proefwerk een aantal formules kennen maar ik heb geen idee hoe ik ze moet leren, ze blijven eigenlijk nooit hangen.. Wie kan helpen? Reageren
Remcconen Geplaatst: 23 november 2010 Rapport Geplaatst: 23 november 2010 Of gewoon keihard stampen met woordjes, of wat bij mij helpt: De logica achter de formule zoeken. Bijvoorbeeld: Fz=mg De zwaartekracht(Fz) is het gewicht(m) van een voorwerp keer de aantrekkingskracht(g) van de aarde. Reageren
BoerBanaan Geplaatst: 23 november 2010 Rapport Geplaatst: 23 november 2010 Ja oke, maar wat zit er voor logica in: Energie = Vermogen * Tijd ( E = P * T) Vermogen = Spanning * Stroomsterkte ( P = U * I) Spanning = Stroomsterkte * Weerstand (U = I * R) Lading = Stroomsterkte * Tijd (C = I * T) Met die heb ik moeite. Reageren
Mr-Triple-X Geplaatst: 23 november 2010 Rapport Geplaatst: 23 november 2010 Ik zoek meestal ook altijd de logica erin. Voor scheikunde moest ik laatst een hele lijst van stoffen leren met de scheikundige benaming. Zuurstof is bijvoorbeeld O2 (Die 2 in het klein onderaan). Ik weet dat Zuurstof in het engels oxygen is en oxygen begint met de letter O, oftewel O2. Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.