GTA-Sheep Geplaatst: 11 oktober 2007 Rapport Geplaatst: 11 oktober 2007 Wiskunde. Voor de één een hel, voor de ander een deel van het leven en een "eitje". Hier kun je in ieder geval terecht met al je vragen. Gelijkbenige driehoeken, de stelling van Pythagoras (dooie Griek), wiskunde A,B,C en D: alles is mogelijk. Let wel: je krijgt ondersteuning en uitleg maar het is geen huiswerkservice dus pasklare antwoorden worden niet gegeven...... Reageren
Ruwie Geplaatst: 14 oktober 2007 Rapport Geplaatst: 14 oktober 2007 Een topic naar mijn hart.. Ik doe VMBO-basis dus voor de meeste zal mijn vraag gemakkelijk te beantwoorde zijn Ik krijg over 1 week een toets over graden opmeten met een geodriehoek.. Maar ik snap er echt geen bal van.. Zou iemand mij kunnen helpen? Alvast bedankt!! Reageren
Froodooo Geplaatst: 14 oktober 2007 Rapport Geplaatst: 14 oktober 2007 't Is wat lastig uit te leggen op het Forum misschien, maar ik heb iets geprobeerd. Als je bijvoorbeeld van een driehoek het aantal graden moet meten van een hoek, dan kun je je geodriehoek als volgt neerleggen: Je meet nu dus de hoek linksonder. Als je dan het aantal graden afleest in het oranje gedeelte, dan zie je dat het ongeveer 60 graden is (wat bij een driehoek natuurlijk ook klopt, want alle hoeken van een driehoek samen zijn 180 graden, in dit geval 3x60). [Edit] Je kunt de geodriehoek trouwens beter 'in' de driehoek zetten, in het plaatje hierboven staat hij er namelijk 'buiten'. In het andere plaatje staat hij er overigens wel 'in'. Reageren
Ruwie Geplaatst: 14 oktober 2007 Rapport Geplaatst: 14 oktober 2007 't Is wat lastig uit te leggen op het Forum misschien, maar ik heb iets geprobeerd. Als je bijvoorbeeld van een driehoek het aantal graden moet meten van een hoek, dan kun je je geodriehoek als volgt neerleggen: Je meet nu dus de hoek linksonder. Als je dan het aantal graden afleest in het oranje gedeelte, dan zie je dat het ongeveer 60 graden is (wat bij een driehoek natuurlijk ook klopt, want alle hoeken van een driehoek samen zijn 180 graden, in dit geval 3x60). Heel erg bedankt!!! Maar kan ik dit dus doen bij alle figuren en hoeken?? Reageren
Froodooo Geplaatst: 14 oktober 2007 Rapport Geplaatst: 14 oktober 2007 Heel erg bedankt!!! Maar kan ik dit dus doen bij alle figuren en hoeken??Jep, dit kun je voor alles gebruiken, dus niet alleen maar voor driehoeken, maar wel gewoon voor alle figuren met een hoek erin. Blijf er trouwens wel op letten dat je de goede hoeken meet. Hier eventueel nog een voorbeeld, hier meet je de hoek op een iets andere manier: De hoek is hier nu ongeveer 36 graden (kan je door de kwaliteit niet helemaal goed aflezen, maar je moet het hier dus ook weer in het oranje gedeelte aflezen. Reageren
Ruwie Geplaatst: 14 oktober 2007 Rapport Geplaatst: 14 oktober 2007 echt enorm bedankt!!! Ik hoop dat ik mijn toets nou voor een voldoende kan gaan maken Zou de eerste keer zijn voor wiskunde... Reageren
Juju Geplaatst: 14 oktober 2007 Rapport Geplaatst: 14 oktober 2007 Ey dit is nogges handig, ik ben zlef een van de allerslechtse in wiskunde van heel Nederland, dus ik paas hier welles wat vragen Reageren
Gangsta-CJ Geplaatst: 14 oktober 2007 Rapport Geplaatst: 14 oktober 2007 Heel hendig topic. maar als ik voor alles wat ik niet begrijp een reactie plaats word ik wss als spammer beschuldigd Reageren
PatrickW Geplaatst: 14 oktober 2007 Rapport Geplaatst: 14 oktober 2007 Heel hendig topic.maar als ik voor alles wat ik niet begrijp een reactie plaats word ik wss als spammer beschuldigd Zolang je zinvolle vragen stelt en niet om antwoorden vraagt, zal dat wel meevallen. Het voordeel van het forum is dat andere mensen die het ook niet snappen, maar het niet durven/kunnen vragen, ook van jou vragen kunnen profiteren. Reageren
Ruwie Geplaatst: 14 oktober 2007 Rapport Geplaatst: 14 oktober 2007 Ey dit is nogges handig, ik ben zlef een van de allerslechtse in wiskunde van heel Nederland, dus ik paas hier welles wat vragen Denk je echt dat jij de slechtste bent ik wiskunde?? Moet je mijn puntenlijst eens zien Misschien is dat wel een idee om die hier neer te zetten.. Dan krijg jij weer hoop en dan weet je dat het altijd nog slechter kan.. Maar even weer on-topic.. ik hoorde van een leraar dat er met het excamen naar de stelling van Pytageras word gevraagd.. )Of hoe je dat ook schrijft ) Kan iemand mijn geheugen opfrissen, en die stelling nog even kunnen uitleggen?? Reageren
Pitbull Geplaatst: 14 oktober 2007 Rapport Geplaatst: 14 oktober 2007 Stelling: "De som van de kwadraten van de rechthoekszijden is gelijk aan het kwadraat van de schuine zijde in een rechthoekige driehoek" formule: "a²=b²+c²" Als: a = de schuine zijde b = rechthoekszijde 1 c = rechthoekszijde 2 Wat wil je verder van uitleg over de stelling? Reageren
Froodooo Geplaatst: 14 oktober 2007 Rapport Geplaatst: 14 oktober 2007 Maar even weer on-topic.. ik hoorde van een leraar dat er met het excamen naar de stelling van Pytageras word gevraagd.. )Of hoe je dat ook schrijft )Kan iemand mijn geheugen opfrissen, en die stelling nog even kunnen uitleggen?? Ik zal het even uitleggen aan de hand van de volgende afbeelding: Je ziet hier dus de stelling van Pythagoras, hier uitgevoerd met een aantal vierkanten. Je kunt het op deze manier doen, en je moet dan zó te werk gaan: Teken aan elke lijn van de driehoek een vierkant, die er precies op aansluit. Je hebt twee vierkanten getekend aan de lijnen die loodrecht op elkaar staan (dus de hoek van 90 graden met elkaar maken, in dit geval vierkant A en B). Van deze vierkanten bereken je de oppervlakte. Om de oppervlakte van vierkant C te bereken, kun je de oppervlaktes van A en B bij elkaar optellen. Als je daarna de wortel neemt van de oppervlakte van vierkant C, dan weet je hoe lang die lijn is. De andere methode, die ik altijd gebruik hiervoor, gaat als volgt: Stel dat lijn A=4cm en lijn B=6cm (je weet van een driehoek altijd twee lijnen, anders kun je de stelling niet toepassen. Je kunt nu makkelijk lijn C uitrekenen. Maak een tabelletje met de kolommen 'zijde (z)' en zijde kwadraat (z2), en vul de bekende gegevens in:z | z24 | 16 (4x4)6 | 36 (6x6) Je kunt nu C uitrekenen, door 36+16 te doen (=52), en daar de wortel van nemen. Dit is dan ongeveer 7.2, dus lijn C is 7.2cm. Als je twee zijdes weet, kun je de derde dus uitrekenen. Je weet natuurlijk niet altijd de twee lijnen die loodrecht op elkaar staan, het kunnen ook twee andere lijnen zijn. Als je maar onthoud, dat je in het tabelletje hierboven de lijn die tegenover de 90 graden-hoek staat, onderaan in de tabel zet. Reageren
Ruwie Geplaatst: 14 oktober 2007 Rapport Geplaatst: 14 oktober 2007 Stelling: "De som van de kwadraten van de rechthoekszijden is gelijk aan het kwadraat van de schuine zijde in een rechthoekige driehoek" formule: "a²=b²+c²" Als: a = de schuine zijde b = rechthoekszijde 1 c = rechthoekszijde 2 Wat wil je verder van uitleg over de stelling? Bedankt voor de uitleg!! Hierdoor kan ik misschien dat stuk van mijn examen wiskunde voldoende maken.. Maar hoe gebruik je dat op je rekenmachine?? Reageren
Froodooo Geplaatst: 14 oktober 2007 Rapport Geplaatst: 14 oktober 2007 Bedankt voor de uitleg!! Hierdoor kan ik misschien dat stuk van mijn examen wiskunde voldoende maken.. Maar hoe gebruik je dat op je rekenmachine?? Welke rekenmachine heb je, en kun je daar eventueel een plaatje van posten?Op de rekenmachine kun je het waarschijnlijk gewoon doen zoals ik hierboven ook heb beschreven, op de rekenmachine kun je namelijk het kwadraat van iets nemen, maar ook de wortel van iets. Als je dat kun (naast het optellen en aftrekken natuurlijk), dan is je rekenmachine wel geschikt voor de stelling. Reageren
Ruwie Geplaatst: 14 oktober 2007 Rapport Geplaatst: 14 oktober 2007 Ik zou niet weten welk soort rekenmachine ik heb heb ik van school gekregen Maar ik dacht dat er ergens een speciaal knopje op zat waarmee je die stelling kon uitrekenen? Of is dat weer iets anders? (sorry dat ik zo dom ben in wiskunde ) Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.