Dutchy3010 Geplaatst: 14 oktober 2007 Rapport Geplaatst: 14 oktober 2007 Dat is waarschijnlijk iets anders... Kwadraat is met de knop: x² Wortel is met de knop: √ Overigens is dit op vrijwel elk rekenmachine, anders mag je hem denk ik niet gebruiken voor wiskunde op de middelbare school. Het zijn immers basisknoppen. Reageren
Ruwie Geplaatst: 14 oktober 2007 Rapport Geplaatst: 14 oktober 2007 Dit heeft er dan toch ook mee te maken? Pi? Reageren
Hanneswasco Geplaatst: 14 oktober 2007 Rapport Geplaatst: 14 oktober 2007 (bewerkt) Dit heeft er dan toch ook mee te maken?Plaatje Pi? Met wat? De stelling van Pythagoras? Belange niet. Maar in de middelbare school zal je dit wel op je rekenmachine moeten staan hebben. Bewerkt: 14 oktober 2007 door Hanneswasco Reageren
Ruwie Geplaatst: 14 oktober 2007 Rapport Geplaatst: 14 oktober 2007 Nou ben ik helemaal de kluts kwijt...!!! Wat is dan het verschil tussen die stelling en Pi? Ik dacht serieus dat dat hetzelfde was!!! Wat ben ik toch dom Reageren
Froodooo Geplaatst: 14 oktober 2007 Rapport Geplaatst: 14 oktober 2007 Nou ben ik helemaal de kluts kwijt...!!! Wat is dan het verschil tussen die stelling en Pi?Ik dacht serieus dat dat hetzelfde was!!! Wat ben ik toch dom Pi is gewoon een getal (ongeveer 3.14). Met de stelling van Pythagoras kun je dus van een driehoek een zijde uitrekenen (omdat je er al twee weet). In de post van Pitbull en in die van mij, kun je dus zien hoe die stelling in zijn werk gaat. Reageren
Hanneswasco Geplaatst: 14 oktober 2007 Rapport Geplaatst: 14 oktober 2007 (bewerkt) Nou ben ik helemaal de kluts kwijt...!!! Wat is dan het verschil tussen die stelling en Pi?Ik dacht serieus dat dat hetzelfde was!!! Wat ben ik toch dom De stelling van Pythagoras is . Dus als je de lengte weet van 2 zijdes van een rechthoekige driehoek kan je zo de lengte van de 2 andere berekenen. Voorbeeld: a = 4; b = 5; c = ? (je moet dus c berekenen) Dan doe je: a²+b²=c² <=> 3²+4²=c² <=> 9+16(=25) = c² <=> √25=c <=> 5 = c Dan weet je dus dat de lengte van zijde c, 5 is. Pi is een waarde, (3,141592654...) die oneindig veel cijfers na de komma heeft, zonder periode (=repeterend deel), en dus irrationaal. Pi wordt gebruikt bij metingen van de oppervlakte en omtrek van cirkels, en nog veel meer andere dingen. Bewerkt: 14 oktober 2007 door Hanneswasco Reageren
Dutchy3010 Geplaatst: 14 oktober 2007 Rapport Geplaatst: 14 oktober 2007 @ Hanneswasco: dat was al uitgelegd op de vorige pagina. Pi is inderdaad een getal, met oneindig veel cijfers. Als je net begint met wiskunde (ik neem aan dat je dat doet, aangezien wij pythagoras in de tweede klas kregen volgens mij, misschien in de brugklas), gebruik je pi bij de oppervlakte en omtrek van een cirkel en de inhoud van een bol. Voor meer informatie over pi kan je op deze pagina kijken. Voor uitgebreide informatie over de stelling van pythagoras kan je hier kijken. (er zijn nog veel meer toepassingen van pi, maar deze krijg je in het beginstadium van wiskunde ) Reageren
RobertSA Geplaatst: 14 oktober 2007 Rapport Geplaatst: 14 oktober 2007 Wiskunde heb ik niet meer..stond een 2,7 op m'n eindrapport, zegt genoeg. Terwijl ik er wel bijles voor had enzo Reageren
Ruwie Geplaatst: 14 oktober 2007 Rapport Geplaatst: 14 oktober 2007 Allemaal hartelijk bedankt voor de hulp!!! Nou kan ik de lessen teminste weer een beetje begrijpen... De leraren zeggen altijd dat ik niet genoeg leer maar volgens mij ligt het er gewoon aan of het je ligt of niet.. En mij ligt het dus duidelijk niet.. Reageren
Dutchy3010 Geplaatst: 14 oktober 2007 Rapport Geplaatst: 14 oktober 2007 Eigenlijk hebben jullie allebei gelijk. Een leraar van mij zei altijd het volgende: Je punt van wiskunde en natuurkunde heeft te maken met 2 factoren: A en B. Aanleg en Betrokkenheid. Heb je een 8 voor aanleg en heb je nauwelijks inzet en daarvoor dus een 4, dan heb je gemiddeld een voldoende: een 6. Heb je weinig aanleg, een 4, en veel inzet/betrokkenheid en daarvoor een 8, dan heb je ook gemiddeld een 6. Heb je én aanleg én betrokkenheid, dan heb je een 8 gemiddeld. Heb je én geen aanleg én geen betrokkenheid, dan sta je onvoldoende gemiddeld. In deze theorie geloof ik best wel, ik heb vrij weinig aanleg, maar vrij veel betrokkenheid, dus sta gewoon netjes voldoende op mijn lijst (natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen ) Reageren
Ruwie Geplaatst: 14 oktober 2007 Rapport Geplaatst: 14 oktober 2007 Eigenlijk hebben jullie allebei gelijk. Een leraar van mij zei altijd het volgende:Je punt van wiskunde en natuurkunde heeft te maken met 2 factoren: A en B. Aanleg en Betrokkenheid. Heb je een 8 voor aanleg en heb je nauwelijks inzet en daarvoor dus een 4, dan heb je gemiddeld een voldoende: een 6. Heb je weinig aanleg, een 4, en veel inzet/betrokkenheid en daarvoor een 8, dan heb je ook gemiddeld een 6. Heb je én aanleg én betrokkenheid, dan heb je een 8 gemiddeld. Heb je én geen aanleg én geen betrokkenheid, dan sta je onvoldoende gemiddeld. In deze theorie geloof ik best wel, ik heb vrij weinig aanleg, maar vrij veel betrokkenheid, dus sta gewoon netjes voldoende op mijn lijst (natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen ) Dan ben ik een van die uitzonderingen.. Want ik heb en geen aanleg en geen betrokkenheid.. Ik zou best wel meer betrokkenheid willen tonen maar ik vind het gewoon doodsaai.. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik er geen steek van snap.. Dus dan is de cirkel weer rond Best wel ingewikkelt als je erover na gaat denken Reageren
Mania-92 Geplaatst: 15 oktober 2007 Rapport Geplaatst: 15 oktober 2007 Om even terug te komen op de stelling van Pythagoras, je kunt hem ook gewoon in één stap oplossen met je rekenmachine als je de waarden van de gelijkbenige delen weet. Reageren
Thundercover Geplaatst: 15 oktober 2007 Rapport Geplaatst: 15 oktober 2007 (...) b en c bekend zijn, moet het op de "ouderwetse" manier. Dat hoeft niet. Aangezien a²+b²=c² is, dan is a²=c²-b², dus dan is a=√(c²-b²). In dat geval moet je wel de zijden die aan de rechte hoek liggen a en b noemen en de schuine zijde c, anders werkt het nog niet. Maar dan kan je het wel heel makkelijk uitrekenen en hoef je niet meer te vereenvoudigen. Reageren
Puma Geplaatst: 15 oktober 2007 Rapport Geplaatst: 15 oktober 2007 (bewerkt) *heeft er niet zo heel veel mee te maken maarja..* Je kunt ook gewoon SOS, CAS, TOA gebruiken. SOS = Sinus Overstaande Schuine CAS = Cosinus Aanliggende Schuine TOA = Tangens Overstaande Aanliggende Hoe gebruik je dit nu? Even dit plaatje erbij pakken: Aanliggende zijde = Zijde die vanaf de hoek naar de rechte hoek toe loopt Overstaande zijde = Deze zijde ligt tegenover de hoek (a) en staat loodrecht op de aanliggende zijde Schuinde zijde = De zijde die tegenover de rechte hoek staat Je wilt dus weten hoeevel graden hoek A is, en je weet de Overstaande (O) en de Aanliggende (A) zijde. Je hebt dus de O en de A, het is dus geen SOS, geen CAS, maar TOA. Nu deel je dus de Overstaande zijde door de Aanliggende, en dan doe je tan(overstaande:aanliggende). Hoek A is bekend . Hetzelfde geldt voor als je alleen de Schuine zijde en de Aanliggende zijde van die hoek weet. Je weet de S en de A, dus dan is het geen TOA, geen SOS maar CAS. Neem de cosinus van de Aanliggende zijde gedeeld door de Schuine zijde, dus cos(aanliggende:schuine). Hetzelfde geldt voor SOS, dat kun je zelf wel bedenken. Dit kan ook andersom. Hoe dat gaat weet ik niet meer NOTE: SOSCASTOA werkt alleen bij driehoeken met een rechte hoek! Bewerkt: 15 oktober 2007 door Puma Reageren
xgaming Geplaatst: 30 oktober 2007 Rapport Geplaatst: 30 oktober 2007 (bewerkt) Oke, ik heb morgen een PW en ben nu bezig met herhaling. Ben niet super goed in wiskunde (eerder slecht) ik moet nu zijde ED berekenen. Hoe bereken ik dit? Zit nu in het hoofdstuk Gelijkvormige Driehoeken. Kan iemand dit uitleggen :$ ? Alvast bedankt, en sorry voor bumpje. EDIT: Zie net dat ik vergeten ben AB te benoemen, die zijde is 5. Bewerkt: 30 oktober 2007 door xgaming Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.