Jump to content

Backup en her installatie computer

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Een tijdje geleden zat ik al met een probleem en heb ik hier een topic geopend maar ik kwam er toch niet uit. (Klik!) Inmiddels is het probleem uit de hand [gelopen en is booten ongemogelijk. Het is een tijdje gelukt om steeds met systeem herstel terug te gaan naar een datum maar dat ging steeds vaker niet goed en nu is het me met bijna 10 keer niet gelukt. Het enige wat ik kan doen is een schone windows installatie op de computer zetten maar er is een probleem: ik heb een HD van 250 gig en daar is 90+ % van ingebruik en ik moet alles dus backuppen en daarna formateer ik het station maar ik weet niet precies hoe ik dat het beste kan aanpakken.

Zou iemand in verschillende stappen kunnen uitleggen hoe ik het beste mijn hele hardeschijf kan backuppen en zo minmogelijk dingen kwijt kan raken? En hoe het dan verder moet? Alvast heel erg bedankt, ik heb het hard nodig namelijk.

Greetz :sigaar:

>>> Door RonaldVC: Verplaatst naar Software..<<<

Sorry, zat ff verkeerd maar had het niet in de gaten :7

Bewerkt: door Galiorix
Geplaatst:
Een tijdje geleden zat ik al met een probleem en heb ik hier een topic geopend maar ik kwam er toch niet uit. (Klik!) Inmiddels is het probleem uit de hand [gelopen en is booten ongemogelijk. Het is een tijdje gelukt om steeds met systeem herstel terug te gaan naar een datum maar dat ging steeds vaker niet goed en nu is het me met bijna 10 keer niet gelukt. Het enige wat ik kan doen is een schone windows installatie op de computer zetten maar er is een probleem: ik heb een HD van 250 gig en daar is 90+ % van ingebruik en ik moet alles dus backuppen en daarna formateer ik het station maar ik weet niet precies hoe ik dat het beste kan aanpakken.

Zou iemand in verschillende stappen kunnen uitleggen hoe ik het beste mijn hele hardeschijf kan backuppen en zo minmogelijk dingen kwijt kan raken? En hoe het dan verder moet? Alvast heel erg bedankt, ik heb het hard nodig namelijk.

Greetz :sigaar:

>>> Door RonaldVC: Verplaatst naar Software..<<<

Sorry, zat ff verkeerd maar had het niet in de gaten :7

Je zou kunnen starten van een Ubuntu live cd en alles naar bijvoorbeeld een externe harddisk verplaatsen of kijken wat je echt nodig hebt en die bestanden op een DVD branden, maar als je zo'n cd/dvd in je cd brander is, is die natuurlijk bezet, dus zou je ook Ubuntu op een USB stick kunnen zetten en daarvan opstarten.

Hier staat daarvoor een howto:

http://janimo.blogspot.com/2007/10/live-cd-on-usb-key.html

Met een script erbij.

Wat je dus moet doen (waarschuwing, je USB stick gaat leeg):

Ubuntu van live DVD starten

syslinux installeren (sudo apt-get install syslinux)

en je USB stick partitioneren (zeg maar 1 partitie van 1GB erop met Fat16 als bestandssysteem en die moet gemarkeerd zijn als opstartbaar. dit kan met cfdisk)

Typ dan in een terminal in sudo cfdisk <locatie van je USB stick, bijvoorbeed: /dev/sdc>

Meestal is de partitie standard Fat16, maar je moet hem op opstartbaar zetten (volgens mij de 1e optie die geselecteerd is als je cfdisk start).

Dan moet je de partitie tabel schrijven naar de USB stick en zorgen dat er niets opstaat (bv. met nautilus hem legen en daarna rechtermuisknop op je usb stick en dan afkoppelen/unmount).

Zorg dat je USB stick partitie niet aangekoppeld is (softwarematig).

Download dan de in de howto genoemde script en druk er met de rechtermuisknop op, ga naar eigenschappen, druk op de tab permissions en vink executable aan.

Open dan een terminal venster en ga dan naar de map waar het script staat (bv. cd Desktop)

typ dan in de terminal in: sudo ./isotostick.sh /map/van/de/ubuntu.iso /en/de/locatie/van/de/usb/stick

Die geeft aan als er iets niet klopt en hoe je dat moet oplossen en als alles goed is, schijft hij de image naar je USB stick en kun je opstarten van de USB stick als hij klaar is.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...