Jump to content

Probleempje met website

Recommended Posts

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Ik zit wat te stoeien met een website die ik door middel van div's heb opgebouwd.

Ik heb in mijn menu geprobeerd een andere pagina te laden, wat is gelukt. Ik heb dit als volgt gedaan:

<object type="text/html" data="hoofdmenu.htm"></object>

Maar het probleem is, dat als ik een link open uit dat bestandje hoofdmenu, dat die pagina die achter de link zit dan in datzelfde div'je wordt geladen, dus eigenlijk wordt er een pagina geladen in de div waarin ik het menu heb gebouwd:

websitenz7.jpg

Nu is mijn vraag: weet iemand hoe je ervoor kunt zorgen dat de links worden geopend in een andere div? ;)

Geplaatst:

Je moet gewoon in je link de tag target invullen ;) Dus dat je dit hebt:

<a ... target="_top" ...>...</a>

Dit zorgt dat hij in het hele browser venster opent. Een aantal andere handige mogelijkheden zijn:

_self (zelfde object/frame/iframe)

_blank (nieuw venster)

Trouwens raad ik je aan om niet met een object maar met een iframe te werken omdat deze uitgebreider te configureren zijn. Hier vindt je een beschrijving van het ellement iframe:

klik hier

Geplaatst:

Dankje voor je iFrames, die werken ook goed. Ik heb alleen wel een probleempje in Internet Explorer:

iframezv9.jpg

Zoals je ziet wordt het iFrame dus een andere kleur dan de achtergrond bij het menu. Kun je dit ook nog aanpassen?

[Edit] Daarnaast heb ik nóg een probleem. Als ik namelijk in een div de tekst te lang wordt, dan rekt de andere div niet mee:

divel3.th.jpg

Het blauwe stuk gaat dus niet mee met de andere. Hier mijn CSS:

#container_all
{
width: 100%;
height: 1024px;
border: 1px solid black;
background: url(images/background.jpg) no-repeat center;
}

#container
{
margin-top: 5%;
margin-bottom: 5%;
margin-left: 10%;
position: absolute;
background-color: #66CCCC;
width: 80%;
height: auto;
border: 1px dotted lightblue;
line-height: 125%;
}

#top
{
background: url(images/header.jpg) no-repeat center;
clear: both;
background-color: #66CCAA;
height: 150px;
}

#menu
{
float: left;
width: 25%;
height: auto;
}

#content
{
width: 75%;
background-color: #A0E0DD;
}

#footer
{
position: relative;
bottom: 0; /* heel belangrijk */
clear: both;
background-color: #66CCAA;
font-style: italic;
font-size: x-small;
}

p, h1, h3
{
margin-left: 15px;
margin-right: 15px;
margin-top: 15px;
margin-bottom: 15px;
}

#content_all is het blauw stukje en rekt dus niet mee met #content.

Geplaatst:

Waarom maak je uberhaubt gebruik van iframes of objects?

Je kan met PHP toch heel simpel steeds het menu includen in alle pagina's of nog beter de betreffende pagina die opgevraagd wordt includen in de index.

Geplaatst:
Waarom maak je uberhaubt gebruik van iframes of objects?

Je kan met PHP toch heel simpel steeds het menu includen in alle pagina's of nog beter de betreffende pagina die opgevraagd wordt includen in de index.

PHP is inderdaad wel handiger, maar natuurlijk ondersteunen niet alle hosts het en gratis webspace bij bijvoorbeeld je provider ondersteunt dit vaak niet. Maar je moet altijd ergens beginnen hè Joriz, de eerste versie van GTAGames had toch ook geen PHP code...

De achtergrond kleur is inderdaad wit omdat een iframe een nieuw venster is. Je kan dus best dit definieren in de css code van hoofdmen.htm. (Dat is dan een nadeel van een iframe dus weet ik niet of dat hard voor jouw doorweegt of niet... En of jij dan toch niet liever object gebruikt. :$ )

Kan je ook tonen in welke volegorde je de div's plaatst enzo dus gewoon de HTML code (dan kan ik zien welke div in welke div zit.) en zo misschien de fout zien.

Trouwens is je website volgens mij niet op alle resoluties goed zichtbaar...

Geplaatst:

Bedankt voor het oplossen van het kleurprobleem met de iFrames, dat is gelukt. Ook het probleem met de div's heb ik kunnen verhelpen.

Bedankt voor jullie hulp, en naar de resolutie zal ik nog wel eens een keertje kijken. ;)

Geplaatst:
PHP is inderdaad wel handiger, maar natuurlijk ondersteunen niet alle hosts het en gratis webspace bij bijvoorbeeld je provider ondersteunt dit vaak niet. Maar je moet altijd ergens beginnen hè Joriz, de eerste versie van GTAGames had toch ook geen PHP code...

Meeste pagina's waren inderdaad statisch, maar diverse gedeeltes zoals het nieuws en poll maakte al volop gebruik van PHP en MySQL. Tevens maakte ik regelmatig gebruik van includen om het een en andere te vergemakkelijken.

Ik had besloten als ik een GTA website ging runnen dat het ook echt profesioneel moest dus van dag 1 maakte we gebruik van profesionele hosting en een .nl domein (al was mijn kennis toen natuurlijk ook beperkter).

Dus ik raad je aan het meteen goed aan te pakken, scheelt een heleboel gedoe en kost bij meeste webhostingbedrijven maar een paar euro per maand.

Als het enkel gaat om leren websites bouwen kan je natuurlijk ook altijd iets als XAMMP op je eigen computer installeren door makkelijk en direct zelf te experimenteren en testen op je eigen computer.

Ieder geval veel succes met je website en ik hoop dat je wat met mijn advies kan doen.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Ik heb weer een vraagje, en ik stel hem hier maar even. Dit is (een gedeelte) uit mijn CSS-bestand:

#menu
{
width: 20%;

#content
{
margin-right: 5px;
margin-left: 5px;
margin-bottom: 5px;
width: 75%;
background-color: #A0E0DD;

Kan ik er op één of andere manier voor zorgen dat de 'content' de overige breedte van de pagina in beslag neemt (naast die 20% van het menu dus? Ik werk trouwens met div's. ;)

Geplaatst:

Als je zegt dat het menu 20% is, zou ik bij de content 80% invullen. Of niks, dan wordt het denk ik gewoon automatisch aangevuld. Is het overigens niet zo dat je na een gedeelte zoals #menu ook weer moet sluiten met } ?

Geplaatst:

Ja je moet het afsluiten met }

Stukje uit mijn .css file

<style type="text/css">

<!--

body {

background-color: #333333;

}

.style1 {

font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;

font-size: 12px;

}

.style2 {

font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;

font-size: 10px;

}

-->

</style>

Wordt automatisch gemaakt, zoals je ziet dus een }. Je moet altijd een onderdeel afsluiten met }

Geplaatst:

In de originele CSS-file was hij al goed afgesloten, het was een kwestie van niet goed gekopieërd.

En bedankt voor jullie oplossingen. ;)

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...