Jump to content

Krachttraining


Kyl-El

Recommended Posts

Kleine kanttekening: Buikspieren kun je in principe frequenter trainen dan de rest van je lichaam. Ik houd het zelf op 2x per week, maar je kunt 't dus ook om de dag doen. Belangrijk is daarbij wel dat je, zoals Teh_Ninja al zei, luistert naar je lichaam en dus niet koste wat het kost (mocht je pijn overhouden) om de dag je buikspieren gaat trainen.

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 1.1k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Pietje II

    186

  • Disturbed

    157

  • moechy

    54

  • Flashingdemon666

    52

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ja. Ik denk dat ik nu dus op een dag zo'n 180 push ups + met reclame.. 200 push ups per dag doe. En dan nog de crunches, partial failure couch crunches en nog wat soorten. Daar doe ik er heel wat van en dan 2 of 3x per dag. Denken jullie dat dit mijn spieren niet overbelast? Ik ben tenslotte pas 13..

Nooit 2 dagen achter elkaar dezelfde spieren trainen. En gewoon goed luisteren naar je lichaam, als je pijn o.i.d. krijgt stoppen.

Dus niet elke dag wat ik in m'n vorige post genoemd had?

Link to comment
Delen op andere websites

Ja. Ik denk dat ik nu dus op een dag zo'n 180 push ups + met reclame.. 200 push ups per dag doe. En dan nog de crunches, partial failure couch crunches en nog wat soorten. Daar doe ik er heel wat van en dan 2 of 3x per dag. Denken jullie dat dit mijn spieren niet overbelast? Ik ben tenslotte pas 13..

Nooit 2 dagen achter elkaar dezelfde spieren trainen. En gewoon goed luisteren naar je lichaam, als je pijn o.i.d. krijgt stoppen.

Dus niet elke dag wat ik in m'n vorige post genoemd had?

Nee, je moet sowieso een dag rust nemen tussendoor, ongeacht welke spiergroep je traint. Of die ene rustdag voldoende is hangt van je lichaam af. In geval van pijn moet je gewoon niet gaan trainen, ook al ben je twee dagen verder.

Link to comment
Delen op andere websites

Uhu, vandaag ook niks gedaan, m'n spieren doen gewoon te pijn als ik ook maar één crunch wil doen. Morgen misschien..

Als het zo erg is zou ik nog maar een tijdje niet gaan trainen...

Link to comment
Delen op andere websites

Kleine kanttekening: Buikspieren kun je in principe frequenter trainen dan de rest van je lichaam. Ik houd het zelf op 2x per week, maar je kunt 't dus ook om de dag doen. Belangrijk is daarbij wel dat je, zoals Teh_Ninja al zei, luistert naar je lichaam en dus niet koste wat het kost (mocht je pijn overhouden) om de dag je buikspieren gaat trainen.

Hoezo???

Nee, je moet sowieso een dag rust nemen tussendoor, ongeacht welke spiergroep je traint. Of die ene rustdag voldoende is hangt van je lichaam af. In geval van pijn moet je gewoon niet gaan trainen, ook al ben je twee dagen verder.

Hangt van intensiteit van training af

Je spieren groeien sowieso niet tijdens het trainen, maar tijdens het rusten.

Jep, i.c.m. voldoende voeding/brandstof (waar het bij de meesten wel aan schort)

Bewerkt: door Redeemed
Link to comment
Delen op andere websites

Hoezo???

Omdat je buikspieren over het algemeen sneller herstellen.

Waarom zouden buikspieren over het algemeen sneller herstellen dan andere spieren??

Laat ik het anders zeggen: Je buikspieren laten zich minder makkelijk 'kapot' trainen en daardoor heb je dus minder herstel nodig. Hangt natuurlijk wel van de intensiteit af.

Mocht het je interesseren, duik eens een fitness forum in. Zijn genoeg discussies/onderwerpen te vinden over het al dan niet sneller herstellen van je buikspieren.

Link to comment
Delen op andere websites

Laat ik het anders zeggen: Je buikspieren laten zich minder makkelijk 'kapot' trainen en daardoor heb je dus minder herstel nodig. Hangt natuurlijk wel van de intensiteit af.

Nogmaals: waarom zouden buikspieren sneller herstellen dan andere spieren???

Vooral mensen die meer dan 15 herhalingen per setje doen voor buikspieren trainen op deze manier meer op kracht-uithoudingsvermogen. Er is dan minder rust nodig om te herstellen. dat is logisch want je traint dat je meer herhalingen met hetzelfde gewicht in kortere tijd kan doen.

Als je verzwaarde buikspieroefeningen doet met ongeveer je 8rm dan zul je merken dat iets meer rust ten gunste kan komen aan het aantal herhalingen tijdens de volgende setjes.

ondanks dat rec. abdominus + obliques voornamelijk uit slow twitch-vezels bestaan blijven het nog altijd de fast twitch-vezels met de grootste groeipotentie, die voornamelijk aangesproken worden als je ze zwaar belast met gewichten van max. je 8rm. Tenzij je doel kracht-uithoudingsvermogen is dan kun je idd beter meer herhalingen maken waarbij je in dat geval minder rust nodig zult hebben voor herstel.

Mocht het je interesseren, duik eens een fitness forum in. Zijn genoeg discussies/onderwerpen te vinden over het al dan niet sneller herstellen van je buikspieren.

:)

Link to comment
Delen op andere websites

Nogmaals: waarom zouden buikspieren sneller herstellen dan andere spieren???

Omdat je je buikspieren elke dag belast met vrijwel elke lichamelijke beweging die je maakt. Het zijn sterke spieren die gewend zijn aan (flinke) belasting en dus beter herstellen.

Ik heb overigens tig fora uitgepluisd voor een antwoord op deze vraag, maar de meningen lijken flink te verschillen. Ik houd me daarom vast aan de bovenstaande theorie die ik van een fitnessinstructeur heb meegekregen.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 maand later...

Vraagje: Als ik me ga opdrukken en push-ups doe, hoelang moet ik dan wachten tot dat ik het weer ga doen? 2 dagen ofzo?

Want ik doe: 20 x opdrukken dan 40 x push-ups dan weer 20 x opdrukken en weer 40 x push-ups ( het aantal is niet altijd hetzelfde).

MVG,

Faex. ^_^

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...