S-te-Fan Geplaatst: 30 november 2007 Rapport Geplaatst: 30 november 2007 (bewerkt) Beste MERS Mijn moeder moet voor haar werk een rooster maken waarbij ze letters gebruikt die een waarde hebben. Maar wij weten niet hoe je die letters waarden geven, want nu reken mijn moeder alls met een rekenmachine uit . Het zou leuk zijn als iemand mij een formule geeft waarmee ik mijn moeder kan helpen zodat ik wat meer tijd achter de computer kan besteden.. Bewerkt: 30 november 2007 door stefaneke Reageren
GTA-Sheep Geplaatst: 30 november 2007 Rapport Geplaatst: 30 november 2007 Ik heb al even zitten zoeken voor je, maar misschien moet je toch even beter uitleggen wat je precies wilt. Want wat is nu het plan? Dat als je een "E" intoetst dat Excel automatisch een "6" laat zien? Leuk, maar dan kun je net zo makkelijk zelf een 6 intoetsen....of snap ik het nu niet? Reageren
S-te-Fan Geplaatst: 1 december 2007 Auteur Rapport Geplaatst: 1 december 2007 (bewerkt) Uitleggen... daar ben ik slecht in. Maar het gaat erom: mijn moeder heeft een rooster gemaakt wanneer zij en haar collega's moeten werken. Daarbij heeft ze letters gebruikt en de W staat bijv voor een nachtdienst, en die staat weer voor een bepaald aantal uren... Nu heeft ze een heleboel verschillende cijfers achter elkaar staan en het zou fijn zijn als we die excel konden laten optellen, want nu hebben de letters alleen voor ons waarde bijv. W = 8 en kunnen we de cellen niet bij elkaar optellen maar moeten we het met een rekenmachine doen . Dus, Het rode moet bij elkaar worden opgeteld, maar die letters hebben een bepaalde waarde. hoe kan ik excel weten dat bijv. W-8 betekent? Alvast bedankt. Bewerkt: 1 december 2007 door stefaneke Reageren
Preddy Geplaatst: 1 december 2007 Rapport Geplaatst: 1 december 2007 Dit werkt op zich wel, het is denk ik iets minder handig als wat jij zou willen hebben omdat je die tabel feitelijk opnieuw moet maken (volgende spreadsheet bv) maar dan in elk vakje de volgende code: =ALS(C2="w";8;ALS(C2="s";7;ALS(C2="c";5;ALS(C2="n";4;ALS(C2="tb1";3;Onbekende waarde))))) Dit is met de Nederlandse versie van Excel gemaakt, als je de Engelse hebt vervang je "ALS" met "IF". Het werkt als volgt: Bij de IF/Als functie kijkt Excel of de opgegeven vereiste (C2="w") van toepassing of niet. Als het van toepassing is, geeft het het de eerste waarde na de vereiste (8 in het eerste geval). Als het niet van toepassing is, gaat hij door de nieuwe IF/Als functie op zoek naar de volgende vereiste. Zo kan je oneindig door, ik heb er alvast 5 ingevuld. Mocht er nog meer bij moeten dan vervang je "Onbekende waarde" door een nieuwe IF/Als functie. Zorg dat de "C2" cel linkt naar de cel waar je het op wilt toepassen. Met behulp van kopieren kan je het daarna naar alle andere cellen kopieren, waardoor ook het celnummer wordt aangepast. Het gevolg is dan dat je die nummers krijgt, welke je dan op kan tellen. Deze sum kan je dan weer terugkoppelen naar de eerste spreadsheet door "=Blad2!A1", waar "Blad2" de andere spreadsheet is en "A1" de cel waar de sum in staat. Reageren
GTA-Sheep Geplaatst: 1 december 2007 Rapport Geplaatst: 1 december 2007 Ik wist niet dat Preddy er ook mee bezig was maar ik vond deze oplossing en wel met de code =COUNTIF (da's de engelse variant). Zoals je op het plaatje ziet heb ik de waardes die jij gaf min of meer overgenomen. Wat de code doet is in de kolom "Ingenborg" zoeken naar de verschillende waardes. Staat er een W, telt hij die allemaal op en geeft een cijfer in de kolom W. Is het een N doet hij dat in de kolom N etc. Je maakt dus achter het rooster net zoveel extra kolommen als dat er verschillende letters zijn. In dit geval heb ik W, N, C, WS, TB2 en S gebruikt en dus 6 extra kolommen toegevoegd. Vervolgens heb ik achter Ingenborg in de kolom W gezet: =COUNTIF(B3:AE3;"W") Excel kijkt waar er bij Ingenborg allemaal een W staat en geeft als waarde 13. Dat klopt. Er staat ook 13 keer een W in de rij. Direct daaronder heb ik een kleine tussenstap gemaakt die de gevonden waarde (13) vermenigvuldigd met 8 (omdat ik heb bedacht dat een W-dienst 8 uur werken is. Dat kan ook 4 uur zijn of 3 kwartier). Datzelfde deed ik ook voor de N, de C, de WS, de TB2 en de S en als laatste heb ik alle optellingen samengevoegd in de "totaal" kolom. Voordeel van deze variant is dat je in de roosters gewoon lekker kan klooien, van W's een C kan maken etc en dat de optelling altijd klopt. Zie plaatje voor de visualisatie en ik heb het Excel-bestand bijgesloten als hulpmiddel. Hopelijk lukt het zo Stefanke.xls Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.