peter99 Geplaatst: 14 december 2007 Rapport Geplaatst: 14 december 2007 Ik wil graag mijn computer opnieuw installeren omdat er meerdere programma's opstaan die ik er niet af krijg, zelfs Register edit programma's willen ze niet wegdoen, en omdat er ook veel rommel opstaat (veel te veel), ik heb natuurlijk over de minpunten na gedacht: Crash, DOS fouten dus wil iemand mij hiermee helpen ? backup heb ik min of meer gemaakt PLZ Hulp erg hard nodig dit gaat goed fout bij mij Reageren
SummerBase Geplaatst: 14 december 2007 Rapport Geplaatst: 14 december 2007 Je moet een computer gewoon formateren (de gehele lokale schijf leeg halen) en gewoon Windows Xp of Vista opnieuw installeren. Je kunt een pc gewoon formateren door de Windows cd in de computer te doen en de pc opnieuw op starten. Dan krijg je vanzelf een melding of je de computer wilt formateren (na wat zoeken, maar dat is geen probleem, denk ik). Als de computer dan weer leeg is dan installeer je gewoon de schone windows installatie op de computer, en dat gaat ook vanuit dat menu (als je de cd erin doet). Na het installeren heb je weer een nieuwe installatie, so simple as it is. Vergeet geen back-up's te maken... Verplaatst naar Software forum, omdat het niks met hardware te maken heeft... Reageren
peter99 Geplaatst: 14 december 2007 Auteur Rapport Geplaatst: 14 december 2007 (bewerkt) Je moet een computer gewoon formateren (de gehele lokale schijf leeg halen) en gewoon Windows Xp of Vista opnieuw installeren. Je kunt een pc gewoon formateren door de Windows cd in de computer te doen en de pc opnieuw op starten. Dan krijg je vanzelf een melding of je de computer wilt formateren (na wat zoeken, maar dat is geen probleem, denk ik). Als de computer dan weer leeg is dan installeer je gewoon de schone windows installatie op de computer, en dat gaat ook vanuit dat menu (als je de cd erin doet). Na het installeren heb je weer een nieuwe installatie, so simple as it is. Vergeet geen back-up's te maken... Verplaatst naar Software forum, omdat het niks met hardware te maken heeft... srry maar ik ben echt n00b op het gebied van de computer zelf en hun onderhoud toch bedankt [EDIT] opnieuw installeren ? dat wou ik toch gaan doen ? Bewerkt: 14 december 2007 door peter99 Reageren
ViceAgent Geplaatst: 15 december 2007 Rapport Geplaatst: 15 december 2007 Hoi Peter, Het is eigenlijk vrij simpel, maar je moet er wel goed je hoofd bij houden! Als je er niet helemaal zeker van bent, adviseer ik je iemand om hulp te vragen. Misschien je vader of moeder, maar als die ook niet goed met techniek zijn (zoals bij de meeste het geval is ), misschien toch de lokale PC shop raadplegen. Als het goed is heb je, toen je je PC gekocht hebt een windows CD gekregen (met activatiecode). Voor je aan iets begint, moet je deze zoeken. Als je de keycode niet kan vinden zou ik je adviseren je PC (nog) niet te herinstalleren aangezien je er windows dan niet meer op kan zetten. Kijk ook even of je CD niet beschadigd is, want dat zou natuurlijk ook niet fijn zijn. Als je je CD en code hebt gevonden, moet je nog een ding doen voor je verder gaat. Sla alle belangrijke bestanden die je niet kwijt wilt op op een USB-stick (of eventueel een andere partitie) aangezien je ze anders kwijt raakt. Heb je dit gedaan? Doe dan de windows-cd in je disk drive. Misschien krijg je nu al een installatie schermpje, maar die kun je gewoon wegklikken. Sluit de PC nu af en start hem opnieuw op. Je zult nu iets zien van 'Press X to enter set up' of je wordt automatisch doorgestuurd. (Zie je niets? Dan staat je BIOS nog niet goed geconfigureerd, als dit het geval is, post 't dan hier, dan zeg ik watje dan moet doen). Nu kom je, zoals SummerBabe al zei, in een soort menuutje waar je een aantal opties krijgt. Kies de optie om windows op nieuw te installeren. Hierna zul je snel genoeg in een overzicht van verschillende schijven komen. Selecteer de C:\ schijf (of een andere schijf die je wilt formatteren) en klik op formatteren. Je krijgt nog een aantal waarschuwingen of je het wel echt wil. Dit kan enkele minuten duren, dus heb geduld Als hij hiermee klaar is, dan kies je de lege schijf (C:\ in mijn voorbeeld) om windows op te installeren. Hierna moet je misschien nog enkele simpele vragen beantwoorden, maar daarna gaat 'ie toch echt starten met installeren. De installatie kan redelijk lang duren. Misschien belangrijk om te weten, als je PC opeens opnieuw opstart tijdens de installatie moet je niet schrikken, dit is normaal . Eenmaal klaar met de installatie moet je aangeven welke taal, tijdzone, enzovoorts, maar dat wijst allemaal zichzelf. Je moet echter ook je windows exemplaar opnieuw activeren, dit kan met de keycode. Als je eenmaal weer het teletubbielandschap te zien krijgt, ben je al een heel eind. Nu moet je nog de laatste updates downloaden, maar ook dat zou automatisch moeten gaan (mbv automatische updates). Mocht je beeldscherm er heel lelijk uitzien, check dan even of hij op de goede resolutie staat (rechtermuis knop op bureaublad > Eigenschappen >resolutie). Ook moet je opnieuw de drivers van je graphische kaart installeren, ook deze worden vaak op CD bij je computer geleverd, maar anders kun je ze vaak van de webpagina van de ontwerper gratis downloaden (dit geld ook voor je netwerkkaart driver om met het internet te verbinden). Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb geholpen, ViceAgent Reageren
gta-pilot Geplaatst: 16 december 2007 Rapport Geplaatst: 16 december 2007 @ hierboven nee want dan houd hij nog veel over het beste is om gewoon alles te bacuppen wat je wilt en dan helemaal opnieuw installeren. Of je gaat eerst de BIOS in en dan ga je via de bios je schijf(en) formatteren want als je hierboven doet is er een grote kans dat het niet veel uithaald omdat het waarschijnlijk ooknog word gebackupt door windows zelf Reageren
ViceAgent Geplaatst: 16 december 2007 Rapport Geplaatst: 16 december 2007 @ hierboven nee want dan houd hij nog veel over het beste is om gewoon alles te bacuppen wat je wilt en dan helemaal opnieuw installeren. Of je gaat eerst de BIOS in en dan ga je via de bios je schijf(en) formatteren want als je hierboven doet is er een grote kans dat het niet veel uithaald omdat het waarschijnlijk ooknog word gebackupt door windows zelf Dat beschrijf ik toch ook . Als je eenmaal bij het keuzemenu formatteren komt moet je je schijven formatteren, dan zijn ze helemaal leeg. Hierna kun je een schone versie van windows erop zetten. Reageren
peter99 Geplaatst: 16 december 2007 Auteur Rapport Geplaatst: 16 december 2007 thanx, ik heb een oom in friesland die ik eerst ge bellen, misschien weet hij iets om die programma's eraf te krijgen, als dat niet werkt ga ik gewoon over op plan herinstalleren P.S werkt dit ook zo bij Windows Vista Ultimate V.6 ? Reageren
ViceAgent Geplaatst: 16 december 2007 Rapport Geplaatst: 16 december 2007 thanx, ik heb een oom in friesland die ik eerst ge bellen, misschien weet hij iets om die programma's eraf te krijgen, als dat niet werkt ga ik gewoon over op plan herinstallerenP.S werkt dit ook zo bij Windows Vista Ultimate V.6 ? Ok, ik zou inderdaad eerst nog even je oom raadplegen. En dit zou in principe ook met Windows Vista moeten werken, maar daar ben ik niet helemaal zeker van aangezien ik dat nog nooit geprobeerd heb. Reageren
peter99 Geplaatst: 22 december 2007 Auteur Rapport Geplaatst: 22 december 2007 thanx, ik heb een oom in friesland die ik eerst ge bellen, misschien weet hij iets om die programma's eraf te krijgen, als dat niet werkt ga ik gewoon over op plan herinstallerenP.S werkt dit ook zo bij Windows Vista Ultimate V.6 ? Ok, ik zou inderdaad eerst nog even je oom raadplegen. En dit zou in principe ook met Windows Vista moeten werken, maar daar ben ik niet helemaal zeker van aangezien ik dat nog nooit geprobeerd heb. oke, vandaag ga ik proberen het eraf te krijgen, voor de zekerheid (en voor de herrinstallatie als die nodig is) maak ik een back-up maar ik heb cod4 en ben net lvl55 hoe behoud ik dit ? ik vroeg het een vriend van me die zijn computer ook opnieuw installeerde, en die zei je moet de map profiles back-uppen, maar als ik in de goede folders kijk, zie ik nergens een map profiles, help ! Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.