Jump to content

[Tutorial]Drivers vinden, en installeren.

Recommended Posts

Geplaatst:

Heb je welleens het idee dat je drivers verouderd zijn, of je hebt de computer opnieuw geinstalleerd en je bent de drivers kwijt en je weet maar niet hoe je er achter komt welke hardware je hebt?

Ik heb zelf dat probleem dus pasgeleden ook gehad, en dat was nogal frustrerend :duh:, daarom heb ik besloten om even een tutorial te maken waarin ik uitleg hoe je hier allemaal heel snel en makkelijk een einde aan kan maken.

Wat is een driver?

Een driver is de software die de hardware nodig heeft om naar behoren te werken. Meestal zal de hardware het wel gewoon doen zonder drivers maar dan wel op een minimaal niveau. Met de juiste driver geinstalleerd te hebben kun je de maximale prestaties uit je hardware halen (als je een goede combinatie van hardware hebt tenminste).

Waar vindt ik de drivers?

9 van de 10 keer zit deze gewoon een op CD-ROM in de doos van de hardware die je hebt aangeschaft. Als dit niet zo is kun je te maken hebben met "Plug 'n Play" hardware, dit is hardware die geregistreerd staat op Microsoft's HCL. Microsoft's HCL is een Hardware Compability List.

Dit is het simpelst (alhoewel de uitleg misschien een beetje moeilijk is hierboven ^_^) staat je hardware op die HCL, hoef je verder geen software te installeren en kun je de hardware aansluiten en meteen gebruiken zonder problemen (plug 'n play - sluit aan en speel).

Is dit allebei niet het geval (je hebt de hardware bijvoorbeeld 2de hands ergens op de kop getikt), dan kun je meestal de drivers op de website van de fabrikant van de hardware vinden.

Mmm.. Okee, maar hoe kom ik er achter welke hardware ik heb?!

Tot voor kort had ook ik echt geen flauw idee wat er in mijn computer zat... In de PC zelf kon ik het nergens vinden (ik had geen hardware die op de HCL stond). En om die magnetron van mij nou uitelkaar te schroeven en alle stickertjes van mijn hardware te gaan lezen... Nou, nee, mijn niet gezien. :7

Maar, daaraan is binnen 5 minuten een einde gemaakt!

Op deze site kun je een programmatje downloaden (Lavalys Everest) die heel snel en gemakkelijk laat zien wat er in je PC zit. Even een versie uitkiezen, je naam invullen (je wordt nergens aan verbonden), een mirror kiezen, downloaden en installeren. Het is niet een heel verschrikkelijk groot programmatje en is zo gebruiks vriendelijk als ik weet niet wat.

Het programma is overigens wel een trial versie die je maar 30 dagen kunt gebruiken!

Okee, en verder?

Okee, om er achter te komen wat voor type hardware je hebt moet je eerst weten welke hardware je zoekt (ik ga nu uitleggen wat voor videokaart ik heb en hoe ik die kan vinden).

Alles eerst start je het programma op, daarna druk je op scherm (videokaart is een onderdeel van je scherm, wat je dus te zien krijgt).

screen1cc6.jpg

Daarna klik je op Windows Video.

screen2lz1.jpg

Okee, en nu hebben we wat we willen een lijst met alle benodigde informatie over de videokaart.

screen3zz1.jpg

Rood = Driver informatie.

Groen = Hardware type.

Het volgende wat je nu moet doen is echt heel erg simpel, je klikt heel simpel op "Driver download" of als dat niet wil werken typ je de videokaart en het type nummer + driver in Google en je hebt de driver zo gevonden!

Pas wel op dat je nergens betaald voor een driver (tenzij het echt niet anders kan) want bijna elke driver wordt wel ergens gratis aangeboden.

Ik hoop dat dit heeft geholpen! Verdere vragen kunnen ook in dit topic. :eten:

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...