Jump to content

stargate sg-1

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

SCIFI_SG1_a.jpg

Algemeen

In de serie draait het grotendeels om militaire teams die met behulp van een apparaat van buitenaardse oorsprong, genaamd de Stargate, het heelal verkennen. Het gehele Stargate-programma is in handen van de Amerikaanse luchtmacht en wordt strikt geheim gehouden. Later in de serie wordt er gebruik gemaakt van de Russische Stargate. In ruil hiervoor krijgt Rusland een eigen SG-team. Later krijgt ze zelfs een schip (De Korolev). In de serie zijn Frankrijk, Engeland en China ook actief betrokken bij het programma.

De Stargate

Miljoenen jaren geleden bouwde een buitenaards ras, genaamd de Ouden (Ancients of Alteranen), een netwerk van duizenden Stargates in het melkwegstelsel, zelfs buiten de melkweg. Met een Stargate kan men een wormgat openen naar een andere Stargate, waardoor vrijwel direct transport tussen 2 planeten mogelijk is. Materie wordt gedesintegreerd, getransporteerd door het wormgat en weer gereïntegreerd aan de andere kant.

Op een typische Stargate staan 39 symbolen. Zeven van deze symbolen moeten in een juiste volgorde worden "gedraaid" (dialed) om een wormgat te kunnen openen. De eerste 6 symbolen zijn nodig om de bestemming te kunnen bepalen in de driedimensionale ruimte. Het zevende symbool staat voor punt van herkomst.

De Ouden plaatsten uiteraard ook een Stargate op Aarde. Later vond een ander buitenaards ras, de Goa'uld, deze Stargate. Zij gebruikten de Stargate om duizenden mensen te transporteren naar andere planeten, om te werken in slavernij en te dienen als gastheer (de goa'uld hebben een parasitaire levenswijze). Na een revolutie in het oude Egypte werd de Aardse Stargate begraven. In 1928 vond een Duitse archeoloog de Stargate weer op het Plateau van Gizeh (Egypte). Uiteindelijk kreeg de Amerikaanse luchtmacht de Stargate in handen, die het potentieel van deze geavanceerde technologie inzag. Het lukte ze echter niet om de Stargate te activeren.

Een Stargate wordt bediend via een Dial-Home Device (DHD), dat de Stargate voorziet van stroom en knoppen bevat om het adres te "draaien". Bij de Stargate op Aarde werd echter geen DHD gevonden en het heeft 15 jaar gekost en 2 supercomputers om een systeem te bouwen dat de Stargate kon bedienen.

Het Verhaal

Het Amerikaanse leger stuurde het eerste team door de Stargate in 1996, naar de planeet Abydos, maar na afloop van die missie werd het Stargate-programma direct opgeschort. In 1997 werd de Stargate weer geactiveerd, dit keer door vijandige buitenaardsen die de Stargate gebruikten om naar de Aarde te komen.

De Stargate werd daardoor gezien als een grote bedreiging. Kolonel Jack O'Neill vertrok met een team door de Stargate voor een tweede missie en overtuigde zijn superieuren ervan dat de Stargate onmisbaar is. Deze kan namelijk ook gebruikt worden voor het vinden van nieuwe technologieën, om toekomstige buitenaardse aanvallen af te weren.

De president ging akkoord en richtte Stargate Command (SGC) op. Onder leiding van generaal George Hammond ondernamen meer dan 20 teams missies door de Stargate, om technologieën te vinden en bondgenootschappen te sluiten. Het team waar om het in de serie draait, is SG-1, het beste en belangrijkste SG-team.

Na het beëindigen van de dreiging van de Replicators en de val van de Goa'uld is SG-1 uit elkaar gevallen. Een nieuwe leider dient zich aan, Cameron Mitchell, om tegelijk een nieuwe dreiging het hoofd te bieden. Daniel Jackson en Vala Mal Doran ontdekken een ander sterrenstelsel dat geregeerd wordt door de Ori, een kwaad soort verlichte wezens met de macht van de goden.

Mitchell probeert het uiteengevallen team weer bij elkaar te krijgen, maar dat is met Sam in Area 51 en Teal'c op Dakara om de nieuwgevormde Vrije Jaffastaat bij te staan, aanvankelijk niet onsuccesvol.

De Ori - helaas geattendeerd op het melkwegstelsel - proberen hun religie Origin (oorsprong) te verspreiden. Ze zenden daartoe verschillende Priors (Predikende voorgangers met enorme krachten) uit. De aarde wordt, net als andere planeten die verzet bieden, besmet met een zeer besmettelijke en dodelijke ziekte, de Priorpest. Met de bekering van Gerak - de leider van de Hoge Raad der Jaffa - tot Origin, lijken de Tau'ri hun belangrijkste medestander in de strijd tegen de Ori te gaan verliezen.

SG-1 ontwikkelt samen met een gedescendeerde Oude (descended Ancient) een middel om de machtige Voorgangers machteloos te maken. Samen met de Sodan - een stam Verborgen Jaffa die al eeuwenlang verzet bieden tegen de Goa'uld - nemen ze een Prior gevangen en proberen hem te bekeren.

Gerak wordt getransformeerd tot een Voorganger en krijgt enorme krachten en de opdracht de ongelovigen (Unbelievers) onder de Jaffa uit te roeien. Teal'c en Bra'tac verzamelen een vloot boven Chulak in de hoop dat Gerak geen grootschalige oorlog zal beginnen. Als Deus ex machina lukt het Teal'c Gerak te bekeren en hem te overtuigen naar de aarde te komen om de Priorpest uit te roeien.

Mijn mening

Ik vind de serie echt geweldig, elk seizoen is weer fantastisch. Het komt denk ik ook omdat het zo werkelijkheid kan zijn. Ik vind het geweldig dat ze iedere keer naar een andere pleneet gaan en andere rassen proberen uit de roeien. Nou ben ik benieuwd of andere ook zo erover denken.

Voor meer informatie kun je naar wikipedia

Bron : Wikipedia/stargate_sg-1

mvg,2fast{0}

Bewerkt: door 2fast{0}
  • 5 maanden later...
Geplaatst:

Om dit topic toch maar even om hoog te bumpen, het is echt een geweldige serie er zitten veel verwijzingen in naar de werkelijkheid. Er zit echt een goed verhaal in.

Alle andere science fiction (series) spreken mij niet aan, maar dit is echt een uitzondering er is ook nog een spinoff serie van Stargate SG1 dat is Stargate Atlantis en dat is zeker een aanrader. Als je een beetje op google kijkt kan je zo alle aflveringen online vinden.

Geplaatst:
Hele leuke serie, alleen besloot Veronica het laatste seizoen niet uit te zenden. :duh:

Ja he! Maar helaas zie ik tegenwoordig de series nergens meer op tv. :N

Geplaatst:

Ik heb vroeger stargate gekeken en ik had het niet zo op sci fi series.

maar deze serie was tog wel egt goed.

southpark had er ook een parodie op gemaakt met hun aflevering 'Imaginationland'

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...