K.O. Geplaatst: 5 januari 2008 Rapport Geplaatst: 5 januari 2008 (bewerkt) [Tutorial] Audio modden in SA Aanleiding: Regelmatig komen er vragen over hoe een geluid te veranderen in GTA SA. Soms wordt dan verwezen naar een bepaalde tutorial op andere sites. Er is echter nog steeds geen goede eigen tut hierover op dit forum, daarom heb ik besloten om zelf maar eens zoiets te maken. Het is pas m'n 1e tut, maar ik heb de kunst een beetje afgekeken van allerlei andere tutorials. Ik ben een hoop maanden geleden begonnen met deze tutorial, maar sindsdien staat ie weg te rotten op mijn bureaublad. Nu toch eindelijk maar eens afgemaakt en gepost. Doel: De sirene van Ambulance/Politie/Brandweer veranderen (en andere geluiden) Benodigdheden: Alci's SAAT GUI FrontEnd 1.0 final GTA SA Je eigen geluid dat je in GTA wilt zetten in .wav-formaat. Intro: Het oorspronkelijke programma genaamd SAAT, San Andreas Audio Toolkit, is een lastig te gebruiken programma, waarbij je in een Command Prompt zelf code in moet voeren. Gelukkig heeft Alci een GUI, Graphic User Interface, gemaakt voor het programma, zodat we slechts op een paar knoppen hoeven te drukken met de muis. De Procedure: Stap 1 - De Installatie/Initialisatie van SAAT Pak het .rar bestand uit met WinRAR. Zet de map op een geschikte plek neer en open het bestand SaatGuiFrontEnd.exe. Waarschijnlijk krijg je nu de volgende foutmelding: No Working directory was defined or the old one wasn't found. Please choose a new directory. Klik op OK. Blader nu naar de map waar je GTA SA hebt geïnstalleerd. In de meeste gevallen is dit C:\Program Files\Rockstar Games\GTA San Andreas. Klik op OK. Het programma start al en je krijgt dit te zien: Stap 2 - een geluid exporteren/vervangen Dubbelklik op een 'map' met geluiden om 'm uit te pakken. Alle nummers worden nu in een aparte map ín de GTA SA map uitgepakt. Vervolgens zie je aan de rechterkant alle nummers verschijnen. Als je bijvoorbeeld dubbelklikt op Radio X, zul je alle nummers tegenkomen van Radio X: Wanneer je aan de linkerkant naar beneden scrollt, komt je onder SFX de GENRL map tegen. Pak deze uit. Na een tijdje krijg je rechts een heleboel mapjes te zien, elk Bank_*** genaamd. In deze banks staan vaak weer meerdere geluiden. Voor de sirene die we hier gaan vervangen, hebben we Bank_068 nodig. Hoe ik dat weet? Uitproberen! Bij een mod die je download waarbij je een geluid moet vervangen, zit als het goed is een ReadMe. In de ReadMe zou beschreven moeten staan welk geluid je moet vervangen en waar je dit kan vinden. Als je zelf een geluidsmod maakt; denk er aan altijd goed te vermelden welk geluid de gebruiker waar moet vervangen. Anyway, nu we Bank_068 gevonden hebben, klappen we 'm uit om een aantal geluidjes te zien: Als je op de geluidje dubbelklikt worden ze afgespeeld met de ingebouwde media player. Bovenaan kun je deze bedienen met de blauwe knoppen: Wanneer je het goede geluid hebt gevonden, in dit geval sound_11, selecteer je het door er éénmalig op te klikken. Vervolgens kies je bovenaan voor de dikke knop Replace. Nu blader je naar het geluid dat je in GTA wilt zetten en dubbelklik je erop. Nu replacet SAAT de geluiden. Om het vervolgens echt te laten werken, klik je bovenaan op de Save knop. Nou dat was eigenlijk alles al. Je bent nu klaar om het te gaan testen ingame. Hier echter nog een paar kleine dingetjes/tips: Beluister het geluidsbestand NIET terwijl je bezig bent met SAAT. Wanneer je het geluidsbestand beluisterd met bijvoorbeeld Windows Media Player en je hebt WMP nog steeds aanstaan, denkt de computer dat je nog bezig bent met het geluid en dan gaat er vanalles mis bij het wijzigen. Je kunt geluiden zo nogal erg verknallen. Niet elk type .wav-geluidsbestand werkt. De groots mogelijke kans heb je met een bestand dat er ongeveer hetzelfde uitziet als een origineel geluid. Bij voorkeur 16 bits, Mono-geluid en PCM. De bitverwerkingssnelheid en de geluidsopnamesnelheid lijken niet zo heel veel uit te maken. Weet je dit niet zeker van een geluid, kijk dan bij rechtermuisknop > eigenschappen > tabblad samenvatting > Geavanceerd >>. Hoe kom je aan een geluidsbestand? Natuurlijk zijn er mods waarbij geluiden zitten of zelfs hele packs met geluiden, maar je kunt ook je eigen geluiden zoeken op internet. Een goede site hiervoor (niet bedoeld als reclame!) is www.findsounds.com. Met een zoekmachine als Google kun je ook op .wav bestanden zoeken (typ in: "filetype:wav <zoekterm>" zonder aanhalingstekens) maar gespecialiseerde sites zijn meestal beter. Je kunt wijzigen waar je wilt dat SAAT de geluidsbestanden deponeert. Klik simpelweg op de knop "Set Working Directory" Zoek naar geluiden (met behulp van de Meta-Data): Alci is zo aardig geweest verschillende geluiden te indexeren. Hij heeft erbij vermeld wat het geluid is. Als je bijvoorbeeld weer kijkt bij Radio X, zie je dat daar niet sound_* t/m sound_** staat, maar gewone namen. Dit komt door deze meta-data. Met de zoekbalk onderaan kun je zoeken naar bepaalde geluiden: Nou dat was het dan. Veel plezier met het modden van audio K.O. Edit: Oeps... verkeerde forum. Ik wilde 'm in Overige Hulp plaatsen, maar heb per ongeluk de verkeerde aangeklikt. Iemand die dit even recht kan zetten voor mij? >>> Door Dutchy3010: Omdat je het zo lief vraagt <<< EDIT ruim een jaar na het maken van deze tutorial: Ik kwam net op internet (eindelijk) een lijst tegen waar het grootste gedeelte van de SFX bestanden geïndexeerd is. Eigenlijk slecht dat ik het lijstje nooit eerder ben tegengekomen, maar hoe dan ook, ik wilde het lijstje toch nog even in deze tutorial vermelden. Klik daarom hier. Bewerkt: 24 januari 2009 door K.O. Reageren
Sjorszzz Geplaatst: 5 januari 2008 Rapport Geplaatst: 5 januari 2008 Hmm lijkt me een handig topic . Ik ben ook zelf pas begonnen met modden dus hier ga ik zeker nog wat mee doen lijkt mee heel leuk Reageren
Galiorix Geplaatst: 5 januari 2008 Rapport Geplaatst: 5 januari 2008 Goede tutorial Ko Zeer duidelijk uitgelegd, en lekker veel gebruik gemaakt van plaatjes. Ik ga hem zelf nog een keertje uitproberen met de radiozenders en de wapen geluiden, want de wapen geluiden kunnen echt niet meer Greetz Reageren
K.O. Geplaatst: 5 januari 2008 Auteur Rapport Geplaatst: 5 januari 2008 Misschien is het wel slim om in dit topic een lijst aan te leggen met al die geluiden. Beetje indexeren wat wat is enzo. Het zijn er alleen wel ontzettend veel en ze lijken vaak ook op elkaar. Reageren
Galiorix Geplaatst: 5 januari 2008 Rapport Geplaatst: 5 januari 2008 Misschien is het wel slim om in dit topic een lijst aan te leggen met al die geluiden. Beetje indexeren wat wat is enzo. Het zijn er alleen wel ontzettend veel en ze lijken vaak ook op elkaar. Ik wil je van de week graag assisteren De radio zal niet zo'n probleem zijn, aangezien dat allemaal al goed aangegeven is wat wat is, maar de rest is allemaal bank_xxx. Greetz Reageren
K.O. Geplaatst: 6 januari 2008 Auteur Rapport Geplaatst: 6 januari 2008 Toegevoegd aan de MTL. Galiorix, ik weet niet hoeveel (vrije) tijd ik binnenkort heb nu school weer begint enzo. Binnenkort examenweek Reageren
ricbun Geplaatst: 22 maart 2008 Rapport Geplaatst: 22 maart 2008 (bewerkt) Hallo äl ik het bestand "SaatGuiFrontend" open en dan komt hij met die fout melding ik druk op ok en dan selecteer ik mijn gta dictory en dan gebeurd er niks dus kan iemand mij helpen plz grtz ricbun EDIT:laat maar ik heb hem gevonden Bewerkt: 23 maart 2008 door ricbun Reageren
gtajohan Geplaatst: 25 maart 2008 Rapport Geplaatst: 25 maart 2008 als ik op save druk krijg ik een error: SAAT returned the following message: Error opening lookup file: E:/Gta San Andreas Wat moet ik hieraan doen? Reageren
Unmountable Tijmen Geplaatst: 25 maart 2008 Rapport Geplaatst: 25 maart 2008 als ik op save druk krijg ik een error: SAAT returned the following message: Error opening lookup file: E:/Gta San Andreas Wat moet ik hieraan doen? Probeer San Andreas Of SAAT opnieuw te Installeren. Reageren
Black Force Geplaatst: 25 maart 2008 Rapport Geplaatst: 25 maart 2008 Echt top dat je deze tutorial gemaakt hebt, bedankt! Ik zal er zeker een keer gebruik van gaan maken, en kijken of ik er wat mee kan doen. Misschien zet het me wel weer aan het modden. Greetz, Black Force Reageren
GTA-The-Best Geplaatst: 29 maart 2008 Rapport Geplaatst: 29 maart 2008 Antwoordt op Tutorial: Audio modden in SA Mod aanvragen :: Ik zoek een mod :: Master Tutorial List :: Ik Wil Leren Modden :: Bestanden aanvraag :: GTAForum.nl - Het Nederlandse GTA Forum! > GTA Modding > GTA Modding Hulp > Overige Hulp > Tutorial: Audio modden in SA waar kan ik het mapje program files vinden? Reageren
Ghost_Rider Geplaatst: 29 maart 2008 Rapport Geplaatst: 29 maart 2008 Antwoordt op Tutorial: Audio modden in SAMod aanvragen :: Ik zoek een mod :: Master Tutorial List :: Ik Wil Leren Modden :: Bestanden aanvraag :: GTAForum.nl - Het Nederlandse GTA Forum! > GTA Modding > GTA Modding Hulp > Overige Hulp > Tutorial: Audio modden in SA waar kan ik het mapje program files vinden? Het mapje 'Program Files' vind je meestal op je C schijf. De C schijf vind je bij 'Deze computer'. Reageren
johansforum Geplaatst: 13 april 2008 Rapport Geplaatst: 13 april 2008 (bewerkt) ik heb een groot probleem, ik wil een andere sound op bijv. de super gt en wat denk je als ik ingame ben? ik hoor de oude nog. Ga ik eens even in bijv. in de caddy, hoor ik die sound die ik op de super gt wou hebben! wat is dit nou! :N ZIE VOLGENDE BLADZIJDE! Bewerkt: 13 april 2008 door johansforum Reageren
Ghost_Rider Geplaatst: 13 april 2008 Rapport Geplaatst: 13 april 2008 ik heb een groot probleem, ik wil een andere sound op bijv. de super gt en wat denk je als ik ingame ben? ik hoor de oude nog. Ga ik eens even in bijv. in de caddy, hoor ik die sound die ik op de super gt wou hebben!wat is dit nou! Dan heb je waarschijnlijk de verkeerde bestanden gemod. Zet alle backups terug en lees de readme goed door voor een goede instalatie. Veel succes. Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.