joman Geplaatst: 6 januari 2008 Rapport Geplaatst: 6 januari 2008 Hallo! Ik ben bezig met een scm mod. Ik zou nu graag willen weten hoe ik een PED of een actor kan laten bewegen. Ik wil graag CJ en een andere ped willen laten bewegen. De ped die ik gekozen heb is: BFYST. Deze moet ook nog eens verschillende bewegingen kunnen maken. Dit is eigenlijk wat ik wil: Van te voren staat het vrouwtje al gespawnd op haar plek. Om haar heen is een marker. Ik wil dat als je die marker binnengaat, dat je dan begint met een soort hulp-missie. Eerst stelt het vrouwtje zich voor met behulp van de ondertiteling. Daarna loopt ze naar een auto toe. Dit is in mijn geval een speciale auto met een menu en al. Daarna loopt ze naar je terug. Ze roept naar iemand toe. Je draait om (automatisch) en ziet een mannetje op het dak van CJ's huis staan. Hij springt van het huis af in jouw richting. (hij gaat dan niet dood). Hij stelt zich ook voor met de ondertiteling. Daarna bukt hij zich. (In mijn geval doet hij de handstand). Je draait je weer terug naar het vrouwtje. Het vrouwtje zegt dat het mannetje moet ophouden met die stunts. Het mannetje komt naar het vrouwtje toegelopen. (Het beeld beweegt niet maar staat nog steeds op het vrouwtje gericht.) Het mannetje geeft het vrouwtje een kus en slaat haar dan zonder wapen of zoiets. (slaan is vervangen door backflip maken.) Daarna zegt het vrouwtje dat je datzelfde kan doen met de volgende knoppen. (ze legt dat uit). Daarna zegt ze: "veel speelplezier". En rent zelf weg. Dit wordt mijn eerste missie. Hulp heb ik hard nodig dus help me alsjeblieft. Als je wilt weten waarom ik die rare dingen kan doen zoals handstand en backflip, kijk dan even hiernaar: http://www.youtube.com/watch?v=1p-24Oh2wqM Groetjes Joman. PS. Ik weet dat de missie erg veel is gevraagd, maar als iedereen een beetje helpt, dan kom ik er wel. Reageren
PatrickW Geplaatst: 7 januari 2008 Rapport Geplaatst: 7 januari 2008 Dit soort dingen kun je het beste maken m.b.v. zogenaamde "Actions Sequences". Een Actions Sequence is een soort script, die je aan een actor kunt geven, waarin staat welke volgorde van acties en bewegingen hij moet uitvoeren, en meestal ook hoelang hij een bepaalde actie/animatie moet doen. Als je zo'n action sequence gemaakt heb, ken je die aan een actor toe en daarna voert die actor het uit, zonder dat je er verder naar om hoeft te kijken. In jou geval zou je dus een "script" moeten maken voor CJ, een voor het vrouwtje en een voor het mannetje. Als je die alle drie gemaakt hebt en activeert, beginnen ze aan de voorgeprogrammeerde bewegingen. Het is dan nog zaak om de camera op het juiste moment op de juiste plaats en de juiste richting te hebben staan. Dit kun je gewoon met een serie camera commando's doen, met daartussen "wait"s van de juiste lengte. Hieronder zie je een simpel voorbeeld van hoe je zo'n Action Sequence aanmaakt en aan een actor toekent $soldaat = Actor.Create(24,#ARMY,-2032.6074, 165.7176, 28.8359) 0615: define_AS_pack_begin 19@ 05D3: AS_actor -1 goto_point -2031.673 161.131 29.0461 mode 4 10000 ms // versionA 06A9: AS_actor -1 look_at_point $TEMPVAR_FLOAT_1 $TEMPVAR_FLOAT_2 $TEMPVAR_FLOAT_3 2000 ms 0635: AS_actor -1 aim_at_actor $gevangene 6000 ms 0812: AS_actor -1 perform_animation "LRGIRL_IDLELOOP" IFP_file "LOWRIDER" 4.0 loopA 0 lockX 0 lockY 0 lockF 0 time -1 // versionB 05CA: AS_actor -1 enter_car $mijn_auto passenger_seat 0 90000 ms 0616: define_AS_pack_end 19@ 0618: assign_actor $soldaat to_AS_pack 19@ Alle opcodes die je in een Action_Sequence kunt gebruiken kun je in sanny-builder zoeken door te kijken naar de letters "AS" in de naam van de opcode. Als actor moet je in de opcode -1 invullen, dat is dan de actor waaraan je de action sequence hebt toe gaat kennen. Ik was al van plan om hier binnenkort een uitgebreidere tutorial over te maken, maar ik weet nog niet wanneer, maar met bovenstaande zou je al aardig uit de voeten moeten kunnen. Het filmpje ziet er leuk uit, ik ben erg benieuwd naar je mod Reageren
Dutchy3010 Geplaatst: 7 januari 2008 Rapport Geplaatst: 7 januari 2008 Cool filmpje Hoe heb je dat gedaan? Animation Files aangepast, of zo? Ziet er mooi uit Reageren
joman Geplaatst: 7 januari 2008 Auteur Rapport Geplaatst: 7 januari 2008 Het is inderdaad gedaan door de animations file aan te passen. De ped file in de anims folder. Deze mod is eigenlijk niet door mij gemaakt. Hij is nog niet erg bekend, maar het is wel een stoere mod met realistische bewegingen. Daarom zet ik deze mod ook in mijn eigen total conversion waarvoor ik niets mag zeggen vanwegen verbreken van de regels op dit forum (je mag geen reclame maken voor eigen mods). Bedankt voor de hulp tot nu toe. Ik post het wel als ik er wel/niet uit kom. Groetjes Joman Reageren
Dutchy3010 Geplaatst: 7 januari 2008 Rapport Geplaatst: 7 januari 2008 Als die mod niet van jou is, hoop ik dat je toestemming hebt om die te gebruiken? Anders mag je hem namelijk niet publiceren. In dit forum kan je jouw scriptwerk showen, in dit forum kan je je total conversion mod showen, wat je wilt doen, screens erbij, etcetera. Kijk maar naar de andere topics. Natuurlijk wel even de regels, bovenaan het subforum, doorlezen: Final mod show topics dienen screenshots en een downloadlink te hebben. WIP mod show topics dienen duidelijke informatie en eventueel al screens te hebben. Losse renders van models kunnen in het Show jouw models topic geplaatst worden. Rippen, oftewel het stelen van andermans mod, wordt zwaar bestraft! Overigens is het wel zo netjes om dan de maker van die andere mod er ook bij te zetten, met een link. Reageren
joman Geplaatst: 7 januari 2008 Auteur Rapport Geplaatst: 7 januari 2008 Yep ik heb voor die total conversion al een credits lijst!! Bedankt voor de wijzing op de regels en de topics voor het posten!! Joman Reageren
joman Geplaatst: 7 januari 2008 Auteur Rapport Geplaatst: 7 januari 2008 @ PatrickW Bedankt voor al je codes. Alleen nu weet ik niet hoe ik de camera zeg maar IN CJ krijg. Dus eigenlijk first person. (door de ogen van CJ kijken). Daarnaast heb ik de bewegingen van het vrouwtje al klaar. Alleen om dit uit te proberen moet ik natuurlijk het beeld ook gedraaid krijgen want nu zie ik het vrouwtje halverwege niet meer goed omdat de camera ergens anders naartoe kijkt. (Ik heb de code gedaan dat CJ niet meer kan bewegen op het begin van de hulp-missie.) Graag zou ik hier ook wat help bij willen. Nogmaals bedankt Joman Reageren
PatrickW Geplaatst: 7 januari 2008 Rapport Geplaatst: 7 januari 2008 @ PatrickWBedankt voor al je codes. Alleen nu weet ik niet hoe ik de camera zeg maar IN CJ krijg. Dus eigenlijk first person. (door de ogen van CJ kijken). Daarnaast heb ik de bewegingen van het vrouwtje al klaar. Alleen om dit uit te proberen moet ik natuurlijk het beeld ook gedraaid krijgen want nu zie ik het vrouwtje halverwege niet meer goed omdat de camera ergens anders naartoe kijkt. (Ik heb de code gedaan dat CJ niet meer kan bewegen op het begin van de hulp-missie.) Graag zou ik hier ook wat help bij willen. Nogmaals bedankt Joman Om te testen zou, je in ieder geval die code dat CJ niet meer kan bewegen tijdelijk even uit kunnen schakelen, zodat je gewoon rond kunt kijken, en beoordelen of alle bewegingen goed zijn. Vooral als je bewegingen van meerdere actors goed op elkaar wilt hebben afgestemd, gaat daar veel tijd en testen inzitten. Het plaatsen van de Camera is inderdaad een beetje tricky. D'r zijn verschillende opties, maar ik heb zo even geen code-voorbeelden bij de hand. Ik zal vanavond wel even kijken of ik wat kan vinden. Reageren
joman Geplaatst: 7 januari 2008 Auteur Rapport Geplaatst: 7 januari 2008 OK thanks voor dat. Ik zal ff alle bewegingen gaan "optimaliseren" en dan zie ik wel of je wat codes hebt gevonden. Ondertussen zoek ik ook nog even door, dus ik zal het wel zeggen als ik alles heb!! Joman Reageren
PatrickW Geplaatst: 7 januari 2008 Rapport Geplaatst: 7 januari 2008 Ik had vanmiddag weinig tijd om even de codes op te zoekn, maar voor het plaatsen/richten van een camera kun je devolgende opcodes gebruiken: Hiervoor kun je de volgende code gebruiken: //Camera Camera.SetAtPos(x,y,z) Camera.PointAt(X,y,z,p) Camera.OnPed($actor) Daarnaast zijn er nog een heleboel andere camera opcodes, maar die vind je vanzelf. Dit zijn de belangrijksten.. Reageren
joman Geplaatst: 8 januari 2008 Auteur Rapport Geplaatst: 8 januari 2008 Okey thanks. Ik zal eens gaan expirimenteren met deze codes. Ik plaats wel een filmpje van de mod op mijn Youtube account. Joman Reageren
PatrickW Geplaatst: 8 januari 2008 Rapport Geplaatst: 8 januari 2008 Okey thanks. Ik zal eens gaan expirimenteren met deze codes. Ik plaats wel een filmpje van de mod op mijn Youtube account.Joman Ik ben erg benieuwd Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.