Jump to content

Windows XP kapot

Recommended Posts

Geplaatst:

Ik starte gisteren mijn PC op, en toen kreeg ik (in DOS) de volgende melding:

Het bestand C:\Windows\Blablabla (volgens mij system31) kan niet worden gevonden of is verwijderd. Windows kan niet worden opgestart.

Als u wilt proberen Windows te repareren, moet u vanaf de originele Windows XP installatie cd-rom op 'r' drukken om Windows te herstellen.

Na deze melding gebeurt er niets meer, dus geen mogelijkheid dat Windows nog opstart.

Zo gezegd zo gedaan. Originele Windows XP cd-rom erin gedaan. Het eerste opstartscherm wat ik normaal altijd krijg verschijnt (moederbord gedoe). Dan moet ik op een toets drukken om de cd-rom te starten. Ok. Ik druk op een toets. CD-rom start. Hij laadt even wat dingetjes, en dan krijg ik de keuze tussen Windows XP installeren (druk op ENTER), Windows XP herstellen (druk op R) en afsluiten (F3). Natuurlijk koos ik herstellen. Ik druk op R. 'Welke Windows installatie wilt u herstellen?' is de volgende vraag (in DOS!). Ik kon maar één teken invoeren en letters accepteerde hij niet. Ik had maar één Windows XP installatie, dus ik voer 1 in. ENTER=annuleren staat eronder. Alle andere toetsen geprobeerd, maar die werken allemaal niet, dus toch maar op enter. Administrator Wachtwoord vragen ze me dan. Ik had er geen, dus gewoon weer ENTER. Dan kom ik nergens, want dan is allen wat er staat 'C:\Windows'. Conclusie: ik zit nu echt in DOS en ik kan commando's geven. Even wat geexpirimenteerd, maar veel kwam ik niet verder. Opnieuw opstarten dan. Dit keer koos ik voor 'installeren'. Ik had maar één partitie staat, en daarop wilde ik hem installeren (zo gaan alle geïnstalleerde programma's er wel aan, maar tenminste niet al mijn andere bestanden). Ik selecteer dat en druk op ENTER.

Windows herkent de partitie niet. U kunt de partitie verwijderen en op de resulterende niet-gepartitioneerde ruimte Windows installeren.
Wat dus erop neer komt dat alle bestanden eraan gaan. Ik ga echt niet op gepartitioneerde ruimte Windows installeren, dus mijn enige optie is dus de harde schijven eruit halen, in een andere PC zetten, alles kopiëren (backup maken dus), harde schijf terug zetten, Windows installeren, harde schijf weer in de andere PC zetten, weer alles kopiëren, en dan weer terug zetten. Dit laatste is me iets te ingewikkeld. Ik kan nu altijd nog de computerman bellen, maar eerst wil ik even weten of er voor dit ingewikkelde probleem een simpelere oplossing is. Kan Windows de partitie soms niet herkennen omdat ik eerst de standaard Windows XP had en de cd van Home Edition was?
Geplaatst:

Volgens mij heb je te kampen met een dode harde schijf. Soms valt de harde schijf nog te herstellen door de firmware die in de EEP-rom van de harde schijf staat te hernieuwen. Helaas is dit redelijk ingewikkeld, en niet aan te beginnen zonder dat je er wat van kent. Controleer trouwens ook als je IDE (of SATA) kabel(s) wel goed zitten. Kijk ook als alle jumpers goed staan. Als het niet aan de kabels ligt, ligt het aan je harde schijf zelf en zou ik gewoon een nieuwe kopen (eentje van 320GB moet genoeg zijn, en is tegenwoordig helemaal niet meer duur). Probeer trouwens eerst met een andere (geleende) harde schijf van iemand anders, vooraleer je een nieuwe harde schijf koopt, en het daar niet aan ligt..

Succes! :)

Vriendelijke groeten,

DaBeast :sigaar:

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...