Jump to content

Recommended Posts

Geplaatst:

Na een tijdje zitten dubben, doorlezen van de SCM tuts en een overhaal-poging van Dutchy ( :engel: ) begin ik er ook maar aan. Ik heb inmiddels een paar dingen geprobeerd, maar wat ik nog niet helemaal begrijp zijn de opcodes. Hoe zit dit, wat kun je ermee en hoe moet je ze gebruiken?

Sowieso bedankt voor het doorlezen en al helemaal voor antwoorden! :D

Geplaatst:
Hoe zit dit, wat kun je ermee en hoe moet je ze gebruiken?
Ik weet wel wat de opcodes zijn, maar wat de werking hiervan is snap ik niet helemaal..
Geplaatst:

Bij elke opcode is de lap tekst en cijfers die erachter komt anders.

VB:

0572: set_taxi_nitros_enabled 1

0572: is de opcode. Het spel weet wat er moet gebeuren.

set_taxi_nitros_enabled is wat er bij deze opcode achter moet. Bij elke opcode is dat anders.

1 betekend ja/aan. Dit is wat je zelf kan veranderen. 0 betekend tevens nee/uit.

Geplaatst: (bewerkt)

Opcode is een afkorting van 'operation code', en is in informaticawetenschappen en veel voorkomende term. In het Nederlands betekent het zoiets als 'opdrachtcode' of beter 'instructiecode', elke code staat voor een bepaalde computeropdracht of instructie, zo is 009A de opcode voor het maken van een actor.

Bij het compileren wordt de opcode letterlijk, zonder enige verandering (dit is tegenwoordig niet meer helemaal waar, geavanceerdere compilers als Sanny Builder doen in bepaalde gevallen wel enige verandering) overgeschreven naar het SCM-bestand. Anders dan wat veel mensen zeggen, maakt het totaal niet uit wat je qua tekst achter de opcode zet, de compiler kijkt hier niet eens naar. Zo zou je best '009A: kijk_ik_maak_een_actor_leuk_he $actor 4 #BALLAS1 156.56 674.54 12.67' neer kunnen zetten. Het bevordert de leesbaarheid van de code natuurlijk wel als je er iets zinnigs neerzet.

Nieuwere compilers ondersteunen tegenwoordig ook opcodeloos SCM'en, hierbij zoekt de compiler zelf de juiste opcode bij de tekst die in de regel staat. Hierbij maakt het dus wel uit welke tekst je in de regel zet. Een voorbeeldje: in Sanny Builder kun je 'wait 1000' invoeren, Sanny zoekt dan zelf de juiste opcode (in dit geval 0001) erbij. Daarbij werkt het oude, Mission Builder-achtige, '0001: wait 1000' ook nog gewoon in Sanny.

Ik hoop dat dit enige duidelijkheid biedt, als je verdere vragen hebt ben ik gaarne bereid die te beantwoorden (zo, die zin ziet er slim uit :puh:)

Bewerkt: door JGuntherS

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...