Jump to content

Kiss (band)


Rene-GTA

Recommended Posts

Kiss (band)


10cqn81.jpg

KISS is een glamrock/hardrock groep die in Amerika tot een van de succesvolste bands aller tijden wordt gerekend. In Europa is KISS vooral bekend van de op disco geïnspireerde hit I Was Made For Loving You. Daarnaast is het in Europa meer underground bekend getuige de vele fans die opduiken op verschillende conventies.

Het begin


KISS werd opgericht in 1972 door Gene Simmons (echte naam: Chaim Witz, later Eugene Klein) en Paul Stanley (echte naam: Stanley Harvey Eisen). Zij wilden van KISS de band maken 'die ze altijd al hadden willen zien, maar nooit te zien kregen', zoals zij het zelf noemden 'The hottest Band in the World'. De band werd compleet gemaakt door Ace Frehley (echte naam: Paul Daniel Frehley) en Peter Chriss (echte naam: George Peter John Criscuola).

In het begin werden de fans vooral gegrepen door de extravagante kleding en optredens. Gekleed in futuristische kostuums met als maskers aandoende make-up en omgeven door rook en vuur wilde KISS van elk concert een spektakel maken. Muzikaal is KISS, zeker in de beginperiode, altijd een beetje ondergewaardeerd geweest. De muziek is commerciële hardrock, bombastisch met veel melodie.

Van februari 1974 tot april 1975 bracht de band 3 albums uit en traden ze bijna doorlopend op in Amerika om op die manier een grote schare fans te krijgen, waarop het album Hotter than Hell meer aandacht werd besteed aan het technisch perfectioneren van de composities.

Grote successen


KISS vervolgde hun albumreeks met Alive!, een verzameling van hun beste nummers tot dan toe opgenomen tijdens optredens. In Amerika kwam dit album terecht in de album top tien en nog steeds wordt door critici en rockfans dit album gezien als één van de betere live-albums. Hun vijfde studioalbum Destroyer bevatte de eerste top tien single van KISS, het nummer Beth. Daarnaast bevatte het album nummers als Detroit Rock City, God of Thunder en het meezingnummer Shout it out loud. Al deze nummers worden steevast gespeeld bij optredens. De muziek verwerd meer tot commerciëlere rock en KISS besloot om terug te vallen op het iets rauwere geluid van hun beginperiode met het album Rock and Roll over. Het daarna uitgebrachte Love Gun was meer in lijn met het commerciëler klinkende Destroyer. De populariteit van KISS werd mede bepaald door hun excentrieke uiterlijk. Dit werd door KISS commerciëel uitgebuit door het uitbrengen van poppen en ander speelgoed. Door alle activiteiten rondom de band, kregen de bandleden het druk, wat leidde tot interne strubbelingen. De band besloot het rustiger aan te doen. Wel bracht elk lid in 1978 een soloalbum uit, waarop duidelijk hun eigen voorkeuren te horen waren. Zo liet Gene Simmons (alter ego The Demon) horen dat hij hield van ouderwetse musicalmuziek. Het album van Ace Frehley verkocht het best, mede door de hit New York Groove. In 1979 besloot KISS weer gezamenlijk de draad op te pakken door het album Dynasty op te nemen. Dit album was zeer commercieel en had duidelijke invloeden van disco wat resulteerde in de wereldwijde hits I was made for loving you en Sure know something. Veel KISS fans stelde deze afwijking van de oorspronkelijke KISS sound niet op prijs.

Grote successen


Vanwege drugsproblemen verliet Peter Criss de band in 1980. Op het album KISS unmasked werd het drumwerk al gedaan Anton Fig, maar Peter Criss stond nog wel bekend als de drummer. Een permanente vervanging werd gevonden in de persoon van Eric Carr. Zowel Unmasked als het daarop volgende Music from the Elder behaalden niet de successen van vroegere tijden wat mede kwam door het rustiger geluid van deze albums. Ook een tweede bandlid, Ace Frehley verliet de band. Hij had alcoholproblemen en werd vervangen door Vinnie Vincent.

In 1982 werd het album Creatures of the Night uitgebracht. Het album was een duidelijke terugkeer naar het hardrockgeluid van de vroege KISS, wat mede kwam door de agressievere drumstijl van Eric Carr. Desondanks verkocht het album niet veel beter dan de directe voorgangers.

Zonder make-up


In 1983 besloot KISS de maskers af te zetten. De make-up had zijn dienst bewezen: de band bekend maken. Grondleggers Paul Stanley en Gene Simmons dachten dat het ontmaskeren van de band goed zou zijn voor de verkoopcijfers. Het album Lick it up verkocht zeer goed en was de eerste plaat in vier jaar die platina werd. Ook de opvolger Animalize was succesvol en KISS leek zijn magie te hebben hervonden. Vinnie Vincent verliet de band en werd vervangen door Mark St.John, die korte tijd later bleek te lijden aan Syndroom van Reiter. Hij werd vervangen door voormalig sessiegitarist Bruce Kulick

In 1990 ging KISS met hun voormalige producer de studio in voor een nieuw album. Op dat moment werd bij Eric Carr kanker ontdekt. Aan de gevolgen van deze ziekte overleed hij in 1991. Hij werd vervangen door Eric Singer In 1992 werd Revenge uitgebracht, dat het redelijk deed, maar het live album Alive III van de bijbehorende tournee kon niet tippen aan de voorgaande live albums.

In 1995, bij een akoestisch optreden voor MVT, stapten Peter Criss en Ace Frehley weer op het podium, voor een succesvol reünieoptreden. KISS besloot weer op te gaan treden in de oude bezetting en ook weer met make-up, kostuums en een grote show. Het album Psycho Circus werd gedeeltelijk met sessiemuzikanten opgenomen, onder andere omdat KISS zich voornamelijk richtte op de merchandising. De Psycho Circus wereldtournee, die in 1998 van start ging, was de laatste wereldtournee in de oude bezetting. Tijdens de tournee in 2001 verliet Peter Criss wederom de band en zijn plaats werd ingenomen door een voormalige vervanger, Eric Singer, die ook het katkostuum en de bijbehorende make-up van Peter Criss overnam. In hetzelfde jaar kwam misschien wel het meest extravagante merchandiseproduct op de markt, een KISS-doodskist. Na het verschijnen van de autobiografie van Gene Simmons in 2002 verliet Ace Frehley opnieuw de band. Hij werd vervangen door Tommy Thayer(voormalig gitarist van de door Gene Simmons ontdekte hairband Black 'N' Blue).

In 2003 trad KISS op met het Melbourne Symphonic Orchestra, weer met Peter Criss op de drums. Na deze tournee verliet Peter Criss nogmaals de band vanwege zakelijke meningsverschillen over de verdeling van opbrengsten.

In 2004 maakte KISS in de nieuwe bezetting (Paul Stanley, Gene Simmons, Tommy Thayer en Eric Singer) een nieuwe wereldtournee genaamd 'Rock the Nation'. In december 2005 is de dvd van deze tournee wereldkundig gemaakt in het Hard Rock Cafe Amsterdam.

Tot nu toe heeft KISS nog steeds invloed op de huidige rockbands, daar velen opgegroeid zijn met de muziek van KISS. Artiesten als Anthrax, Lenny Kravitz en anderen hebben zelfs een album opgenomen met enkel KISS covers, getiteld KISS My Ass.

Bron: Wikipedia

Edit@: Ik was de bron vergeten... :muur:

Externe links


Officiële website van KISS




Wat vinden jullie van de bent? Ik vindt Kiss heel goed, vooral >>>>deze<<<< filmpje met Kiss. Zie zien er maf uit met die smink, dat ze bijvoorbeeld naar een circus moeten ofzo. Mar kvindt ze goed me ook is e ook gek op. Wat vinden jullie? :clown: Jullie ouders en oom's en tante's kennen Kiss vast wel.

Bewerkt: door Rene-GTA
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 36
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • DenkaanHenk

    13

  • Rene-GTA

    6

  • PuffDawg

    5

  • Jay;

    4

Ik vind ze wel goed, maar er zijn betere banden. Zoals Genesis en Toto, bij mij kijkt Rene altijd dat ene filmpje wat hij hierboven in zijn mening vertelde. :puh:

Maar je vader vindt Kiss ook heel goed, heb ik van je gehoord Henk. :puh:

Edit@ :7

Bewerkt: door Rene-GTA
Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind ze wel goed, maar er zijn betere banden. Zoals Genesis en Toto, bij mij kijkt Rene altijd dat ene filmpje wat hij hierboven in zijn mening vertelde. :puh:

Maar je vader vindt Kiss ook heel goed, heb ik van je gehoord Henk. :puh:

Me vader vind Genesis beter dan Kiss, hij vind Kiss niet heel goed. Maar gewoon goed, wel na denken voor je wat zegt Renetje. ^_^

Link to comment
Delen op andere websites

Kiss is wel heel goed, anders waren ze ook niet zo populair.. of laten we het anders zeggen Roy; Jij vind Kiss niet heel goed, maar gewoon normaal.

Het is geen feit, maar een mening ^_^

Edit: Als ik het verkeerd begrijp.. dan moet je niet raar opkijken, ik ben namelijk niet helemaal wakker :')

Naast dat vind ik Kiss heel goed; ik luister graag naar hun Rock nummers, aangezien ik zelf ook een beetje begin met gitaar spelen, en daarom vind ik het ook helemaal cool om het na te spelen.

Mijn favoriet blijft toch echt nog wel AC/DC en Van Halen!

Bewerkt: door Wesley_GTA
Link to comment
Delen op andere websites

Eigelijk is er een grootverschil tussen Genesis en Kiss, Genesis is rock en Kiss is hardrock. Kiss is wel leuke muziek , maar het stelt niet zoveel voor. :)

Bewerkt: door DenkaanHenk
Link to comment
Delen op andere websites

Je maakt het jezelf wel makkelijk zeg, even een WikiPedia-pagina kopiëren... :7

Kiss heeft inderdaad best goede muziek, al zie ik dat ik slechts de nummers I Was Made For Loving You en Lick It Up heb gedownload. Ze zien er overigens inderdaad ook best wel gestoord uit, maar daar zijn t glamrockers voor he. ^_^

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind ze wel goed, maar er zijn betere banden. Zoals Genesis en Toto, bij mij kijkt Rene altijd dat ene filmpje wat hij hierboven in zijn mening vertelde. :puh:

Doubt it, Toto en Genesis hebben nooit goed verkocht in de states, Kiss heeft 350 Miljoen platen verkocht

Link to comment
Delen op andere websites

Dat heb je mooi mis, Genesis is veel beroemder. Van Toto weet ik het niet, maar praat niet over dingen waar je geen verstand van hebt PuffDawg. Genesis zal heus wel nog meer CD's hebben verkocht, anders waren ze niet zo beroemd. :7

Link to comment
Delen op andere websites

kerel, alsjeblieft. Kiss heeft alleen al in de states 350 Miljoen platen verkocht, Noch Genesis noch Toto komt daar aan, dat Genesis veel populairder is kan ik me voorstellen, maar Kiss was in de jaren 70 en 80 way more populair dan genesis en toto bij elkaar.

Dus relax en sit back.

Link to comment
Delen op andere websites

kerel, alsjeblieft. Kiss heeft alleen al in de states 350 Miljoen platen verkocht, Noch Genesis noch Toto komt daar aan, dat Genesis veel populairder is kan ik me voorstellen, maar Kiss was in de jaren 70 en 80 way more populair dan genesis en toto bij elkaar.

Dus relax en sit back.

Waar heb je deze onzin vandaan? :7 Ik zie het meer als fanboygedrag dan de hardewaarheid. :{

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...