Jump to content

Recommended Posts

Geplaatst:

umm, dit gaat lekker, ik heb al veel dingen geleerd, maar hoe maak ik een soort van film? zoals bij het begin, of bij de meeste missies,

en hoe kan ik zelf missies maken (of ga ik dan iets te ver?)

Geplaatst:
zoals bij jou *eclipse* extreme stunts mod, als je new game drukt begin je op een hele andere plek, hoe doe je dat

Je startplek kan je als volgt veranderen:

Aan het begin van de MAIN zie je je een beetje aan beneden scrollt dit staan:

;-------------MAIN---------------

Zoek vervolgens daaronder deze zin:

0053: $PLAYER_CHAR = create_player #NULL at  484.471 -774.299  15.059

Pas de coordinaten aan van die zin en je begint heel ergens anders :)

(En texten aanpassen doe je met de GXT editor die te downloaden is op GTAGames)

Je moet dan ook even de coordinaten van de camera aanpassen. Deze staan er vlak boven of eronder.

@Bradley: Da's mission coding voor gevorderden. Ik denk nog niet dat ja daar al aan toe bent. probeer eerst andere/simpelere dingen aan te passen, zoals extra wapen-pickups, etc...

Geplaatst:
zoals bij jou *eclipse* extreme stunts mod, als je new game drukt begin je op een hele andere plek, hoe doe je dat

Je startplek kan je als volgt veranderen:

Aan het begin van de MAIN zie je je een beetje aan beneden scrollt dit staan:

;-------------MAIN---------------

Zoek vervolgens daaronder deze zin:

0053: $PLAYER_CHAR = create_player #NULL at  484.471 -774.299  15.059

Pas de coordinaten aan van die zin en je begint heel ergens anders :)

(En texten aanpassen doe je met de GXT editor die te downloaden is op GTAGames)

Je moet dan ook even de coordinaten van de camera aanpassen. Deze staan er vlak boven of eronder.

@Bradley: Da's mission coding voor gevorderden. Ik denk nog niet dat ja daar al aan toe bent. probeer eerst andere/simpelere dingen aan te passen, zoals extra wapen-pickups, etc...

ik weet dat het nog geen tijd voor missies is, maar het wordt saai, want al die pic ups, wapens, auto´s etc weet ik al te veranderen met MAIN:scm mischien snap je dat ik wel meer :rolleyes:

maar moet je die missies gewoon maken met MAIN? dan zou je het toch gewoon rustig aan uit kunnen leggen, als ik iets niet snap vraag ik het wel weer...

Geplaatst:

Da's een eerste stap, maar dan ben je nog lang niet toe aan het coderen van missies.

Nu komt namelijk het vervelendste deel in het leren van main.scm modden. Je moet nu proberen te doorgronden hoe de de verschillende control structures in de main.scm werken:

* if/jump_if_false

* jump

* gosub/return

* create_thread/end_thread

* start_mission

* wait

Pas als je begrijpt hoe die werken, en dat kan eigenlijk alleen door de bestaande r* code goed te bestuderen kun je beginnen aan het maken van nieuwe threads en zo, en daarna mogelijk aan nieuwe missies....

Als je problemen hebt, met een of andere control-structure kun je natuurlijk altijd vragen :)

Geplaatst:
* if/jump_if_false

* jump

* gosub/return

* start_mission

* wait

ik heb geen idee wat deze dingen zijn, ik wil ook fff leren hoe je mensen door jezelfgebouwde mods heen laat lopen, bijvoorbeel een nieuw eiland, daar is dan niemand te bekenen, hoe doe ik dat?

en kun je me wat uitgebruider uitleggen wat deze dingen betekenen en hoe ik ze kan configureren

* if/jump_if_false

* jump

* gosub/return

* start_mission

* wait

desnoods begginen we maar bij deze

* if/jump_if_false

* jump

Geplaatst:

Ey,

Ik zal je eens een korte les Mission Coding geven. (ik kan niet met precieze uitwerkingen komen omdat ik nu op een PC zit waar geen VC op zit.)

Eerst even wat dingen vooraf:

- Als je door de MAIN kijkt zie je dat elke regel met 4 cijfers begint. Dit is een zogenaamde opcode.

- Door de hele MAIN zie je ook labels. Dit zijn stukjes waar een klein gedeelde van een code in staat. Labels staan in verbinding met "Jump" commands. Iedere Label heeft een eigen naam.

- Ook kom je soms Threads tegen. Dit zijn stukjes code die altijd kijken of de player iets doet of niet. (Bijv. of de player op een bepaalde plek is.)

- Heel vaak zie je een getal met een dollard-teken ervoor staan. Dit is een variable. (Ik neem aan dat je wel bij Wiskunde hebt gehad wat een variable is.)

Ik zal je ff de commands uitleggen die ik zo uit mijn hoofd weet:

- Jump: Met een jump-command kun je naar andere labels springen.

Voorbeeld:

0002: jump £LabelTest

- Gosub: Dit is ook een Jump-command. Als je daarna een return command in de MAIN plaatst gaat hij terug naar de laatste "Gosub". (Ik weet de opcodes daarvan niet uit mijn hoofd.)

- Wait: Heel vaak moet je de MAIN een paar seconden laten wachten voordat hij pas verder kan gaan. Dit kan je doen door een Wait-command te plaatsen.

Voorbeeld:

0001: wait 1000 ms

(De MAIN wacht nu precies 1 sec. Als je van 1000 bijv. 5000 maakt wacht hij 5 sec.)

- IF-functies: Een van de belangrijkste dingen zijn IF-functies. Hiermee kan je bijv. zeggen:

:Labeltest1
wait 0 ms
if 0
player near point [X] [Y]
jump if false £Labeltest1
create car at [X] [Y] [Z]

(De precieze uitwerken kan ik nu niet zo direct geven)

Dit lijkt op het 1e gezigd best moeilijk maar dit is het echter niet met een beetje uitleg.

wait 0 ms: In een IF moet altijd een WAIT zitten anders crasht het spel.

if 0: Kun je vertalen met "ALS"

player near point [X] [Y]: De player op het gegeven punt is. (coordinaten)

jump if false £Labeltest1: Als dit niet zo is moet hij weer terugspringen naar Labeltest1

create car at [X] [Y] [Z]: Als dit waar is moet hij een wagen spawnen op het gegevan punt. (coordinaten)

De rest maak ik morgen af ;)

Alvast veel suc6. Met vragen kun je natuurlijk altijd hier terecht. :)

Geplaatst:

okeey om te begginen heb ik deze code maar fff gemaakt, (ik vraag me alleen a wat ik daarmee kan) ik heb deze in VC gezet, direckt naast de mansion, maar er verandert niets,

00G1: labeltest1

00G1: wait 2000 ms

00G1: player near point -385 -519 11.794

00G1: creat car at -385 -519 11.794

wat je me uitlegde is dat je van de ene label naar de andere kan springen, okeey maar waarom heb ik dat nodig, en wat kan berijken met de bovenstaande code ?

ik wacht wel tot morgen als je weer komt ;)

Geplaatst:

- Gebruik deze database om achter opcodes te komen want elke command heeft een "verplichte" opcode: vc-db.webtools4you

Hier is een uitgewerkte code van wat jij wil bereiken:

:labeltest1
0001: wait 0 ms
00D6: if  0
00E3:   player $PLAYER_CHAR  0 ()near_point  -385 -519 11.794 radius  1.5  1.5
004D: jump_if_false ££Labeltest1
00A5: $TEST = create_car #PCJ600 at -385  -519 11.794  13.159

Ik hoop dat je het een beetje begrijpt. Het is namelijk moeilijk en als je iets hiervan wil leren moet je ff doorzetten.

Geplaatst:

- Gebruik deze database om achter opcodes te komen want elke command heeft een "verplichte" opcode: vc-db.webtools4you

Hier is een uitgewerkte code van wat jij wil bereiken:

Ik hoop dat je het een beetje begrijpt. Het is namelijk moeilijk en als je iets hiervan wil leren moet je ff doorzetten.

okeey, waar moet ik dit ik dit in de MAIN.scm plaatsen?

en wat gaat er bij/af als ik het doe ?

ik heb om te proberen gewoon fff die code die je in je laatste post stuurde helemaal onderaan in main.scm gezet, en toen zij hij iets van, too many parometers. wat is er dan fout aan die code ? of wat ben ik vergeten?

Geplaatst:

ik open fff een nieuw topicje want die oude is een beetje aan het wegvallen, zodanig was ik dus bezig met deze code, die eclipse aan het uit legen was.

ik snap niet wat ik hier mee kan en waar ik het moet plaatsen in de main.scm. Ik wil het wel graag proberen, please kan iemand me uitleggen wat ik met deze code kan doen...

Geplaatst:

Je moet het in plaatsen in een nieuwe threat(verbeter me als ik het fout heb).

Ik zal effe kort uitleggen wat het script doet.

Als hij op die coordinaten staat

Als dat niet zo is ga dan naar label test en spawn een PCJ.

Verbeter me als ik het fout heb

Geplaatst:
Je moet het in plaatsen in een nieuwe threat(verbeter me als ik het fout heb).

Ik zal effe kort uitleggen wat het script doet.

Als hij op die coordinaten staat

Als dat niet zo is ga dan naar label test en spawn een PCJ.

Verbeter me als ik het fout heb

umm, ik ben er nog steed sniet uit, dus ik moet een threat openen, maar hoe doe ik dan, zou iemand mijn een complete code kunnen geven, dan kom ik er zelf wel achter waar voor het wel/niet is, ik had trouwens nog een vraag:

hoe kan ik mensjes over paden laten lopen die ik zelf gemod heb ?

Geplaatst:

een theat maken doe je door er Create_Thread bij het begin van de label te zetten(Sorry de opcode benk effe kwijt.Die moet je effe zoeken.)Niet vergeten er ook een code wait 1000 ms bij te zetten.

Door mensen over paden te laten lopen kun je het beste doen volgens mij met de Path Editor die van GTAgames te downloaden is.

Geplaatst:
een theat maken doe je door er Create_Thread bij het begin van de label te zetten(Sorry de opcode benk effe kwijt.Die moet je effe zoeken.)Niet vergeten er ook een code wait 1000 ms bij te zetten.

Door mensen over paden te laten lopen kun je het beste doen volgens mij met de Path Editor die van GTAgames te downloaden is.

dit gaat niet erg lekker, kan iemand mij niet gewoon een complete code sture, dan kan ik meteen aan de slag, de rest doe ik dan zelf wel...

dus gewoon een code met creat thread etc, en die labels, want daar haal ik ook niets uit.

alvast bedankt B)

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...