Jump to content

Vlaanderen en Nederland 1 land ?


nationalist

Vlaanderen bij Nederland ?  

74 leden hebben gestemd

  1. 1. Vinden jullie het een goed idee dat Vlaanderen wordt samengevoegd met Nederland ?

    • Ja dat is een geniaal plan! Zo staan we veel sterker enz...
      14
    • Ja dat zie ik wel zitten! Vlamingen zijn toffe mensen!
      14
    • Neen liever niet, Vlaanderen en Nederland passen gewoon niet bij elkaar.
      30
    • Neen de tijd is daar nog niet rijp voor, later misschien.
      11


Recommended Posts

België heeft na 9 maanden eindelijk weer een regering. Er is heel wat sprake geweest over een splitsing tussen Vlaanderen en Wallonië. Ik ben eigenlijk tegen een splitsing. Maar ik vind het ook vervelend dat de Vlamingen zich altijd moeten aanpassen aan de Walen (een Waal zal je zelden of nooit Nederlands horen spreken in Vlaanderen, een Vlaming doet - of is eerder moet? - wel altijd moeite doen om zich in het Frans te verwoorden in Brussel/Wallonië).

Maar denk eens aan de gevolgen van een splitsing, niemand kent Vlaanderen of Wallonië als land. Ze hebben het eens geprobeerd op de wereldtentoonstelling in China (Vlaanderen en Wallonië hadden beiden een aparte stand) en niemand kende ze. België is niet alleen een land, België is ook een merk. Bovendien zou de welvaart in Vlaanderen erop achteruitgaan de eerste jaren, want er zouden dan veel schulden betaald moeten worden. Bij een splitsing zouden ook veel Walen onder de armoedegrens terecht gekomen. In de jaren '50, '60 was de toestand omgekeerd, Vlaanderen zat in een dip en in Wallonië was welvaart door de industrie (mijnen). Toen heeft Wallonië ook niet gezegd 'Kom, we schudden die Vlamingen van ons af.' Ik vind dat we gewoon beter met elkaar moeten leren leven. Er is ook een klein deeltje dat Duits spreekt, in de Oostkantons.

Er zijn niet alleen nadelen aan zo'n multiculturele samenleving maar ook voordelen. Kijk maar eens naar een Nederlander, die kan amper Frans. Toen we twee jaar geleden op reis waren in de Ardennen kwamen we daar veel (luidruchtige) Nederlanders tegen die vaak de moeite niet deden om Frans te spreken, alsof ze denken dat iedereen hen verstaat.

En stel dat Vlaanderen weer bij Nederland zou gevoegd worden, dan verliezen we weer onze identiteit. Vlamingen zijn altijd het schoothondje. Niet de Vlaamse vlag zal wapperen, maar de Nederlandse. Niet het Vlaams zal standaardtaal zijn, maar het Hollands Nederlands. Het onderwijssysteem in België is ook veel beter dan in Nederland. En persoonlijk vind ik de Belgische driekleur, de Vlaamse leeuw en de naam 'België/Belgium' veel mooier dan de Nederlands, onoriginele driekleur die zoveel landen gebruiken, en de naam 'Nederland' vind ik ook niet bepaald bijzonder. :bier:

Anders gaan ze misschien allemaal flaams praten op tv en daar heb ik niet zoon trek in.

De liefde is wederzijds. ;) Denk je dat ik sta te wachten op Flodder Hollands?

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 90
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • EXIT

    5

  • VforV

    5

  • Grove St.

    5

  • Phoenyxar

    5

...en zo kunnen we dus nog dagen doorgaan met die nationalistjes onder ons.

Richt je dat nu naar mij? Sorry hoor, maar Nederlanders zijn volgens mij nationalistischer dan Belgen. Kijk maar eens online op MTA of SAMP of een ander online game, vrijwel elke Nederlander heeft [NL] in zijn naam staan.

@TheGuardian: Het zit hem in de kleine dingen. Belgen (Vlamingen) hebben in het algemeen andere gewoontes als Nederlanders. Vroeger konden ze ook al niet met elkaar opschieten door protestantisme (Nederland) vs. katholisisme (Vlaanderen). Niet dat dat geloof nu nog veel uitmaakt, maar er zijn wellicht andere dingen (vb. verschillend taalaccent etc.).

Link to comment
Delen op andere websites

Dat lijk me een goed plan, dan is er ook geen ruzie meer tussen de Nederlandse en de Franse Belgen. En we spreken natuurlijk dezelfde taal, als het Franse deel van Belgie nou bij Frankrijk gaat horen is alles opgelost.

Geniala plan, zo is vlaanderen van die altijd klagende walen verlost en krijg ik misschien eindelijk deftig internet zonder limiet

Link to comment
Delen op andere websites

...en zo kunnen we dus nog dagen doorgaan met die nationalistjes onder ons.

Richt je dat nu naar mij? Sorry hoor, maar Nederlanders zijn volgens mij nationalistischer dan Belgen. Kijk maar eens online op MTA of SAMP of een ander online game, vrijwel elke Nederlander heeft [NL] in zijn naam staan.

@TheGuardian: Het zit hem in de kleine dingen. Belgen (Vlamingen) hebben in het algemeen andere gewoontes als Nederlanders. Vroeger konden ze ook al niet met elkaar opschieten door protestantisme (Nederland) vs. katholisisme (Vlaanderen). Niet dat dat geloof nu nog veel uitmaakt, maar er zijn wellicht andere dingen (vb. verschillend taalaccent etc.).

Zelf vind ik je ook een beetje doortrekken met je oordelen over Nederland. Luidruchtige Nederlanders, tuurlijk.. moet je ook niet naar plaatsen gaan waar veel mensen komen en lopen te zuipen. Ik zie mijn familie echt niet keihard schreeuwen hoor. (ook de rest niet) ;)

Dat Nederlanders niet goed Frans kunnen is deels waar. Wij wonen niet naast Frankrijk en hebben ook niet het accent. Wel degelijk kunnen echter veel Nederlanders Frans. Tuurlijk is het niet vlekkeloos, maar het is nu eenmaal een taal die je moet willen leren. Opzich romantisch hoor, maar echt normaal is het vaak niet. (nuchter dus) Daarnaast kan ik ook wat frans; Je m'appele Grove St. Comment tu t'appeles? J'ai dix-sept ans et je habite ou ....., C'est tout près de Rotterdam. Afin. Het ene land kan beter Frans dan een ander, zo kunnen wij beter Engels en Duits (zeker qua accent, bij jullie hoor je nog altijd die zachtere klanken). Niks mis mee, maar zeuren om talen vind ik dan niet nodig. :N

(laatste alinea) Dit klopt, jullie zullen Nederlandsch worden met een Nederlandse indentiteit; Nederlandse. Is daar dan iets mis mee? Jullie willen bij Nederland horen, tuurlijk veranderen we dan gewoon alles naar Nederlandse symbolen. Een hosting bedrijf neemt de database over, niet alle andere gewoonten. Wij nemen jullie, niet die Vlaamse vlaggen. Jullie sluiten bij Nederland aan, dan kan je niet verwachten dat alles blijft. De vraag is; 'Mogen wij bij Nederland horen'. Tuurlijk (denk ik, al twijfel ik langer naarmate de reactie van sommige), máár wij blijven Nederlands, je mag best je Vlaamse frieten als cultuur bij je dragen. Je kan altijd zeggen; dit was Vlaanderen, hier een vlaams frietje, die bakken we nog steeds. Maar het is iets heel anders als je zegt; we horen bij Nederland, dan moet alles blijven zoals het is en mag Nederland de wegen verbeteren en schulden aflossen. Zo werkt dat gelukkig niet. Even kort over je vooroordelen

- Onderwijs; kan je niet weten, dat vaak wordt geroepen dat dat van jullie beter is, kan zijn, maar kom maar hier eens les krijgen. Wel zo makkelijk, meteen alles geloven, maar geloof dit dan maar eens; een Nederlander kwam als beste uit de Nederlandse taal test (en vele belgen deden mee). Jullie opvoeding is daarbij anders, strenger.

- Vlag; Dat is uiteraard jou mening, maar waarom is het argument dan weer; zo on origineel. De vlag van België lijkt op die van Duitsland, boeiend; nee, want we kunnen ze onderscheiden net als die van Nederland en Frankrijk. De vlaamse leeuw; ja, heel leuk. België hoorde bij Nederland, 10x raden waar die leeuw vandaan komt. Ook de naam is jou mening, uiteraard vind ieder zijn naam het mooiste; een cliché dus. :7

Zo kunnen we door blijven gaan VforV, maar zo zie je maar weer dat het nog steeds een spelletje is wie beter is. Komt door het verleden; prima, maar toen leefde je nog niet. Je kan dit spelletje met alle andere Belgen en Nederlanders blijven spelen, maar ik ben verstandig en ik vind iemand aardig door zijn innerlijk en wat hij denkt en niet om of hij Belg (dom) of Nederlander (gierig is). :Y

Grove St.

Bewerkt: door Grove St.
Link to comment
Delen op andere websites

Zolang ik een dak boven me hoofd heb en plezier heb in mijn leven ben ik blij. Alsof het me uitmaakt wat voor vlag we hebben. Al is het een pimpelpaarse vlag met roze bolletjes erop.

Wat de hoofdtaal is maakt me ook vrij weinig uit. Wij praten dan gewoon nog steeds vlaams en behoren dan tot Nederlands. Nu zeggen ze ook vaak dat we nederlands praten of ABN, terwijl het vlaams is. Dus zoveel verschil zie ik daar ook niet in.

@VforV, respect voor je mening maar de tijd waarover jij praat heeft geen enkel levende persoon op dit moment meegemaakt. Zo kan ik ook argumenten van 2000 jaar terug halen over de middeleeuwen natuurlijk, toen waren er nog minder landen :7

Bewerkt: door TheGuardian
Link to comment
Delen op andere websites

Zelf vind ik je ook een beetje doortrekken met je oordelen over Nederland. Luidruchtige Nederlanders, tuurlijk.. moet je ook niet naar plaatsen gaan waar veel mensen komen en lopen te zuipen. Ik zie mijn familie echt niet keihard schreeuwen hoor. (ook de rest niet) ;)

ROFLMAO laat me niet lachen, gast. We waren op bezoek in grotten in de Ardennen, en daar was ook een bende Hollanders. Nou, je kon ze in ieder geval luidruchtig noemen hoor. En ik heb het niet over een bende roekeloze jongeren, maar over gewone gezinnetjes. :bier:

Het ene land kan beter Frans dan een ander, zo kunnen wij beter Engels en Duits (zeker qua accent, bij jullie hoor je nog altijd die zachtere klanken).

Lol, over Duits weet ik niet, maar bij het Engels hoor je toch áltijd dat het een Nederlander is. Luister maar eens naar Anouck, of NL'ers die een interview doen met een Engelstalige persoon. Altijd zal je die typisch Hollandse R en andere Hollandse klanken horen. Belgische interviewers kunnen goed Engels spreken. Evenals Belgische zangers. Nog steeds kijk ik er soms van op als ik een Engelstalige song hoor die van Belgische makelij is en moet ik denken 'damn, je zou niet zeggen dat ze uit België komen'.

(laatste alinea) Dit klopt, jullie zullen Nederlandsch worden met een Nederlandse indentiteit; Nederlandse. Is daar dan iets mis mee? Jullie willen bij Nederland horen, tuurlijk veranderen we dan gewoon alles naar Nederlandse symbolen. Een hosting bedrijf neemt de database over, niet alle andere gewoonten. Wij nemen jullie, niet die Vlaamse vlaggen. Jullie sluiten bij Nederland aan, dan kan je niet verwachten dat alles blijft. De vraag is; 'Mogen wij bij Nederland horen'. Tuurlijk (denk ik, al twijfel ik langer naarmate de reactie van sommige), máár wij blijven Nederlands, je mag best je Vlaamse frieten als cultuur bij je dragen. Je kan altijd zeggen; dit was Vlaanderen, hier een vlaams frietje, die bakken we nog steeds. Maar het is iets heel anders als je zegt; we horen bij Nederland, dan moet alles blijven zoals het is en mag Nederland de wegen verbeteren en schulden aflossen. Zo werkt dat gelukkig niet. Even kort over je vooroordelen

Je hebt het verkeerd begrepen denk ik. Waar hebben wij gezegd dat Vlaanderen bij Nederland wíl? Alsof we voor jullie deur staan te smeken 'Mogen we a.u.b. bij Nederland? :('. Dat zijn gewoon peilingen die men gedaan heeft naar aanleiding van die regeringsproblemen. 'Wat als België splitst, zou je het dan erg vinden als Vlaanderen bij Nederland aangesloten wordt? Of liever een onafhankelijk Vlaanderen?'

- Onderwijs; kan je niet weten, dat vaak wordt geroepen dat dat van jullie beter is, kan zijn, maar kom maar hier eens les krijgen. Wel zo makkelijk, meteen alles geloven, maar geloof dit dan maar eens; een Nederlander kwam als beste uit de Nederlandse taal test (en vele belgen deden mee). Jullie opvoeding is daarbij anders, strenger.

Ik weet het maar goed genoeg. Ik heb al artikels gelezen dat er vaak mensen van Nederland naar Belgische scholen komen. Natuurlijk niet massaal, maar er zullen wellicht geen Vlamingen zijn die speciaal naar Nederland naar school gaan omdat het daar zou beter zijn.

- Vlag; Dat is uiteraard jou mening, maar waarom is het argument dan weer; zo on origineel. De vlag van België lijkt op die van Duitsland, boeiend; nee, want we kunnen ze onderscheiden net als die van Nederland en Frankrijk. De vlaamse leeuw; ja, heel leuk. België hoorde bij Nederland, 10x raden waar die leeuw vandaan komt. Ook de naam is jou mening, uiteraard vind ieder zijn naam het mooiste; een cliché dus. :7

Het goede doel - België _O_

be.gif België

de.gif Duitsland

fr.gif Frankrijk

lu.gif Luxemburg

nl.gif Nederland

py.gif Paraguay

cs.gif Servië Montenegro

(Vlaggen)

Lekker origineel, jullie vlag. :Y Duitsland is het enige land met dezelfde landskleuren als wij, in een andere volgorde en richting dan nog.

@TheGuardian: Tuurlijk maakt het je weinig uit, je zou wellicht niets liever zijn dan een Nederlander. :7

Bewerkt: door VforV
Link to comment
Delen op andere websites

- Onderwijs; kan je niet weten, dat vaak wordt geroepen dat dat van jullie beter is, kan zijn, maar kom maar hier eens les krijgen. Wel zo makkelijk, meteen alles geloven, maar geloof dit dan maar eens; een Nederlander kwam als beste uit de Nederlandse taal test (en vele belgen deden mee). Jullie opvoeding is daarbij anders, strenger.

Ik weet het maar goed genoeg. Ik heb al artikels gelezen dat er vaak mensen van Nederland naar Belgische scholen komen. Natuurlijk niet massaal, maar er zullen wellicht geen Vlamingen zijn die speciaal naar Nederland naar school gaan omdat het daar zou beter zijn.

incorrect: ik ga naar school in Nederland, woon in vlaanderen en ben een vlaming,

Nederlandse scholen zijn veeeeeeeeeeeeel gemakkelijker en minder streng dan belgische scholen

Bewerkt: door EXIT
Link to comment
Delen op andere websites

Nederlandse scholen zijn veeeeeeeeeeeeel gemakkelijker en minder streng dan belgische scholen

Dat is het hem net. Paar maand geleden was er zoveel ophef omdat men het jaarlijkse minimum aantal schooluren in Nederland ging opschroeven naar 1040. En minder streng zorgt meestal voor luiheid. Woon je aan de grens misschien?

Link to comment
Delen op andere websites

...en zo kunnen we dus nog dagen doorgaan met die nationalistjes onder ons.

Richt je dat nu naar mij? Sorry hoor, maar Nederlanders zijn volgens mij nationalistischer dan Belgen. Kijk maar eens online op MTA of SAMP of een ander online game, vrijwel elke Nederlander heeft [NL] in zijn naam staan.

Ik had het niet specifiek over jou, maar over iedereen die hier in dit topic overduidelijk iets tegen een land als 'volk' heeft. Je kunt nu wel uren bakkeleien over klein gezeur zoals het accent of de vlag, maar wat schiet je daar als land nu mee op? Kijk liever naar economische factoren of iets dergelijks. Trouwens, het gehalte aan nationalisme dat mensen in zich hebben bepalen aan de hand van een spelletje(?!?!?) vind ik redelijk... krom.

Lol, over Duits weet ik niet, maar bij het Engels hoor je toch áltijd dat het een Nederlander is. Luister maar eens naar Anouck, of NL'ers die een interview doen met een Engelstalige persoon. Altijd zal je die typisch Hollandse R en andere Hollandse klanken horen. Belgische interviewers kunnen goed Engels spreken. Evenals Belgische zangers. Nog steeds kijk ik er soms van op als ik een Engelstalige song hoor die van Belgische makelij is en moet ik denken 'damn, je zou niet zeggen dat ze uit België komen'.

Jezus, zo lust ik er ook nog wel een paar.

Dat is het hem net. Paar maand geleden was er zoveel ophef omdat men het jaarlijkse minimum aantal schooluren in Nederland ging opschroeven naar 1040. En minder streng zorgt meestal voor luiheid. Woon je aan de grens misschien?

Nou, die 1040 uren-norm was al ingevoerd, alleen is die norm nu versoepeld. Sorry, maar als je aan de hand daarvan de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs gaat meten, ben je echt super bezig, hoor. Als je klaagt over het onderwijs in een land neem ik aan dat je klaagt over de kwaliteit van het onderwijs: hoeveel mensen verlaten de school met een diploma et cetera. Volgens mij is er niets mis met het onderwijs van zowel België als Nederland (tuurlijk, er zullen altijd muggenzifterige regels tussenzitten die niet kloppen, zoals hier in Nederland het verplicht stellen van CKV), maar wat kwaliteit betreft zou ik niet weten dat wij dom gehouden worden.

Lekker origineel, jullie vlag. :Y Duitsland is het enige land met dezelfde landskleuren als wij, in een andere volgorde en richting dan nog.

Jaaaaaaaaa... Lekker belangrijk ook, nietwaar.

Over het algemeen gesproken: het maakt mij geen ruk uit of je nationalistisch bent of niet, maar kom op, we leven niet meer in de Middeleeuwen. Kijk liever naar factoren of een land er juist op vooruit gaat of niet i.p.v. kleinzerig gezeur als een paar onoriginele kleuren in een vlag. Als ik dan van die mensjes zie discussiëren daarover, springen de tranen me spontaan in de ogen. :7

Bewerkt: door Pietje II
Link to comment
Delen op andere websites

Mooi gezegt Pietje. Toch nog even over de vlaggen, de kleuren zijn weldegelijk anders.

Vlag van Luxemburg, dat is toch wel even andere tinten van de kleur. Maargoed, tuurlijk blijft iedereen zijn vlag mooi vinden, zijn eten lekker, de meiden zijn mooi en de auto's van .. makkelarij zijn mooier. Dat zal altijd zo blijven, moeten ook de vraag beantwoord; wat vindt je ervan als Vlaanderen bij Nederland hoort. Antwoord; Nee, aangezien beide partijen blij zit te doen met al hun mijlpalen die ze hebben gehaald. Kijken hoe het afloopt. :7

Link to comment
Delen op andere websites

Als ik dan van die mensjes zie discussiëren daarover, springen de tranen me spontaan in de ogen. :7

Ach, steek jullie emo smileys waar de zon nooit schijnt. :duh:

Laten we Vlaanderen en Nederland a.u.b. gescheiden houden. Pietje II, jij en je tijgeroog kunnen m'n rug op.

Link to comment
Delen op andere websites

Belgie splitsen heeft eigelijk ook geen zin,

proberen alle landen van Europa net 1 grote groep te worden, staan wij als Belgie daar: splits ons, terwijl we naar een punt willen waar Europa 1 grote gezellige bende word,

Link to comment
Delen op andere websites

Pietje II en VforV kunnen we het even gezellig houden? Dit forum is er voor gezonde discussie's, met persoonlijke aanvallen schiet niemand wat op.. :puh:

Maargoed over de splitsing van België, ik denk persoonlijk dat de Vlamen geen Nederlanders willen en de Nederlanders geen Vlamen. Nederland en België zijn te verschillend, welke wetten en regels moet je nemen? De Vlamen vinden hun wetten/regels beter en zo ook de Nederlanders, het houden zoals het is lijkt mij de beste oplossing.

Link to comment
Delen op andere websites

Lijkt mij wel leuk. Gezellig die Vlamen. Wat gaat er dan gebeuren met Walonië? Gaat dat dan bij Frankrijk hooren? Maar ik denk dat er dan bijna geen verschil zal zijn. Doordat de EU de grenzen bijna helemaal heeft opgeheven en je met een ID-kaart in heel de EU kunt komen zal het weinig verschil uitmaken.

Toch liever een eigen land.Niet dat jullie geen toffe mensen zijn,want dat

zijn jullie zeker!

@ GTAgijsso:Geen Vlamen,Vlamingen :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...