Jump to content

CSS & XHTML

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Ik moet voor school een website maken met XHTML. Maar er is ook de eis dat ALLE opmaak in één of meerdere stylesheets geregeld moet worden. Nou is de basis mij wel gelukt, maar sommmige dingen snap ik nog niet helemaal.

Je moet op minstens één pagina frames hebben, dat is één van de eisen. Nou wil ik achtergrond plaatjes gebruiken zodat het niet alleen maar een saaie kleur als achtergrond is. Maar kan ik er voor zorgen dat de achtergrond afbeelding zich qua breedte aanpast aan de breedte van het frame? En als dat mogelijk is, is het dan ook mogelijk via CSS.

Daarnaast wil ik eigenlijk liever gewoon dat alles vanuit één CSS geregeld word. Is er een manier om er voor te zorgen dat je kan defineren wat voor opmaak attributen hij moet laden op een bepaalde pagina? Want ik heb bijvoorbeeld mijn menu pagina en mijn pagina's met tekst. In de pagina van het menu wil ik graag een andere achtergrond afbeelding hebben als op de pagina van de teksten...

Als laatste staat er in de eisen dat er minstens één definitielijst gebruikt moet worden, maar wat is dat precies?

Alvast bedankt, dit zou me enorm helpen!

Greetz :sigaar:

Bewerkt: door Galiorix
Geplaatst:
(...) Je moet op minstens één pagina frames hebben, dat is één van de eisen. Nou wil ik achtergrond plaatjes gebruiken zodat het niet alleen maar een saaie kleur als achtergrond is. Maar kan ik er voor zorgen dat de achtergrond afbeelding zich qua breedte aanpast aan de breedte van het frame? En als dat mogelijk is, is het dan ook mogelijk via CSS. (...)

Een achtergrondafbeelding kan je volgens mij niet laten aanpassen aan het frame. Als je frame een vaste grootte is, kan je het plaatje verkleinen zodat het er wel goed in past. Ook kan je aangeven waar een afbeelding begint ten opzichte van de linkerbovenhoek, maar dat kom ik ook net op een site tegen, dus weten hoe het precies werkt, doe ik (nog) niet. Tevens kan je wel de achtergrondafbeelding laten herhalen, of juist niet, of alleen horizontaal of verticaal.

Achtergrondafbeeldingcodes:

body{background-attachement: scroll}
body{background-attachement: fixed}
body{background-attachement: repeat}
body{background-attachement: repeat-x}
body{background-attachement: repeat-y}
body{background-attachement: no-repeat}

Dan de afbeelding ten opzichte van de bovenhoek:

Als laatste is het nog mogelijk om precies op te geven waar t.o.v. de linkerbovenhoek moet beginnen. Dat doen we met body{background-position: optie}. Hieronder zie je de opties:

relatief(0%, 0%, dit is de linkerbovenhoek)

absoluut(cm, px of pt t.o.v. de linkerbovenhoek

benoemd(bottom, top, left, right.) Bottom, right wordt dus rechtsonderin.

Dus ik denk dat je bij relatief zoiets als dit moet doen, maar heel zeker ben ik niet:

body{
background-position: 0%, 0%;
}

(...) Daarnaast wil ik eigenlijk liever gewoon dat alles vanuit één CSS geregeld word. Is er een manier om er voor te zorgen dat je kan defineren wat voor opmaak attributen hij moet laden op een bepaalde pagina? Want ik heb bijvoorbeeld mijn menu pagina en mijn pagina's met tekst. In de pagina van het menu wil ik graag een andere achtergrond afbeelding hebben als op de pagina van de teksten... (...)

Ja, dit kan. In je hoofd CSS-bestand zet je bijvoorbeeld het volgende:

.mijnstijl{
background-color: red
}

In de pagina waarbij je de achtergrond rood wil hebben, zet je de volgende code:

<body class="mijnstijl">
xxx
</body>

Aangezien je hier de achtergrondkleur wil veranderen, zet je het in de body-tag. Ik heb het getest en het werkt gewoon, dus dit probleem is opgelost. Natuurlijk kan je zoals je wel weet ook andere CSS-codes erin plaatsen. Het gebruiken van één CSS-bestand is inderdaad handig en ik neem aan dat je dan al weet dat je alleen de volgende code in de head-tags van al je pagina's hoeft te zetten.

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="opmaak.css">

(...) Als laatste staat er in de eisen dat er minstens één definitielijst gebruikt moet worden, maar wat is dat precies? (...)

Dat zou ik niet precies weten, hopelijk kunnen ze je daar op school meer over vertellen. :)

Bron quote: Websitemaken.be

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...