Jump to content

Videobewerking

Recommended Posts

Geplaatst:

Wellicht geheel verkeerd geplaatst (en dus eeuwige schande kome over mij) maar ik heb de volgende vraag:

Van vader zaliger heb ik zijn videocamera gekregen en dat ding doet het nog helemaal prima. Op de camera zitten qua output 4 stekker-openingen: de ouderwetse rood/wit/geel (waarvoor ik ook een kabeltje heb) en die kan daarmee rechtstreeks op de TV worden aangesloten. Dat gaat goed. Ik zie inmiddels ook kans om de opname op de DVD-recorder te krijgen die aan de TV vast zit en kan er dus zowel een harde schijf opname van maken als een DVD branden. Maar: da's dus 100% hetgeen ik heb opgenomen dus inclusief fouten, mensen door beeld, opnames van voeten (maat 46) etc etc. Ik wil dus bewerken. Nou zit er ook een S-video uitgang op de camera en ik zit op mijn PC ook tegen een S-video gat aan te kijken. Vraag 1) als ik een S-video-kabel koop kan ik dan mijn camera op de PC aansluiten? En vraag 2) Als vraag 1 met ja beantwoord werd: is er ergens, betaald of onbetaald, een mooi en makkelijk programma te krijgen voor videobewerking? En ik stel daar weinig eisen aan hoor: beetje verkeerde scenes deleten, her en der een tekstje ertussen en wellicht het geluid eruit en een .mp3 eronder zetten. Van de opname dus iets maken wat ik met een beetje fatsoen aan gasten kan laten zien. Iemand wat verstand hiervan?

Geplaatst: (bewerkt)

Antwoord op vraag 1 ja er is een S-video kabel voor te koop wat zon kabel kost weet ik niet ligt aan de merk van de videocamera

een programma zal er wel zijn maar welke je moet hebben weet ik niet

je kunt ook zon kaart kopen

320605.jpg

Bewerkt: door The Wizard
Geplaatst:

Van die kabels heb ik geen verstand, maar als videobewerkings programma kan je 'Windows Movie Maker' gebruiken.

Dat zit volgens mij standaard op alle Windows computers.

Het is heel makkelijk te gebruiken.

- Stukjes knippen

- Tekst laten verscheinen

- Overgangen.

- Effecten

- Muziek eronder zetten.

Geplaatst:
Van die kabels heb ik geen verstand, maar als videobewerkings programma kan je 'Windows Movie Maker' gebruiken.

Dat zit volgens mij standaard op alle Windows computers.

Het is heel makkelijk te gebruiken.

- Stukjes knippen

- Tekst laten verscheinen

- Overgangen.

- Effecten

- Muziek eronder zetten.

En gratis te downloaden. :)

Windows Movie Maker 2 ( Windows XP )

Windows Movie Maker 2.6 ( Windows Vista )

Vraag uno: Dit ligt er aan of die S-Video voor input of output is. Mijn hardware kennis is niet heel uitgebreid maar het lijkt me dat wanneer de S-Video aan je videokaart vast zit, je te maken hebt met output. Input zit doorgaans op TV-Tuner kaarten of capture cards (zie ook WikiGTA subforum[/font]). Waarschijnlijk is het het beste om even uit te zoeken of je een dergelijke kaart in je systeem hebt zitten, dit zal wel vermeld staan in aankoopdocumentatie met de specificaties.

Vraag anderhalf: Het lijkt me dat je het spulletje eerst op je PC moet zetten. Heb je daar al een programma voor?

Bewerkt: door Preddy
Geplaatst:

Doorgaans is een S-Video aansluiting op de pc alleen bedoeld om beelden naar een extern apparaat te sturen. Wat dus betekend dat je bijvoorbeeld je tv als monitor kan gebruiken.. Het kan geen signalen van een videocamera ontvangen, en je zal op die manier geen video's naar je pc kunnen sturen.

Mogelijke oplossingen om toch je video's naar je pc te krijgen om ze vervolgens te kunnen bewerken:

• Ik ga er een beetje vanuit dat de camera geen USB of Firewire aansluiting heeft, want anders had je die wel zien zitten. Misschien zit één van die aansluitingen verstopt onder een klepje. Is dat het geval kan je met één van die aansluitingen de camera aansluiten op de pc, om een dataoverdracht te starten. Dit is de meest simpele en goedkoopste oplossing..
  • Een andere oplossing is, en dat is een wat duurdere oplossing, een data-overdracht-apparaat-dingetje :puh: kopen. Dat is een kastje, waarbij je aan de ene kant de camera d.m.v. de drie bekende stekkers (rood, wit, geel) aansluit, en aan de andere kant via USB de pc aansluit. Dat kastje, plus de bijgeleverde software zorgt er dan voor dat het signaal (de video) over gezet wordt naar een digitaal bestand op de pc, wat dus nog te bewerken is. Zo'n kastje van bijvoorbeeld Pinnacle, Studio Movie Box, maakt het erg eenvoudig je video's op de pc te zetten, en ze naderhand te bewerken. Zoals gezegd is zo'n oplossing niet echt goedkoop..

Geplaatst:

Iedereen bedankt voor de reacties _O_ Ik heb de camera nog eens bekeken en behalve de S-video en de rood/geel/wit gaten is er geen verdere mogelijkheid tot het insteken van een kabel. En de S-video-ingang op mijn PC zal inderdaad wel alleen uit zijn en niet in. Dus dat zal wel niet gaan werken......

Ik heb overigens wel een TV-kaart in mijn systeem zitten maar die heeft alleen 1 gele line-in ingang. Betekent dat dat er alleen beeld naar binnen kan en geen geluid? Vrees dat ik dan toch een data-overdracht-apparaat-dingetje nodig ga hebben :puh:

Geplaatst:
Iedereen bedankt voor de reacties _O_ Ik heb de camera nog eens bekeken en behalve de S-video en de rood/geel/wit gaten is er geen verdere mogelijkheid tot het insteken van een kabel. En de S-video-ingang op mijn PC zal inderdaad wel alleen uit zijn en niet in. Dus dat zal wel niet gaan werken......

Ik heb overigens wel een TV-kaart in mijn systeem zitten maar die heeft alleen 1 gele line-in ingang. Betekent dat dat er alleen beeld naar binnen kan en geen geluid? Vrees dat ik dan toch een data-overdracht-apparaat-dingetje nodig ga hebben :puh:

Als er alleen een gele kabel zit komt er inderdaad geen geluid naar binnen. :puh: En dat data-overdracht-apperaat-dingetje heet volgens mij een usb-stick. :7 Veel succes verder. :)

Die data overdracht modules zijn best prijzig... Voor minder dan 50 euro heb je ze niet. De goedkoopste die ik kon vinden zat er nog net onder, hij kost namelijk 49.48 :cab: Anyway, wat info over het ding: Het is een product van Pinnacle met de naam Pinaccle Dazzle DVD recorder. Met het apparaat zelf en de software, kan je fragmenten van je video camera overzetten naar een DVD. Er is volgens mij géén mogelijkheid om het op de lokale harde schijf op te slaan, dus deze valt eigenlijk al af. Als we dan verder kijken, komen we uit bij nog een apparaat van Pinnacle, de Pinnacle Video Transfer. Dit apparaat kost ruim het dubbele van de eerder genoemde Dazzle, maar heeft wel de mogelijkheid om de video's op de harde schijf op te slaan.

Wat je natuurlijk ook kan doen, is een TV kaart kopen met de goede aansluitingen. Bij Pinnacle hebben ze er een, de Pinnalce Studio MovieBoard 500 PCI. Dit is dus een kaart die je in het PCI slot van je computer doet, in plaats van op de USB aansluiting aansluit. Deze 'kaart' heeft tenopzichte van de losse converters veel meer functies en bovendien is hij nog goedkoper als de duurste van de bovenste 2. Voordeel aan deze kaart is dat hij ook een uitgebreide set van videobewerkingsmogelijkheden heeft en dat hij zelfs goedkoper is als de duurste van de bovenste 2. Hij kost 82 euro, nadeel is dat hij in je computer moet en je hem dus niet overal kan gebruiken of op meerdere systemen.

Natuurlijk zijn er nog duurdere en betere converters maar ik heb nu de goedkoopste uitgekozen zodat je zo min mogelijk er aan hoeft uit te geven. Hopelijk kan je er iets mee en ik wens je nog veel succes met je aankoop en als je het gekocht heb, met je video bewerking :D

Links:

Pinnacle Dazzle DVD Recorder.

Pinnacle Video Transfer.

Pinnacle MovieBoard 500 PCI.

Greetz :sigaar:

Bewerkt: door Galiorix

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...