BaasB Geplaatst: 26 april 2008 Rapport Geplaatst: 26 april 2008 Hey, Ik heb een vraag over iets wat ik graag zou willen weten, aangezien ik misschien nog wel een keer een PS3 ga kopen. Als ik een PS3 koop, zou ik daar graag zo'n Dolby 5.1 Surround System bij willen hebben, aangezien dat gewoon super vet geluid geeft. Dan bedoel ik ook wel een échte 5.1, dus niet zo'n nep 2.1 system waarbij het geluid wel uit 5 verschillende boxen komt. Nou vraag ik me dus af: sluit je zo'n 5.1 system rechtstreeks op je PS3 aan, of sluit je zo'n 5.1 system aan op het scherm waar je PS3 ook op aangesloten zit? En stel dat dit allebei mogelijk is, wat kun je dan het beste doen? Alvast bedankt voor de uitleg. Reageren
Galiorix Geplaatst: 26 april 2008 Rapport Geplaatst: 26 april 2008 Als je een DVD speler + surround set bij je HD TV koopt, heb je de mogelijkheid om het geluid van de TV via de versterker van de DVD speler door de speakers te laten klinken. Je kan dan dus gewoon je PS3 op de TV aansluiten en dan via de DVD speler kiezen om het geluid van de TV uit te zenden... Hopelijk heb je hier iets aan Greetz Reageren
BaasB Geplaatst: 26 april 2008 Auteur Rapport Geplaatst: 26 april 2008 Als je een DVD speler + surround set bij je HD TV koopt, heb je de mogelijkheid om het geluid van de TV via de versterker van de DVD speler door de speakers te laten klinken. Je kan dan dus gewoon je PS3 op de TV aansluiten en dan via de DVD speler kiezen om het geluid van de TV uit te zenden...Hopelijk heb je hier iets aan Greetz Thanks voor je info Martijn, maar dat is toch niet precies wat ik bedoel... :$ Ga er even van uit dat ik alleen dit heb: - Een PS3. - Een beeldscherm. Dus ik heb géén DVD-speler of speakers of iets dergelijks. Stel dat ik dan een 5.1 Surround System koop: moet je die dan rechtstreeks met je PS3 verbinden, of moet je die verbinden met het beeldscherm waar je PS3 ook op aangesloten zit? En als dit allebei kan, wat is dan het beste? Ik hoop dat m'n vraag zo wat duidelijker is. Reageren
IV trailer Geplaatst: 26 april 2008 Rapport Geplaatst: 26 april 2008 Als je een DVD speler + surround set bij je HD TV koopt, heb je de mogelijkheid om het geluid van de TV via de versterker van de DVD speler door de speakers te laten klinken. Je kan dan dus gewoon je PS3 op de TV aansluiten en dan via de DVD speler kiezen om het geluid van de TV uit te zenden...Hopelijk heb je hier iets aan Greetz Ik denk dat je dan wel nog steeds zit met "nep 2.1 geluid". Als je een zetje neemt met optische ingang dan kan je met een optische kabel het geluid naar je 5.1 zenden. Als je geld te veel hebt kan je ook een versterker nemen met een hdmi in en uitgang. Dan gaat de hdmi eerst naar je 5.1 en dan gaat hij weer van 5.1 naar je tv. Reageren
BaasB Geplaatst: 26 april 2008 Auteur Rapport Geplaatst: 26 april 2008 Als je een zetje neemt met optische ingang dan kan je met een optische kabel het geluid naar je 5.1 zenden. Als je geld te veel hebt kan je ook een versterker nemen met een hdmi in en uitgang. Dan gaat de hdmi eerst naar je 5.1 en dan gaat hij weer van 5.1 naar je tv. Maar dan ga je er dus wel vanuit dat je je 5.1 systeempje met je TV verbindt in plaats van rechtstreeks met je PS3? Voor zover ik weet (misschien zit ik er wel helemaal naast) zijn niet alle TV's geschikt voor echt 5.1 geluid. Heb je daar niet op zijn minst een HD TV voor nodig ofzo? Reageren
IV trailer Geplaatst: 26 april 2008 Rapport Geplaatst: 26 april 2008 Ik heb even een schets gemaakt van de mogelijke opstellingen voor 5.1 geluid. Reageren
BaasB Geplaatst: 26 april 2008 Auteur Rapport Geplaatst: 26 april 2008 (bewerkt) Kijk, aan zo'n schets heb je wat. Allebei de kabeltjes op die plaatjes zijn trouwens puur en alleen voor het geluid? Want al die namen zeggen me niet zo veel eerlijk gezegd... :$ Het eerste plaatje lijkt me opzich duidelijk. Maar de 2e snap ik niet helemaal? Waarom zou je je PS3 rechtstreeks met de 5.1 verbinden, en daarna die 5.1 óók nog eens met de TV verbinden? In ieder geval bedankt voor je uitleg, en volgens mij begin ik het al wel een beetje te begrijpen... EDIT: En wat geeft nou de beste kwaliteit? Bewerkt: 26 april 2008 door BaasB Reageren
IV trailer Geplaatst: 26 april 2008 Rapport Geplaatst: 26 april 2008 (bewerkt) HDMI ondersteund beeld en geluid in de hoogste kwaliteit. Alles gaat dus van de ps3 via je 5.1 set naar de tv toe. Dus schets twee is theoretisch gezien het beste. Echter weet ik niet of je hier practisch gezien wel zoveel van merkt. Optische kabels zijn uitsluitend voor geluid en voor 5.1 ruim voldoende. Persoonlijk zou ik voor schets1 gaan plus een HDTV. Ik heb zelf ook een HDtv maar nog geen 5.1. In ieder geval zou ik een hdtv belangrijker vinden dan dolbysurround. Het verschil met een gewone beeldbuis en HDTV is om je vingers bij af te likken. Bewerkt: 26 april 2008 door IV trailer Reageren
BaasB Geplaatst: 26 april 2008 Auteur Rapport Geplaatst: 26 april 2008 Ok, dan zou ik dus ook nog maar 'ns goed over een HD TV na moeten denken dan. Ik ben wel een echte audiojunkie, dus mooi geluid heeft bij mij ook zeker prioriteit. Maar in ieder geval (correct me if I'm wrong) heb ik uit je uitleg opgemaakt dat het (bij schets 1 in ieder geval) zo zit: Eén geluidskabel verbindt je PS3 met je 5.1. Die andere geluidskabel verbindt je PS3 met de TV, voor het geluid wat er uit de ingebouwde boxen van je TV komt. Heb ik het zo goed begrepen, of zie ik het helemaal fout? En schets 2 snap ik niet helemaal... Wat zou je 5.1 dan naar je TV moeten sturen? Het geluid dat uit de ingebouwde boxen van je TV moet komen? Nogmaals bedankt voor je uitleg! Reageren
IV trailer Geplaatst: 26 april 2008 Rapport Geplaatst: 26 april 2008 Ik begin effe met schets 2. Die is namelijk makkelijk uit te leggen. Van de ps3 gaat de hdmi kabel gevult met beeld en geluid naar de 5.1. Daar gaat het geluid uit de boxen van de 5.1 en het beeld reist in zijn eentje verder naar de televisie. (Hierbij weet ik niet meer zeker of het geluid dan wel uit je 5.1 komt maar ik dacht dit wel in de handleiding gelezen te hebben. Ik ben alleen helaas niet thuis bij mijn ps3 om te controleren.) Schets 1 is gewoon een kabel met beeld (av of hdmi) van de ps3 naar de televisie. En een optische kabel gaat van de ps3 naar de 5.1 toe. (goh misschien was schets een toch makkelijker uit te leggen ) Ik denk dat je het nu wel snapt. Wees maar niet bang om meer te vragen hoor. Reageren
BaasB Geplaatst: 26 april 2008 Auteur Rapport Geplaatst: 26 april 2008 Oké, dan snap ik het. Dan heb ik nog één vraagje: Hoe zit het dan met het geluid wat uit de ingebouwe boxen van je TV komt? Want ik heb volgens mij een keer gehoord/gelezen, dat dat 5.1 staat voor het volgende: - De 5 voor de 5 losse boxen waar het geluid uitkomt. - De .1 voor de ingebouwde boxen van je TV. En hoe duur zou de opstelling van die 2e schets bijvoorbeeld zijn, aangezien je zegt dat je daar te veel geld voor moet hebben? Reageren
IV trailer Geplaatst: 26 april 2008 Rapport Geplaatst: 26 april 2008 De 5 staat voor de hoeveelheid losse boxen. Maar het getal er achter staat altijd voor het aantal subwoofers. De ps3 ondersteund zelfs 7.1 (7boxen en een subwoover). Wat ik bedoel met geld te veel is omdat het me niet nodig lijkt om via hdmi aan te sluiten. Een goede 5.1 met optische kan je al krijgen van iets van €160.- euro. En eentje met hdmi toch al gauw iets van €500-€700 euro schat ik zo. Dit lijkt mij echer geld verspilling omdat het verschil niet echt hoorbaar is (voor mij in ieder geval). Reageren
BaasB Geplaatst: 26 april 2008 Auteur Rapport Geplaatst: 26 april 2008 Oh oké... €500,- / €700,- is inderdaad wel erg duur. Maar in ieder geval, nu snap ik het helemaal! Nogmaals bedankt! Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.