Jump to content

Doe jij nog aan Dodenherdenking?

Dodenherdenking  

104 leden hebben gestemd

1. 1. Doe jij nog aan dodenherdenking?

• Ja absoluut
      65
    • Nee
      35

Recommended Posts

Geplaatst:
Ik heb nooit geroepen dat iemand respectloos is hier. Bedenk alleen ook dat als je naar een herdenking toe gaan, mensen die verdriet hebben de opkomst zien en zich beseffen dat ze worden gesteund in hun verdriet, je helpt dus mensen en je krijgt er zelf ook een stukje besef bij.

Wie zegt dat ik jou er van beweer dat jij dat hebt geroepen? Was iemand ver terug in dit topic. Maar goed daar gaat het verder ook niet om. Ik snap dat er met name ''oudere mensen'' zijn die dat bewust hebben mee gemaakt en er verdriet van hebben. Maar ik vind niet dat ik dan meteen verplicht naar herdenking moet gaan, om die mensen te steunen, terwijl ik het zelf niet bewust heb mee gemaakt. Ik leef heus wel met die mensen mee en vind het allemaal verschrikkelijk wat er is gebeurd. Bij mij is het gewoon zo dat ik er wel even bij stil sta maar soms ontgaat het mij.

• Reacties 202
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• Mania-92

25

• Jowx

11

• FerryN

11

• Wesley

8

Top Posters In This Topic

Geplaatst: (bewerkt)
Ik niet, ik vind het maar onzin, de meeste mensen die mensen uit die tijd hebben gekent en dood zijn, zijn zelf ook vaak dood. Waarom zou je de doden herdenken die je zelf niet eens kent.? :S Ik ben wel beleefd en blijf wel stil als ze gaan herdenken.

Omdat die mensen voor ons land hebben gestreden , Als hun niet in het verzet zaten was Nederland nu Duitsland. Daarom doe ik wel aan dodenherdenking. Ik denk wel dat er veel mensen het me eens zijn.

Hehe dan heb jij niet goed opgelet bij geschiedenis... Nederland was nooit van Duitsland... alleen bezet door Duitsland de meeste Nederlanders die door de Duitsers zijn vermoord zijn Joden en die herdenken we... Ik ken geen enkele jood die in de 2e wereld oorlog is omgekomen en dus heb ik ook niet echt iets om aan te herdenken. De Engelsen, die voornamelijk Nederland hebben bevrijd liggen in hun eigen land begraven, en die ken ik al helemaal niet, en zelfs als ze Nederland niet hadden bevrijd waren de Duitsers wel weg gegaan, vroeg of laat, want hun leider Hitler had zichzelf toen allang van kant gemaakt wat de Duitsers in Nederland toen nog niet wisten.

Hoewel mijn verhaal volgens mij ook niet helemaal klopt... Maarja dan moet ik volgend jaar bij 't WW2 hoofdstuk ook maar beter opletten, dit van Wikipedia

Men herdenkt alle burgers en militairen van het Koninkrijk der Nederlanden, die waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog (men gaat hierbij uit van 10 mei 1940) in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.

Omdat er meer Joden dan Nederlanders zijn vermoord wil dat niet zeggen dat er maar weinig Nederlanders zijn omgekomen.

Wat dacht je van de 800 mensen die in Rotterdam omkwamen door het bombardement?

Of wat dacht je van de 2.332 soldaten die dood gingen toen Duitsland ons aanviel?

En de mensen in het verzet? Daar zijn er ook veel van gestorven.

En er zijn ook genoeg mensen vermoord door de geallieerde vliegtuigen die dachten dat ze al boven Duitsland vlogen.

en zelfs als ze Nederland niet hadden bevrijd waren de Duitsers wel weg gegaan, vroeg of laat, want hun leider Hitler had zichzelf toen allang van kant gemaakt wat de Duitsers in Nederland toen nog niet wisten.

Hitler heeft zich pas vlak voor het einde van de oorlog van kant gemaakt, toen hij wist dat het afgelopen was met de oorlog.

En op dat moment was Nederland alweer zo goed als bevrijd dus.

En op die dag is het niet alleen het herdenken van de slachtoffers van de 2e Wereld Oorlog, mensen herdenken dan ook bijv. millitairen die omkomen in Afganistan enz.

Bewerkt: door -->nick<--
Geplaatst:

We herdenken toch ook niet de slachtoffers in de oorlog tegen de spanjaarden??

Waarom dan wel van de 2e wereldoorlog? :7

Geplaatst:

Dodenherdenking nog nooit van gehoord.

Ik herdenk mijn overleden familie gewoon op 2november(allerzielen).

grtz

~Victorious~

ZEKER WETEN

Waarom doen mensen niet mee? Want er zijn mensen doodgegaan voro onze vrijheid. Sorry hoor.

Bewerkt: door thegtaman
Geplaatst:

@ =>Sandra<=: Niet alleen voor de 2e wereldoorlog hoor. Sinds een tijd is het de bedoeling dat we alle oorlogsslachtoffers en mensen die zijn omgekomen in vredesmissies, sinds de Tweede Wereldoorlog herdenken. Toegeven dat de nadruk inderdaad ligt op de Tweede Weredoorlog, ook omdat daar veruit de meeste slachtoffers zijn gemaakt.

Op 4 mei heeft de TV denk ik 4 minuten op Nederland 1 gestaan, waarvan we 2 minuten stil zijn geweest. Kijk stil zijn heb ik er best voor over, maar als ik heel eerlijk ben, heb ik die 2 minuten lang in mijn hoofd niet echt gedacht aan mensen die zijn omgekomen. Ik heb gewoon naar de beelden op TV gestaard en verder niet echt nagedacht. Sorry als mensen dat storend vinden, en ik snap heus wel dat het niet niks is wat al die mensen hebben meegemaakt, maar kom op: er zijn genoeg oorlogen geweest in de geschiedenis waar slachtoffers zijn gevallen, dat gebeurt nou eenmaal in oorlogen. Daar is niks wat je aan kunt doen; wat gebeurd is, is gebeurd. Ik denk dat ik het nut van een nationale herdenking niet echt in zie. (5 Mei is overigens al helemaal gewoon een excuus om te feesten. Wedden dat vrijwel niemand die daar bij zo'n festival is, daar werkelijk is om te vieren dat hun voorouders 60 jaar geleden bevrijd zijn van de Duitsers?)

Geplaatst:

Ik doe er niet aan mee, sta er zelf niet stil bij. heb er zelf nog niet eens aan gedacht.

hiermee wil ik niet zeggen dat ik die mensen haat ofzo. Ik sta er gewoon niet bij stil.

Klop K.O., eindelijk iemand die wakker is ;)

Tot 1961 had de herdenking slechts betrekking op de Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Vanaf 1961 worden op 4 mei ook de gevallenen tijdens andere militaire conflicten (zoals de politionele acties in Nederlands-Indië) en vredesoperaties (zoals in Libanon of Bosnië) herdacht.

Bron

Maar vind dat je gewoon effe respect moet hebben om 2 min stilte te houden, wel erg triest als je dat niet kan :N , kom op zeg wat is nou 2 min in een heel jaar.

Bewerkt: door Sander
Geplaatst:
@ =>Sandra<=: Niet alleen voor de 2e wereldoorlog hoor. Sinds een tijd is het de bedoeling dat we alle oorlogsslachtoffers en mensen die zijn omgekomen in vredesmissies, sinds de Tweede Wereldoorlog herdenken. Toegeven dat de nadruk inderdaad ligt op de Tweede Weredoorlog, ook omdat daar veruit de meeste slachtoffers zijn gemaakt.

Op 4 mei heeft de TV denk ik 4 minuten op Nederland 1 gestaan, waarvan we 2 minuten stil zijn geweest. Kijk stil zijn heb ik er best voor over, maar als ik heel eerlijk ben, heb ik die 2 minuten lang in mijn hoofd niet echt gedacht aan mensen die zijn omgekomen. Ik heb gewoon naar de beelden op TV gestaard en verder niet echt nagedacht. Sorry als mensen dat storend vinden, en ik snap heus wel dat het niet niks is wat al die mensen hebben meegemaakt, maar kom op: er zijn genoeg oorlogen geweest in de geschiedenis waar slachtoffers zijn gevallen, dat gebeurt nou eenmaal in oorlogen. Daar is niks wat je aan kunt doen; wat gebeurd is, is gebeurd. Ik denk dat ik het nut van een nationale herdenking niet echt in zie. (5 Mei is overigens al helemaal gewoon een excuus om te feesten. Wedden dat vrijwel niemand die daar bij zo'n festival is, daar werkelijk is om te vieren dat hun voorouders 60 jaar geleden bevrijd zijn van de Duitsers?)

Want jij wil zeggen dat jij koninginnedag viert omdat je de verjaardag van een dode koningin zo belangrijk vind? Zijn alle vrije dagen geen excuus om te feesten als je het zo bekijkt?

En weet je, die 4 minuten zijn waarschijnlijk dan ook genoeg voor jou, en dat is goed, want je staat er in ieder geval bij stil en je vergeet het niet, en dat is waar de herdenking om draait, om niet te vergeten.

Geplaatst:

Ik doe aan 4 mei :) , Ik vind het juist goed dat we aan deze slachtoffers moeten denken, Endegene die dit niet doen ga is naar Kamp Westerborg, Dan zie je hoe het is om in zon kamp te zitten, (hekken en alles zitten er nog),

Ik doe niet aan dodenherdenking. Ik heb nooit aan dodenherdenking gedaan. En ik zou er ook nooit aan mee doen!

Bewerkt: door warrock_123_321
Geplaatst:
Ik doe niet aan dodenherdenking. Ik heb nooit aan dodenherdenking gedaan. En ik zou er ook nooit aan mee doen!

Argumenten?

Geplaatst:

Ik ben het helemaal vergeten. Zat waarschijnlijk gewoon achter mijn PlayStation...

Maar dodenherdenking vind ik niet echt belangrijk. Af en toe denk ik er wel aan, maar om elk jaar op hetzelfde tijdstip verplicht stil zijn, omdat dat nou eenmaal moet, vind ik een beetje krom. Maar dat is eigenlijk met alles. :7

Overigens vind ik het wel belangrijk dat het herdacht wordt, want je realisiteerd je dan toch maar dat we het nu heel goed hebben, ondanks de hoge rente's, hoge prijzen, 30-km zone's, vervelende buurman, enz. Als je aan de ellende van de WOII denkt, leven we nu in het paradijs.

Net als 5 mei, het is wel belangrijk dat je beseft dat jeveel vrijheid hebt, maar om daar slechts één keer per jaar aan te denken, en meteen goed gaan feesten...

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...