Jump to content

DC adapter op AC apparaat aansluiten?

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Ik heb op de rommelmarkt goedkoop mengpaneeltje kunnen kopen, zat alleen geen adapter bij.

Achterop het mengpaneel staat dat het 10 volt AC input nodig heeft.

Thuis tussen mijn adapters gekeken en had alleen maar 24 volt AC adapters.

Adapter dat meest in de buurt kwam was een 9 volt DC adapter.

Heb net paar seconde het adapter aangesloten en de lampjes op het mengpaneel gingen aan.

Ik vraag me alleen af of het verstandig is om dat adapter er voor langere tijd aan te sluiten, want weet niet precies wat de gevolgen zijn als je DC op een AC apparaat zet. Weet iemand dit?

EDIT:

Heb hem nu aangesloten met de DC adapter en kreeg er geen geluid uit (stroomlampje gingen wel aan). Dus of het ding was kapot of het kwam door de gelijkstroom.

Ik ga nu proberen een van mijn 24 volt AC adapters in serie met nog een apparaat te schakelen zodat bijde apparaten 12 volt krijgen, hoop dat het lukt..

Bewerkt: door Gta-killer
Geplaatst:

Probeer dat laatste zeker niet! Dan blaas je hem alsnog op, want dat lukt alleen als het stroomverbruik van beide apparaten excact gelijk is. Wat bij een mengpaneel dus nóóit het geval is (niet constant).

Ga eens op zoek naar een 12 volt DC adapter, of een adapter tussen de 8-12V AC. Wat ook kan helpen is een foto van de mixer (de binnenkant, waar de stroom binnenkomt) dan kan ik je precies vertellen wat je er wél en niet op kunt zetten.

Ga er maar van uit dat alles tussen de 9 en 12 volt AC of tussen de 12 en de 14V DC erop kan. Maar dat zeg ik niet met zekerheid en opgeblazen is hij zo...

Geplaatst:

hey

je moet geen DC adapter aan sluiten op een AC apparaat en anders om ook niet. verder een apparaat van 10 volt kan aangesloten worden op een adapter van 12 volt alleen de levensduur van het apparaat gaat dan wel omlaag. Vaak staat op adapters waarvoor ze geschikt zijn, ik las al een voorbeeld van 8 tot 12 volt. over het algeen moet zoon adapter de de uitkomst bieden.

verder zou ik als ik jouw was ff het merk en type apparaat ff googlen en kijken wat voor een adapter er bij zit. met een beetje geluk heeft de fabrikant meer gegevens online staan.

Geplaatst:

Ik snap je bezorgdheid, maar ik weet waarover ik praat. De mixer heeft hoogstwaarschijnlijk een brugcel (maakt van AC DC, maar kan ook gewoon DC hebben) en een stabilisator. Daar de spanning na gelijkrichten maal 1,4 moet, moet de ingevoerde DC spanning dat ook ongeveer. De stabilisator is waarschijnlijk een van 9 volt, de ingangspanning moet dan 3 volt hoger worden...

Ik zit (nogmaals) in de pro-audio wereld, mixers zijn een van de basisdingen waarvan ik verstand heb....

Groetjes

• 2 weken later...
Geplaatst: (bewerkt)

Duurde wat lang maar eindewlijk update:

Ik heb aantal fotos gemaakt:

dsc00778ok3.jpg

dsc00780ps4.jpg

dsc00781by9.jpg

Ik doe er dus 12 Volt DC in (geen AC waar het apparaat om vraagt).

Daarna druk ik op aan knop en de lampjes in midden van apparaat gaan tiende seconde aan.

Daarna probeer ik er dus muziek uit te krijgen (aangesloten zoals op plaatje 1) maar ik krijg er maar geen muziek uit.

Sluit ik misschien iets verkeerd aan ofzo (ik heb al wel meerdere mogelijkheden geprobeert met aansluiten, heb ook alle knopjes al eens omgezet).

Of heb ik misschien te weinig kabeltjes aangesloten (alleen stroom, input en output)

Of ligt het toch aan de gelijkspanning die ik er op zet?

Grtz Gta-killer.

Bewerkt: door Gta-killer
  • 2 weken later...
Geplaatst:

Die is hoogstwaarschijnlijk dood. Je hebt tevens de Record als uitgang gebruikt ipv de Master... Kun je hem toevallig openschroeven en daar wat foto's van maken? Daar kan ik meer mee ;)

Google eens op de Behringer Xenyx (http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=18251) 502 mixer. Leuk mixertje voor zéér weinig geld. Ik heb er ook over na gedacht om voor de verhuur een dergelijk mixertje aan te schaffen, maar dat gedeelte van m'n organisatie moet ik eerst nog wat op poten zien te krijgen ;). Maar het is voor het geld een zeer interessant mixertje.

Sorry voor de grote kick...

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...