Jump to content

Een eigen ''Blog'' beginnen


gammie_

Recommended Posts

Ik heb al eens een gratis website geprobeerd op te bouwen, maar al snel achter gekomen dat dat gewoon mijn ding niet is. En ik het verschrikkelijk moeilijk en ingewikkeld vind. Aangezien ik toch graag iets wil wat erop lijkt, maar voor ''Blog'' gekozen. Ik heb in de zoekfunctie al gelezen dat ''WordPress'' voor een eigen blog wordt aangeraden. Ik wil er graag informatie op plaatsen over een specifieke game screenshots, evt. Links enz. Het liefst moet het makkelijk te handhaven zijn, maar ook graag redelijk veel mogelijkheden, zoals verschillende skins/thema's enz. Ik denk dat ''WordPress'' daarvoor wel geschikt is! (als er nog andere suggesties zijn voor een bepaalde blog, dan hoor ik die graag :) ). Toch heb ik alvast de NL versie van Wordpress gedownload, alleen snap ik er helemaal geen fluit van... Ik heb het bestand met WinRar opgehaald en dan zie ik als eerste, een tig aantal bestandjes met vreemde namen, dus heb ik eerst maar het leesmij document geopend.

Installatie: De beroemde 5 minuten installatie (bestaande uit 7 stappen), ik begrijp de eerste 4 al niet...

1. Unzip het WordPress pakket in een lege map.

2. Open wp-config-sample.php in je teksteditor en vul je database gegevens in. (Hier ga ik eigenlijk al de fout in, wat is een datebase?)

3. Sla het op als wp-config.php

4. Plaats de WordPress bestanden op de gewenste locatie op je webserver. (ik heb hier ook geen idee, in welke ''webserver'' ik dit moet zetten ect.)

Bewerkt: door Global
Link to comment
Delen op andere websites

(Hier ga ik eigenlijk al de fout in, wat is een datebase?)

Met een database bedoelen ze hoogst waarschijnlijk een MySQL database. Ik weet niet welke hosting provider je hebt, de meeste goede gratis hebben dit wel. Waarschijnlijk hebben ze al variabelen met titels als databasename of zoiets.

(ik heb hier ook geen idee, in welke ''webserver'' ik dit moet zetten ect.)

De webserver is de computer waarop je je internetpagina's opslaat. Dit gaat met een FTP-programma. Kijk anders ook eens even hier naar. Ook moet je nog een host uitkiezen als je een site wilt uploaden. Kijk eens bij Funpic of Freehostia.

Ik hoop dat ik je een beetje verder heb kunnen helpen,

David.

>> Edit: Foutje in een URL, even verbeterd.

Bewerkt: door David22
Link to comment
Delen op andere websites

(Hier ga ik eigenlijk al de fout in, wat is een datebase?)

Met een database bedoelen ze hoogst waarschijnlijk een MySQL database. Ik weet niet welke hosting provider je hebt, de meeste goede gratis hebben dit wel. Waarschijnlijk hebben ze al variabelen met titels als databasename of zoiets.

Ik heb eigenlijk geen flauw idee, op die site stond dat het ''zo'' makkelijk is voor beginners :cab: Ik heb even bij de Tut MySQL gekeken van Argon, maar de gevraagde benodigdheden zijn:

Benodigdheden: (hier kom ik niet op terug in de tutorial zelf)

- PHP kennis (alleen voor integratie met PHP)

- PHPMyAdmin (weten hoe je vanalles kan uitvoeren op dit paneel)

- host met PHP, MySQL en PHPMyAdmin

Kennis heb ik absoluut niet op dit gebied....

(ik heb hier ook geen idee, in welke ''webserver'' ik dit moet zetten ect.)

De webserver is de computer waarop je je internetpagina's opslaat. Dit gaat met een FTP-programma. Kijk anders ook eens even hier naar. Ook moet je nog een host uitkiezen als je een site wilt uploaden. Kijk eens bij Funpic of Freehostia.

Hoe werkt zo'n host? En wat moet ik waar invullen?

Link to comment
Delen op andere websites

Zoals gta-pilot zei, op http://wordpress.com/signup/ kan je erg goed zelf ook een blog maken. Alleen heb je dan geen oneindige keuze in templates, maar moet je kiezen uit +/- 30 door het WP team uitgekozen themes.

Als je zelf wilt gaan uploaden raad ik je Gethost.nl aan, dat is een erg handige provider met MySQL en FTP.

Gethost.nl, lijkt me nog ingewikkelder dan ''Wordpress''. Deze heb ik al eerder geprobeerd. Daarnaast gaf ik in mijn eerdere post aan, dat ik de kennis op het gebied van:

Benodigdheden: (hier kom ik niet op terug in de tutorial zelf)

- PHP kennis (alleen voor integratie met PHP)

- PHPMyAdmin (weten hoe je vanalles kan uitvoeren op dit paneel)

- host met PHP, MySQL en PHPMyAdmin

totaal niet beheer, dus daar schiet ik niets mee op (wat ik dus ook had met een ''gratis website''). Of ik ben gewoon ''hopeloos'' op dit gebied :clown: . Ik zal meteen maar even duidelijk neerzetten wat ik precies in gedachten heb:

Ik wil op een simpele manier een Blog kunnen beheren, waar ik de volgende ''dingen'' mee wil doen:

Onderwerp ''Game Mafia'':

- Hier wil ik informatie over kunnen schrijven

- Links kunnen plaatsen, naar bijv. officiële website van de makers

- Afbeeldingen kunnen uploaden

- Mensen, die hun reactie's kunnen achterlaten.

- En een leuke layout, of indeling van de ''Blog'' maken/kiezen

Bewerkt: door Global
Link to comment
Delen op andere websites

Als je écht iets simpels wilt kan je op web-log.nl gebruiken. Maar als je kennis hebt van host met MySQL is Gethost toch niet moeilijk? Je maakt een database aan en dan edit je de gegevens in je WP bestanden.. En beheer gaat hartstikke simpel, kan een kind ook doen ;)

Link to comment
Delen op andere websites

Als je écht iets simpels wilt kan je op web-log.nl gebruiken. Maar als je kennis hebt van host met MySQL is Gethost toch niet moeilijk?

Inderdaad als :Y . Nogmaals die kennis beheer ik niet van MySQL, ik heb nog nooit met een PHPMyAdmin, paneel gewerkt. Heb geen flauw idee wat PHP is en hoe ik moet Hosten. Dus ver kom ik niet en dat komt ook niet aan bod in die tutorial, dus heb ik er weinig aan. Toch? Ik ben gewoon een ''groentje'' op dit gebied. Dus ik wil het best proberen, mits er een duidelijke uitleg/handleiding is over bijv ''Gethost/Wordpress''.

Link to comment
Delen op andere websites

Als je écht iets simpels wilt kan je op web-log.nl gebruiken. Maar als je kennis hebt van host met MySQL is Gethost toch niet moeilijk?

Inderdaad als :Y . Nogmaals die kennis beheer ik niet van MySQL, ik heb nog nooit met een PHPMyAdmin, paneel gewerkt. Heb geen flauw idee wat PHP is en hoe ik moet Hosten. Dus ver kom ik niet en dat komt ook niet aan bod in die tutorial, dus heb ik er weinig aan. Toch? Ik ben gewoon een ''groentje'' op dit gebied. Dus ik wil het best proberen, mits er een duidelijke uitleg/handleiding is over bijv ''Gethost/Wordpress''.

Oh sorry, had over het woordje NIET heen gelezen.

Zoek gewoon een beetje op google over MySQL en WP installeren :)

Link to comment
Delen op andere websites

Dacht ik al Thabit :D Maar ik heb nu een (andere) handleiding gevonden onder Google, alleen moet ik nu een ''Database'' hebben. Ik dacht 2 goeie gevonden te hebben: Downfire, krijg ik deze melding: ''Het is op dit moment, in verband met website/database veranderingen, niet mogelijk om u aan te melden voor een account bij downfire.'' Waar iemand op een ander forum ook last van had, uit 2006, dus daar ga ik geen eeuw op wachten. En nog ATspace.com, alleen dat lukt ook niet want ze vinden dat ik geen ''The Netherlands'' mag kiezen... Terwijl ik toch echt een ''oerhollandse'' achter naam heb. Maar goed, weet iemand nog een gratis database website?

Link to comment
Delen op andere websites

Als je op de link gaat die ik je gaf en registreet je je een blog. ZOnder dat je iets nodig hebt voor een database ofzo.

Maar kan ik dan wel doen, wat mijn wensen zijn? Want als het alleen bestaat uit een simpele tekst en een paar plaatjes, begin ik er liever niet aan.

Link to comment
Delen op andere websites

ja, ik raad ook aan om gewoon naar die link te gaan, daar word de blog namelijk automatisch op de site geinstalleerd en hoef je er zelf niks aan te doen. De bestanden die je gedownload had waren voor als je zelf de blog ging installeren, dan heb je veel meer opties maar zonder enige php en mysql kennis kom je nergens als je dat doet.

hm, ja daarmee kan je denk ik wel aan je wensen voldoen.

Bewerkt: door .Mic
Link to comment
Delen op andere websites

Bedankt, ik heb nu de link van: gta-pilot maar genomen. Volgens mij is het nog best simpel, maar ik ga het even uitproberen, heb nu in ieder geval een toepasselijke blog naam/site aangemaakt :)

Edit: Kan ik er ook savegames plaatsen? Dus downloadbare bestandjes? Die optie kan ik namelijk nergens vinden...

Edit 2: Ik heb het uiteindelijk voor elkaar gekregen dat de hoofdpagina niet met al mijn aangemaakte onderwerpen vol komt te staan, maar de bezoeker het rechts kan aanklikken. Alleen gebruik ik nu de hoofdpagina voor nieuws en een ''welkoms bericht'', maar hoe krijg ik het voor elkaar om het welkoms bericht altijd boven aan de pagina te laten staan?

Bewerkt: door Global
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...