Jump to content

Modding FAQ-Frequently Asked Questions


DaBeast

Recommended Posts

Modding FAQ-Veelgestelde vragen.

-Waarover gaat dit topic?

Dit topic gaat over frequently asked questions (veel gestelde vragen) over GTA modding. Met veel gestelde vragen bedoelen we (DaBeast en Dutchy3010) de veel gestelde vragen over het modden zelf, en niet over het installeren. In dit topic kan je dus antwoorden vinden op veel voorkomende fouten en problemen die je kan tegenkomen in het GTA modden. Let wel op dat dit topic steeds in bewerking is, en er dus geregeld nieuwe dingen worden toegevoegd. Voor eventuele foutjes, toevoegingen of requests kan je bij Dutchy3010 of DaBeast terecht.

-Model/texture problemen:

--------------------------

Q: Waneer ik mijn texture vervang/toevoeg zie ik hem niet ingame/crashed het spel/krijg ik een crash in TXD Workshop.

A1: Je texture moet dezelfde naam hebben in de txd zelf als op de model. Als je een texture toevoegd (bij vervangen heb je dit probleem normaal niet) dan krijgt hij een standaart TXD workshop dat iets als het volgende kan zijn: 'bitmap'. Verander dit naar de naam van de texture die je gebruikt hebt bij het texturen in je 3D programma, and your good to go.

A2: Zet de texture mode op de correcte GTA, als je bv San Andreas aan het modden bent, moet je hem natuurlijk niet op de Vice City modus zetten. Als je bij GTA3 de Vice City modus gebruikt, werkt hij wel, maar het is niet aan te raden. Je veranderd de modus in de rechter onderhoek.

A3: Je (of iemand anders) hebt de texture in Photoshop bewerkt? Dan moet je de texture weer openen in een ander programma zoals paint of Paint.NET (aangeraden als je de qualiteit wilt houden). Photoshop heeft namelijk een aangepaste BMP bestandstype (non standaard) die GTA niet kan lezen. Als je meerdere textures hebt die je(of iemand anders) in photoshop hebt gemaakt/geëdit dan kan je ze door een batch image converter halen. Dat soort programma's zijn makkelijk te vinden via Google.

A4:Je hebt je model niet goed ge-UVWmapt, dus mogelijk een foutje in de UVW map zit. Hier valt niet veel aan te fixen, aleen je UVW opnieuw doen.

Q:Als ik een nieuw gebouw maak, is hij niet tastbaar of heb ik tastbare delen waar het niet moet.

A1: Je hebt je model in Scetchup gemaakt, en op een ongebruikelijke manier gemodelt. Als dat het geval is, is het enige wat je kan doen is je COL opnieuw maken. Dit kan je doen door in 3DS Max bv je gebouw te bedekken met boxes tot je ongeveer dezelfde vorm hebt.

A2:Je hebt mesh errors, waardoor de COL corrupt geexporteerd werd. Het enige wat je kan doen, is zoals bij het vorige antwoord je mesh rebuilden (met boxes hermaken).

A3:Je gebruikt 3DS Max 9 of hoger, het is bekend dat de scripts niet goed werken op die versies (soms werken ze wel, soms niet). De reden waarom ze niet goed werken, is onbekend. Ikzelf prefereer 3DS Max 7, omdat ik daar nooit problemen mee heb gehad.

A4:De collision is groter dan 256*256 in radius (maak een box aan met die afmetingen om het zeker te weten). GTA3/VC/SA ondersteunt aleen maar en collision binnen een radius van 256*256. Alles wat daar buiten valt, word wel geëxporteerd, maar niet door het spel herkend. Splits je object op in delen, en het is opgelost.

A5:De offset (plaats van move tool/scale tool/rotate tool) van de col en het model zelf komen niet overeen. Zorg dat de pivot dus altijd op 0,0,0 staat. Selecteer je object (in 3DS Max) en klik aan de rechterkant op pivotxx3.jpg. Klik dan op affect Pivot only en zet hem op 0,0,0.

Q: Sommige faces zijn ingame onzichtbaar, die in 3DS Max/Scetchup wel zichtbaar zijn.

A:In Sketchup: selecteer de face, rechtermuisknop flip.

-In 3DS Max: selecteer de polygoon, zoek dan bij de edit functies (onder de rollout 'Edit Polygons') 'flip' en klik er op.

Q: Waneer ik mijn model ingame zet, is mijn model zwart.

A: Je hebt je UV verwijdert, of is op de een of andere manier corrupt geraakt. Hierdoor word hij gewoon zwart. UVW-Map je model helamaal opnieuw, om verdere errors te voorkomen.

A2: Je hebt je model een totaal verkeerde radiosity gegeven (of je vertex collors zijn corrupt), waardoor de vertex colors helemaal zwart worden. Verwijder de oude vertex colors, en voeg de nieuwe toe.

Q:Mijn model heeft rare zwarte vlekken, ingame en in 3DS Max.

A: Heeft te maken met 'hoe je modelt'. Je moet namelijk in een 'flow', oftewel een vloeiende vorm (de polygonen zelf) modellen. Gouden handregel: model aleen met quad's (een polygoon met 4 vertexen)

, nooit met polygonen met meer dan 4 vertex punten. Als je modelt met triangles (3 vertexen), moet heel je model met triangles gemodelt zijn, en is de polygon flow dubbel zo belangrijk. Hoe je deze bug fixt, is erg moeilijk te zeggen, omdat het van situatie tot situatie afhangt. De snelste manier is om de smoothing groups te verwijderen. Dit doe je door in polygon selectie modus te gaan, en dan alle polygonen te selecteren. Dan ga je in je edit en zoek je 'clear smoothing groups'.

Q:Als ik mijn auto ingame zet, krijg ik erg felle, witte vlekken op mijn auto.

A: Dit heeft te maken met de smoothing groups, GTA vind smoothing groups namelijk helemaal niet leuk (GTA ondersteunt geen smoothing groups). Selecteer daarom elke smoothing group, en detach hem (appart). Zet daarna alles onder smoothing group 1.

Q:Mijn player model is erg donker of zelfs zwart als ik op het nieuwe gemaakte model ga staan.

A: Herimporteer je col in 3DS Max, laad de material van de COL in een material slot en zet de COL lighting op 255 (hoogste waarde). Herexporteer hem weer, en klaar.

Q:Mijn gebuw is niet zichtbaar.

A: Herimporteer je col in 3DS Max, laad de material van de COL in een material slot en zet de COL lighting op 255 (hoogste waarde). Herexporteer hem weer, en klaar.

Q: Ik kan nergens de pedestrain collision vinden!

A: De PED COL's worden automatisch gegenereerd aan de hand van de bones. Dat wil zeggen dat de engine de bones bekleed met bounding spheres, zodat hij automatisch tastbaar word. Dit bespaart een hoop tijd.

Q: Ik kan nergens de voertuigen collision vinden!

A: Deze soort COL zit ingebakken in de DFF van het voertuig. Dit omdat het voor Rockstar makkelijker te beheren viel.

Q: Als ik een model met een shadow-mesh (bv een lantaarnpaal) in de map zet (bv op een brug). En ik ga dan onder de brug kijken, dan zie ik de schaduw van het object door de brug heen.

A: Valt zover ik weet niet te fixen. Shadow-meshes zijn nu eenmaal niet collision/mesh detecterend, waardoor je dit soort effecten krijgt..

-Laatste update:

Bewerkt: door DaBeast
Reeds in update
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...