Jump to content

Games krijgen de schuld

Recommended Posts

Geplaatst:

Ach, het is zo simpel eigenlijk. We zijn mensen, als er iets gebeurt willen we heel graag een schuldige aanwijzen. Zonder schuldige kunnen we het op de een of andere manier niet verwerken, dan zijn de games met een gebrek aan een andere schuldige een makkelijke uitweg. Wat ook weer menselijk is, we kiezen vaak de makkelijkste uitweg. Ondanks dat het vaak op onzin berust, kan het wel degelijk voorkomen dat een game het laatste zetje aan iemand geeft. Zoals iemand eerder al zei in dit topic, met een film heb je geen inspraak. Je leeft je misschien wel in, maar uiteindelijk bepaal je de film zelf niet. Bij een game heb je invloed op het verhaal, je bepaald hoe dingen verlopen. Neem GTA als mooi voorbeeld, je bepaald zelf of je 1 onschuldige burger ondersteboven rijdt, of dat je het aantal al niet meer bij kunt houden. In een game kun je je zeker wel inleven, maar dat hangt grotendeels ook van de kwaliteit van de game af. In een goede game waarin het verhaal spannend is, het geluid erbij past en je geconcentreerd speelt wordt je er helemaal ingezogen. Als je dan psychisch niet in orde bent kan dat fataal zijn, met waan ideeën heb je al snel een levensgevaarlijke situatie. Nu wilt dit niet zeggen dat de games schuldig aan een eventuele moord bevonden kunnen worden, de persoon in kwestie was immers al niet helemaal in orde. Iedereen is anders, niemand reageert hetzelfde. Al zijn er 100 leden die nu posten dat ze er rustig van worden, er blijven mensen die juist het tegenovergestelde ondervinden. Daar naast is er niemand, maar dan ook echt niemand, die mij wijs kan maken dat hij nog nooit boos of gefrustreerd is geweest door een game. Laten we hier ook GTA maar als voorbeeld nemen, lekker makkelijk. Stel je doet die ene vervelende missie zesentachtig keer, maar het lukt steeds net niet. Maar nu gaat het lukken, je hebt de laatste crimineel vermoord en je kunt het pakketje oppakken waardoor de missie geslaagd is. Natuurlijk ben je zwaargewond van de schietpartij die net heeft plaatsgevonden. Net voor het pakje rijdt de ambulance je over die met een noodgang door raast naar de crimineel die je net omgelegd hebt. Weer dood, weer opnieuw beginnen. Wie daar kalm van wordt mag van mij naar Bea om een lintje te krijgen voor engelengeduld, dat lukt zelfs mij met enorm veel zelfbeheersing niet. ^_^

Tevens vind ik de discussie die hier gevoerd wordt een beetje raar, niet geheel om de argumenten ofzo. Meer om het gedeelte over de films, het lijkt wel of jullie de games willen beschermen en de films als alternatieve schuldige zien. Wat dat betreft doen jullie eigenlijk precies hetzelfde waar jullie nu boos om zijn, jullie schuiven de schuld af op iets waar het geen donder mee te maken heeft. Het gaat over games, niet over films. Dus de vraag over waarom games wel en films niet is totaal irrelevant in dit topic. Maar dat zal wel te maken hebben dat jullie meer weg zijn van games dan van een goede film.. Niks mis mee natuurlijk, maar hou wel je objectiviteit in een discussie als deze.

En over de regering.. Het is onwaarschijnlijk dat games in korte termijn verboden worden, maar het kan wel degelijk. Rullez heeft wel een punt wat betreft de downloads en illegaliteit ervan, iets illegaal maken heeft vaak een negatief effect op het gebruik van het product. Je hebt de verkoop niet meer onder controle, je hebt geen inzicht in de markt meer, etc.. Maar in een land waar zelfs een Hyver wordt gearresteerd voor een actie waarin hij wil protesteren over de hoge benzineprijzen, een cartoonist wordt vastgezet wegens aanstootgevende cartoons of gehele weblogs worden verwijderd omdat er een 'fout' bericht op staat. Begin ik me persoonlijk zorgen te maken waar het naar toe gaat in Nederland, dus ik zou het zeker niet onmogelijk noemen dat games verboden worden. Vraag niet hoe, maar ze verzinnen er wel wat voor.

Geplaatst:
Ach, het is zo simpel eigenlijk. We zijn mensen, als er iets gebeurt willen we heel graag een schuldige aanwijzen. Zonder schuldige kunnen we het op de een of andere manier niet verwerken, dan zijn de games met een gebrek aan een andere schuldige een makkelijke uitweg. Wat ook weer menselijk is, we kiezen vaak de makkelijkste uitweg. Ondanks dat het vaak op onzin berust, kan het wel degelijk voorkomen dat een game het laatste zetje aan iemand geeft. Zoals iemand eerder al zei in dit topic, met een film heb je geen inspraak. Je leeft je misschien wel in, maar uiteindelijk bepaal je de film zelf niet. Bij een game heb je invloed op het verhaal, je bepaald hoe dingen verlopen. Neem GTA als mooi voorbeeld, je bepaald zelf of je 1 onschuldige burger ondersteboven rijdt, of dat je het aantal al niet meer bij kunt houden. In een game kun je je zeker wel inleven, maar dat hangt grotendeels ook van de kwaliteit van de game af. In een goede game waarin het verhaal spannend is, het geluid erbij past en je geconcentreerd speelt wordt je er helemaal ingezogen. Als je dan psychisch niet in orde bent kan dat fataal zijn, met waan ideeën heb je al snel een levensgevaarlijke situatie. Nu wilt dit niet zeggen dat de games schuldig aan een eventuele moord bevonden kunnen worden, de persoon in kwestie was immers al niet helemaal in orde. Iedereen is anders, niemand reageert hetzelfde. Al zijn er 100 leden die nu posten dat ze er rustig van worden, er blijven mensen die juist het tegenovergestelde ondervinden. Daar naast is er niemand, maar dan ook echt niemand, die mij wijs kan maken dat hij nog nooit boos of gefrustreerd is geweest door een game. Laten we hier ook GTA maar als voorbeeld nemen, lekker makkelijk. Stel je doet die ene vervelende missie zesentachtig keer, maar het lukt steeds net niet. Maar nu gaat het lukken, je hebt de laatste crimineel vermoord en je kunt het pakketje oppakken waardoor de missie geslaagd is. Natuurlijk ben je zwaargewond van de schietpartij die net heeft plaatsgevonden. Net voor het pakje rijdt de ambulance je over die met een noodgang door raast naar de crimineel die je net omgelegd hebt. Weer dood, weer opnieuw beginnen. Wie daar kalm van wordt mag van mij naar Bea om een lintje te krijgen voor engelengeduld, dat lukt zelfs mij met enorm veel zelfbeheersing niet. ^_^

Tevens vind ik de discussie die hier gevoerd wordt een beetje raar, niet geheel om de argumenten ofzo. Meer om het gedeelte over de films, het lijkt wel of jullie de games willen beschermen en de films als alternatieve schuldige zien. Wat dat betreft doen jullie eigenlijk precies hetzelfde waar jullie nu boos om zijn, jullie schuiven de schuld af op iets waar het geen donder mee te maken heeft. Het gaat over games, niet over films. Dus de vraag over waarom games wel en films niet is totaal irrelevant in dit topic. Maar dat zal wel te maken hebben dat jullie meer weg zijn van games dan van een goede film.. Niks mis mee natuurlijk, maar hou wel je objectiviteit in een discussie als deze.

Er zit wat in, ik heb zelf ook de ''films'' in deze discussie erbij gehaald, maar dat is meer het feit van, waarom moet men wel zeiken over games en niet over films? Daarnaast kan je er toch niet om heen draaien dat films realistischer zijn dan games? Als je dat niet kan onderscheiden... Tevens zijn er genoeg films geproduceerd die waargebeurd zijn, op bepaalde misdrijven berusten en waarin ze nadrukkelijk laten zien hoe een moord is gepleegd of andere van dit soort zaken, natuurlijk zijn er wel verborgen schuil namen (van de nagespeelde personages) maar toch. Daarnaast komen bij films veel meer emotie bij kijken, je kan mij net wijs maken dat jij nooit bent mee gezogen in een film, of dat je er lichtelijk emotioneel van werd. Over games gesproken, natuurlijk ik heb vaak genoeg mee gemaakt dat ik nogal geïrriteerd werd als een missie voor de 50ste keer niet lukten, ja dan smijt ik ook met me kussen of gooi ik het game doosje door de kamer heen, maar dan kom je inderdaad al snel weer terug met hoe ga jij daar als mens mee om? Zoals ik al eerder zei die gene, die daar niet mee om kunnen gaan mankeren psychisch gewoon wat, maar dat heb je natuurlijk met alles. Als jij een psychische/agressieve jongen de bios mee in neemt, met een gewelddadige moord film of horror film kan hij daar natuurlijk net zo goed waan ideeën van krijgen.

Geplaatst:

Ik ben het helemaal met je eens Rullez ! Het slaat nergens op de mensen Grand Theft Auto of iets anders de schuld geven. Hun zijn de fout, niet de game zelf. Hun verpesten het inderdaad voor de andere fanatieke gamers. Mensen die iemand gaan vermoorden na aanleiding van GTA zijn vreselijk gestoord ! Dan is Kung Fu Panda nog te geweldadig voor hun! Ik ben blij dat ik niet zo iemand ben. :N

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...