Jump to content

[TuT] je pc in top conditie te houden

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Ik maak deze TUT om mensen hun pc in top conditie te houden

(doe alles op eigen risico je hoeft niet alles te doen ik draai niet op voor de schade)

1.de stand van je computer/schoon maken

zorg dat je pc minimaal 1m boven de grond staat wegens stof inzuigen daar houden computers niet van!

Maak om de 3maanden je computer schoon met de stof zuiger anti stof middelen (is te koop in sommige pc winkels)

kijk wel uit zorg dat je de stroom steker van je pc er uit heb en dat je ontladen ben

(gewoon aan de verwarming even vast houden of aan de computer kast) sommige werkgeheugen kaarten zijn erg gevoelig voor stroom schokken van de mens noem ik het maar. en kijk uit dat je niets raakt

2.windows schoon houwen

laat je computer 1x of 2x per jaar is een x defragmenteren (zorgt voor meer ruimte op je computer)

dit doe je door naar start te gaan alleprogramma's>bureauaccessoires>systeemwerkset>schijfdefragmentatie

dit kan tot een 10min-3uur duren legt er net aan hoe vaak je het doet

je computer altijd up-to-date houden niet je up-to-date programma afsluiten gewoon door laten gaan.

1x per week volledige virusscan!

heb je geen virus scan? je kan ze gratis krijgen bv maleware , adware, avg 8.0 enz download NIET hitman pro 2 hier willen nog wel is virussen in voor komen

er is ook een programma om je internet explorder(s) schoon te houwen dit programma heet CCleaner hier te downloade recht boven in.

(kijk uit je geschiedenis word wel gewist)

wat doet dit programma pressies??

hij ruimt je explorders(s) op wat ik al zij en je systeem

internet explorer

tijdelijke internet bestanden

cookies

geschiedenis

recentelijk getypte url's

index.dat bestand wissen (staat in de map van cookies)

windows explorer

recente documenten

uitvoeren

autoaanvullen zoekassistent

alternatieve MRU's van Explorer

systeem

prullenbak leegmaken

tijdeljike bestanden

klembord (kopieren en plakken)

geheugendumps (werkgeheugen dumps of videokaart dan pakt hij hem even niet meer)

schijfdefragmentatie bestanden

windows log bestanden

en je kan nog een paar dingen aanpassen

en je kan ook je plugins (java enz) even cleanen met de applicaties opdracht is bij iedereen anders

3.programma's die stiekem mee draaien en opruimen

is je computer zomaar slomer dan normaal?? messchien heb je wel een mee draai programma

hoe gaan we hier achter komen?

heel simpel ctrl+alt+delete taakbeheer dus boven in staat hij normaal bij toepassingen klik dan even op processen

hier kan je zien wat programma's van je processor en werkgeheugen gebruiken

je heb je systeem en je zelf bij mij is dat tim

oke maar hoe kunnen we nouw zien wat nouw stiekem mee draait?

oke sluit alles af gewoon al je programma's internet msn(afmelden) enz .Nu kijk je wat nog heel veel werkgeheugen vraagt en cpu niet actief systeem is gewoon wat niett gebruikt word

je heb een programma gevonden die 25% cpu gebruikt en 50.000KB bv.

ga naar google en typ dat bestand naam in wat zoveel vraag wat is ... voor programma bv

dan krijg je forum's waar deze programma's wordne opgenoemd bv dat het een virus is dan moetje even verder

google van wat kan ik tegen dit programma doen. meestal virus scan.

oke nu heb je de basis van je pc in top conditie te houden opmerkingen of suggesties? post het maar!

(het kan zijn dat er spellings fouten in zitten maar ben dislecties

Nog een paar tips om geen virus te krijgen

-alle bestanden die je download meteen scannen

-uitkijken wat je installeert als je het niet vertrouwt google er dan even op

-problemen met windows of andere programma's gebruik google er zijn wel meer

mensen die zulke problemen hebben de kans is dat je een nieuwe fout heb 1op de 10.000 of meer

alles is bijna bekend

-niet dingen in je bios veranderen als je er geen verstand van heb is het zelfde met Windows mappen

(mag het systeem beschadigen alles op eigen risico ik doe zelf dit ook altijd nooit problemen toch een probleem

ik draai niet op voor de schade ik wil je wel helpen het te verminderen!)

veel plezier met deze tut!

Bewerkt: door blokzeil1
Geplaatst:

Nod32, heeft ook een trail, maar weet niet of die maar voor 30 dagen het doet.

Tevens, meeste ken ik al, maar nadat ik dit gelezen had, ben ik toch maar mijn pc gaan opruimen.

Draaide gewoon alles mee, en heb alles behalve de virusscanner uitgezet(Programma's van Windows zelf worden daarna weer zelf geactiveerd dus daar hoef je geen zorgen om te maken)

Hij start weer lekker snel op, behalve eerst dat ik 2 minuten moest wachten totdat MSN een keer was opgestart, nu is ie haast direct klaar.

Vandaag heb ik hem zelfs gedefragmenteerd wat ik eerst nooit deed.

Dat schoonmaken van de pc zelf moet ik een keer doen, als ik tijd en zin heb.

Maar bedankt voor je tutorial, kan nog voor andere van pas komen.

Later,

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...