Jump to content

gta spelletjes 18 jaar en ouder wrrm?


huseyin000

Recommended Posts

GTA games zijn geweldadig, maar nu bv gta 1 ofzo 18 + maken, is teveel. Daar zie je wel heel goed dat het niet realiteit is, en het taalgebruik is niet zo erg. daar vind ik een leeftijdsgrens van 12 of 14 goed. Maar de GTA's van nu zijn te geweldadig, en daarom is het 18+

Het heeft niet veel te maken met of het er realistisch uit ziet. Bij jonge kinderen en vooral pubers zijn de emoties zich sterk aan het ontwikkelen. Dit kan betekenen dat je onverschillig bent over een hoop bloed. Bij de meeste mensen zal paniek toeslaan als er een ernstig ongeval plaatsvind en er ligt een slachtoffer zwaar gewond op de grond. Kinderen hebben dit vaak niet maar dit wordt min of meer aangeleerd door ervaringen van geliefden die sterven of in het ziekenhuis belanden maar ook je ouders die er op hameren dat moorden slecht is of het meemaken 9/11 waar de hele wereld in rep en roer is.

Kinderen leren dus dat de dood slecht is en de emoties zullen zich hier naar onwikkelen. Als kinderen weinig te maken hebben met sterfgevallen van dierbaren of iig niet goed aangeleerd krijgen dat de dood slecht is en ze gaan dan games als GTA of Manhunt spelen (waar de dood van andere personen geen gevolgen heeft of zelfs de bedoeling is) dan gaan de emoties hiernaartoe groeien en willen de emoties dit uiteindelijk ook dergelijke dingen in real-life proberen (dit kan zelfs als het verstand zegt dat het slecht is).

Daarom heeft gta een 18+ rating terwijl een game met slechts veel grof taalgebruik maar een ratingvan 12+ heeft omdat het in principe minder ernstige gevolgen heeft als een kind ook gaat schelden, maar het kan wel van kwaad naar erger gaan natuurlijk dus ook bij grof taalgebruik moet een leeftijd gesteld worden.

Daarom ben ik ook van mening dat games niet verkocht mogen worden aan kinderen jonger dan de rating mits een ouder/voogd (die geacht wordt om zijn/haar kind te kennen) toestemming geeft. Ook moeten de ouders beter toezicht houden en geinformeerd worden.

Zo ging ik dus mijn PS3 met GTA kopen (mijn moeder was erbij) en toen vroeg de verkoper aan mijn moeder of ze wist dat het een spel voor 18 jaar en ouder was. Ik was al 18 dus dat maakte niet uit maar ik vond het toch een goede zaak dat de verkoper er even om vroeg.

Ik hoop dat ik de vraag van huseyin000 zo goed beantwoord heb. En begrijp me niet verkeerd ik ben niet tegen geweldadige games, erzijn gewoon mensen die er niet tegen kunnen en daar moet dus meer toezicht op worden gehouden.

PS: Ik hoop dat mijn verhaal een beetje te begrijpen is want ik kon niet helemaal goed uit mijn woorden komen.

Edit: wow, ik zie dat ik wel een beetje een lang verhaal heb gemaakt, maar dan hebben jullie iig wat te lezen :puh:

Ouders ometen zeker beter toezicht houden, sommige medewerkers in winkels waren dan wel een beetje dom, toen ik Vice City kocht was ik 13 Á 14 jaar oud, en ze verkochten hem gewoon aan me
Link to comment
Delen op andere websites

Ouders ometen zeker beter toezicht houden, sommige medewerkers in winkels waren dan wel een beetje dom, toen ik Vice City kocht was ik 13 Á 14 jaar oud, en ze verkochten hem gewoon aan me

Precies, dat bedoel ik dus. Somige kinderen van 13 kunen er best tegen maar andere ook weer totaal niet en daarom moet er eer toezicht op zijn.

Link to comment
Delen op andere websites

Ouders ometen zeker beter toezicht houden, sommige medewerkers in winkels waren dan wel een beetje dom, toen ik Vice City kocht was ik 13 Á 14 jaar oud, en ze verkochten hem gewoon aan me

Precies, dat bedoel ik dus. Somige kinderen van 13 kunen er best tegen maar andere ook weer totaal niet en daarom moet er eer toezicht op zijn.

Ja ook dat is waar (trouwens grappige foto).
Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind dit topic sowieso wat nutteloos.

Hoe kun je nou niet weten waarom GTAIV 18+ is? Als je dat niet in kunt denken ben je duidelijk niet oud en wijs genoeg voor dit soort games! :duh:

nou er is hier toch al heel wat gediscussieerd (dat hoort toch in een topic) omdat er mensen zijn die vinden dat de leeftijdsgrens naar 14 moet.

Link to comment
Delen op andere websites

Nou, ik speelde voor het eerst een Grand Theft Auto (gta3 om precies te zijn) als ik ongeveer 6 of 7 was. Ik was toen al aan het vechten met voorbijgangers, enzo, maar ik wist wel dat ik dat in het echt niet mocht doen. Voor mij is het geen probleem 18+ spelletjes te spelen waar veel bloed ofzo inkomt, maar voor anderen is dat natuurlijk anders. bv. in Thailand waar die ene van 19 (denk ik) een taxi-chauffeur neerstak om te zien of het in het echt zo gemakkelijk was om een auto te stelen.

Link to comment
Delen op andere websites

Nou, ik speelde voor het eerst een Grand Theft Auto (gta3 om precies te zijn) als ik ongeveer 6 of 7 was. Ik was toen al aan het vechten met voorbijgangers, enzo, maar ik wist wel dat ik dat in het echt niet mocht doen. Voor mij is het geen probleem 18+ spelletjes te spelen waar veel bloed ofzo inkomt, maar voor anderen is dat natuurlijk anders. bv. in Thailand waar die ene van 19 (denk ik) een taxi-chauffeur neerstak om te zien of het in het echt zo gemakkelijk was om een auto te stelen.

Je mag me een ouwe zeikerd noemen maar 6 jaar vind ik voor een gta game echt te jong

Link to comment
Delen op andere websites

Nou, ik speelde voor het eerst een Grand Theft Auto (gta3 om precies te zijn) als ik ongeveer 6 of 7 was. Ik was toen al aan het vechten met voorbijgangers, enzo, maar ik wist wel dat ik dat in het echt niet mocht doen. Voor mij is het geen probleem 18+ spelletjes te spelen waar veel bloed ofzo inkomt, maar voor anderen is dat natuurlijk anders. bv. in Thailand waar die ene van 19 (denk ik) een taxi-chauffeur neerstak om te zien of het in het echt zo gemakkelijk was om een auto te stelen.

Je mag me een ouwe zeikerd noemen maar 6 jaar vind ik voor een gta game echt te jong

ja, 6 7 of misschien 8 jaar, want mijn ouders waren zelfs aan het zien.

Link to comment
Delen op andere websites

Nou, ik speelde voor het eerst een Grand Theft Auto (gta3 om precies te zijn) als ik ongeveer 6 of 7 was. Ik was toen al aan het vechten met voorbijgangers, enzo, maar ik wist wel dat ik dat in het echt niet mocht doen. Voor mij is het geen probleem 18+ spelletjes te spelen waar veel bloed ofzo inkomt, maar voor anderen is dat natuurlijk anders. bv. in Thailand waar die ene van 19 (denk ik) een taxi-chauffeur neerstak om te zien of het in het echt zo gemakkelijk was om een auto te stelen.

Je mag me een ouwe zeikerd noemen maar 6 jaar vind ik voor een gta game echt te jong

ja, 6 7 of misschien 8 jaar, want mijn ouders waren zelfs aan het zien.

Dat vind ik van je ouders wel slecht hoor!

Die leeftijd zit er niet voor niks op, misschien wel wat overdreven maar alsnog.

Eerste keer dat ik VC speelde was ik 10 of 11, en zelfs voor toen vind ik het te jong, maar op je eigen leeftijd en omdat je het gewend bent, vind je het normaal.

Link to comment
Delen op andere websites

Nou, ik speelde voor het eerst een Grand Theft Auto (gta3 om precies te zijn) als ik ongeveer 6 of 7 was. Ik was toen al aan het vechten met voorbijgangers, enzo, maar ik wist wel dat ik dat in het echt niet mocht doen. Voor mij is het geen probleem 18+ spelletjes te spelen waar veel bloed ofzo inkomt, maar voor anderen is dat natuurlijk anders. bv. in Thailand waar die ene van 19 (denk ik) een taxi-chauffeur neerstak om te zien of het in het echt zo gemakkelijk was om een auto te stelen.

Je mag me een ouwe zeikerd noemen maar 6 jaar vind ik voor een gta game echt te jong

ja, 6 7 of misschien 8 jaar, want mijn ouders waren zelfs aan het zien.

Dat vind ik van je ouders wel slecht hoor!

Die leeftijd zit er niet voor niks op, misschien wel wat overdreven maar alsnog.

Eerste keer dat ik VC speelde was ik 10 of 11, en zelfs voor toen vind ik het te jong, maar op je eigen leeftijd en omdat je het gewend bent, vind je het normaal.

ik was 11, 12 a 13 toen ik voor het eerst gta sa kocht voor pc

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...