Jump to content

Voeding voor koelers

Recommended Posts

Geplaatst:

Hallo allemaal,

In december ga ik mijn pc upgraden. Ik ben van plan een Antec Twelve Hundred te kopen en een GameXStream 600 Watt voeding en nog wat onderdelen die nu even niet van belang zijn. Ik koop geen nieuw moederbord en het moederbord wat ik nu heb is een MSI K9N Platinum. Deze wil ik dus in die Antec Twelve Hundred zetten. Nou is het zo dat deze nogal wat casefans heeft (6 geloof ik). Maar waar halen die hun stroom vandaan? Van het moederbord? Als dat zo is vraag ik me af of ik wel genoeg aansluitingen voor al die koelers op mijn moederbord heb. Op Alternate staat (ongeveer) mijn moederbord . Alleen heeft deze een onboard vidkaart, maar ik geloof dat het voor de rest hetzelfde is. Daar staat het volgende: 1 x 4pin PWM koeler en 4 x 3pin koeler. Betekent dat dat ik maar 4/5 van de koelers kan aansluiten? Of worden deze op een hele andere manier aangesloten of is daar misschien een soort splitter ofzo voor?

Alvast bedankt,

Naudin

Geplaatst:

De koelers zijn ook via molex-stekkertjes aan te sluiten, je kan ze dan alleen niet regelen via het moederbord (maar ik denk niet dat dat zo belangrijk is.) Voor molex stekkertjes kan je gewoon splitters kopen, dus daar zou je geen problemen mee moeten ondervinden.

Geplaatst: (bewerkt)
De koelers zijn ook via molex-stekkertjes aan te sluiten, je kan ze dan alleen niet regelen via het moederbord (maar ik denk niet dat dat zo belangrijk is.) Voor molex stekkertjes kan je gewoon splitters kopen, dus daar zou je geen problemen mee moeten ondervinden.

Ok bedankt voor het snelle antwoord. Maar deze halen dus wel gewoon de stroom van het moederbord? Maar daar moet je dus ook weer converters voor hebben? Dan krijg je dus bijvoorbeeld zo'n geval:

fanscopyar8.jpg

Maar dus ook één van die 3-pin aansluiting moet dan voor de CPU-fan zorgen? Dan zou ik met één molex splitter genoeg moeten hebben.

Bewerkt: door Naudin
Geplaatst:

Het kan goed zijn dat er convertors bijgelevert zijn. Is dat niet het geval, zijn ze altijd voor een appel en een ei bij een lokale hardware shop te koop. Een molex splitter is denk ik wel nodig omdat je ook nog wel wat DVD en CD drives wil aansluiten, neem ik aan? In ieder geval klopt de setup van je plaatje helemaal, zo moet het werken.

Het kan goed zijn dat er convertors bijgelevert zijn. Is dat niet het geval, zijn ze altijd voor een appel en een ei bij een lokale hardware shop te koop. Een molex splitter is denk ik wel nodig omdat je ook nog wel wat DVD en CD drives wil aansluiten, neem ik aan? In ieder geval klopt de setup van je plaatje helemaal, zo moet het werken.

Dat klopt, mijn harde schijf is al op deze molex aangesloten. Maar zijn er dus converters met meer dan twee uitgangen? Want die heb ik nog niet kunnen vinden.

Geplaatst:

Dat klopt, mijn harde schijf is al op deze molex aangesloten. Maar zijn er dus converters met meer dan twee uitgangen? Want die heb ik nog niet kunnen vinden.

Nee, die zijn er niet denk ik. Ik denk dat je er dan gewoon 2 moet kopen, zo heb ik dat ook opgelost ^_^

Nee, die zijn er niet denk ik. Ik denk dat je er dan gewoon 2 moet kopen, zo heb ik dat ook opgelost ^_^

Maar mijn mobo heeft maar één molex aansluiting :-( Of bedoel je dat je een gesplitste molex nog eens kunt splitsen?

Uhm, een molex stekker zit aan je voeding...

Molex_female_connector.jpg

Als je dan 2 van die splitters voor je fans koopt, sluit je die daar op aan en klaar ben je...

Bewerkt: door Galiorix
Uhm, een molex stekker zit aan je voeding...

Molex_female_connector.jpg

Als je dan 2 van die splitters voor je fans koopt, sluit je die daar op aan en klaar ben je...

Oow? Hmm nu snap ik het niet meer helemaal, want ik heb zo'n soortgelijke aansluiting op mijn mobo en daar zijt mijn harde schijf in maar volgens mij krijgt mijn harde schijf van de voeding én mijn moederbord stroom. Ja sorry in mijn kast is het nogal een rommeltje dus ik kan het allemaal niet zo goed zien. Als ik mijn fans op die molex aansluit, dan krijgt mijn harde schijf toch geen stroom meer? Of heeft die genoeg aan alleen het mobo?

Geplaatst:

Wat voor moederbord heb je? Het lijkt me sterk dat de hardeschijf stroom krijgt van het moederbord en de voeding. Kan je misschien een foto maken van het moederbord?

Wat voor moederbord heb je? Het lijkt me sterk dat de hardeschijf stroom krijgt van het moederbord en de voeding. Kan je misschien een foto maken van het moederbord?

Heel erg bedankt dat je zo je best doet om me te helpen. Maar foto maken wordt misschien beetje moeilijk omdat die kabels allemaal heel erg door elkaar zitten.

schemaxc4.png

Ik hoop dat het hier iets duidelijker van wordt. :7 MSI K9N Platinum heb ik. In het boekje staat bij die wat ik de molex aansluiting van het moederbord noem: ATX 12 V Power connector (1x4 pin) Als ik een gesplitste molex nog eens kon splitsen zou er geen probleem zijn, maar ik weet niet of dat kan.

board.jpg

Zo ziet mn mobo er uit

Geplaatst:

Een ATX 12 volts aansluiting is geen molex. Een molex wordt gebruikt voor S-ATA hardeschijven en CD/DVD drives. Als je voor een molex stekker 2 splitters hebt, kan je daarop je fans aansluiten ;)

Geplaatst:
Een ATX 12 volts aansluiting is geen molex. Een molex wordt gebruikt voor S-ATA hardeschijven en CD/DVD drives. Als je voor een molex stekker 2 splitters hebt, kan je daarop je fans aansluiten ;)

Dan heb ik toch nog maar 2 aansluitingen voor mn fans? En laat het net zo zijn dat ik eigelijk maar één fan aansluiting op mijn mobo heb. Nja nu moet ik gaan toch bedankt.

Geplaatst:

Op jouw mobo heb je 3x 3pins aansluitingen voor je koelers, en 1x 4pins aansluiting.

Dus je kunt 1 cpu koeler, en 3 casecoolers aansluiten.

De molex aansluitingen, die van de voeding komen, gaan naar je hardeschijven, cd/dvd spelers, naar je videokaart etc.

Aangezien jij een tekort hebt aan aansluitingen voor koelers, moet jij extra splitters hebben.

Deze gaan op de molex aansluiting, en in de dvdspeler.

De witte stekker komt van de voeding, de rode stekkers met kabels is de splitter voor de fan, de blauwe vlak is de Hardeschijf/DVD speler, donkerrode lijnen zijn de kabels met het stekkertje, paarse is de fan.

Verhouding klopt niet maargoed.

Door deze methode krijgt je DVD speler of hardeschijf genoeg elektriciteit, omdat het parallel loopt.

Deze kabels kosten amper wat. ;)

Geplaatst:

Zo bedoelde ik het dus ook. Ik zal misschien morgen een foto maken van hoe alles in mijn kast zit, ik heb veelvuldig gebruik gemaakt van splitters ^_^

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...