L Geplaatst: 8 september 2008 Rapport Geplaatst: 8 september 2008 Beste leden, Ik ben een leerling uit 5havo en moet voor het nieuwe vak BSM (Bewegen, Sport en Maatschappij) een basketballtraining verzorgen voor een cijfer. Nou heb ik daar niet echt verstand van. Zou iemand mij kunnen helpen d.m.v. ervaringen te delen of eventueel internetsites te posten? Ik heb zelf ook al gezocht, maar ik moet iets hebben over tactiek. Alvast bedankt. Reageren
Pennywise The Clown Geplaatst: 8 september 2008 Rapport Geplaatst: 8 september 2008 Beste leden, Ik ben een leerling uit 5havo en moet voor het nieuwe vak BSM (Bewegen, Sport en Maatschappij) een basketballtraining verzorgen voor een cijfer. Nou heb ik daar niet echt verstand van. Zou iemand mij kunnen helpen d.m.v. ervaringen te delen of eventueel internetsites te posten? Ik heb zelf ook al gezocht, maar ik moet iets hebben over tactiek. Alvast bedankt. Moet je dit volledig zelf verzorgen? of met meerdere mensen... Want als jij niets van Basketbal af weet, is het een beetje vreemd dat je dit zelf moet organiseren. In ieder geval heb ik hier een site, waarin verschillende oefeningen staan. Altijd handig om je punt omhoog te krikken, is om wat meer over basketbal te weten te komen. Neem een bezoekje aan Wikipedia.org. Verder geef ik je nog een tip mee, bij een plaatselijke basketbalvereniging langs te gaan. De trainingen zijn vaak openbaar, dus haal daar je ervaringen uit. Praat met mensen, ook zo neem je snel dingen in je op. Succes Reageren
xxRolie. Geplaatst: 9 september 2008 Rapport Geplaatst: 9 september 2008 Hallo., Ik heb zelf op basketbal gezeten dus misschien kan ik je een beetje helpen. Oefen wat basis dingen, de drie belangrijkste soorten passen. - Chess pass - Bounce pass - Over head. Ik weet niet precies hoe ik het schrijven moet hoor. Maar de chess pass houdt in: Kaasrecht met een goede kracht naar de borst toe passen. (gooien, spelen maar wel heel strak) Bounce pass houdt in: Tussen jou en de persoon waar je naartoe wilt passen (spelen) Zit een ruimte. (duhu) En op twee/derde van de ruimte die tussen jullie zit laat je de bal stuiteren, als het goed is komt de bal dan ongeveer weer bij de borst terecht. De overhead houdt in: Je houdt de bal boven je hoofd. (En niet zoals bij voetbal achter je hoofd) En dan pass (speel) je hem weer strak naar je teamgenoot! Dit zijn de belangrijkste passen, en waarschijnlijk ook de enigste passen.. Verder kan je wat vertellen over de drie-punter lijn. Wanneer je achter die lijn staat en scoort heb je drie punten! Verder kan je misschien wat uitleggen of de bekende ''lay-up'' Je hebt deze in 2 varianten. De linker en de rechter. Ik leg wel eventjes de rechter uit. Je staat aan de rechter kant van de basket, je begint bijvoorbeel bij de middenlijn. Je dribbelt dan met de bal aan je rechter hand richting de basket. Als je dicht bij de basket bent, zet je twee stappen. Je begint hierbij met je rechter voet, dan je linker. En dan gooi je de bal met je rechter hand via het vierkant op de basket in het net! En hoogswaarschijnlijk wordt hier veel mee gescoord. En zoals je waarschijnlijk al wel ziet doe je bij de rechter als met rechts. En is het dus wel zo logisch dat je bij de linker lay-up alles met links doet! Ik kan je nu niet zo heel veel uitleggen over basketbal, maar ik weet nog wel een paar leuke trainingkjes, waarmee je het wel snel leert. Anders stuur je me eventjes een 'pb' en dan stuur ik je dan nog wel wat als je geïntresseerd bent! Want ik moet nu trouwens ook gaan! Hopelijk heb je hier wat aan, en je kan me zo'n beetje alles wel vragen! Dus kom maar op als je iets niet snapt of iets wilt weten! Reageren
Youp Geplaatst: 22 september 2008 Rapport Geplaatst: 22 september 2008 Het zijn wel de belangrijkste, niet de enigste paases. Baseball-paas enzo heb je ook enzo nog. Reageren
xxRolie. Geplaatst: 25 september 2008 Rapport Geplaatst: 25 september 2008 Het zijn wel de belangrijkste, niet de enigste paases. Baseball-paas enzo heb je ook enzo nog. Ja inderdaad, maar als hij de basis van basketbal weet. Basis passen etc. Dan kan hij heel goed scoren. Voordat je al die andere passen onder de knie hebt en de rest allemaal weet enzo. Dan moet je denk ik wel een paar jaar ervaringen voor op doen om op de sport zelf te zitten. Reageren
xgaming Geplaatst: 25 september 2008 Rapport Geplaatst: 25 september 2008 Ik zit zelf op basketball en heb vorig jaar nog training gegeven: -Cross-over Je komt aandribbellen met de bal in de rechter of linker hand (ik zou rechts beginnen) dan doe je je rechter voet naar voren, te bal speel je via de grond (geef je een 'duw' met de rechterhand) met een stuit naar de andere hand. Let op: de bal moet laag over de grond worden gespeeld waarbij je de bal probeert de beschermen. Na de cross-over versnel je. -Rechter dribbel, kan je vast wel. Let op dat ze niet te hoog met de bal stuiteren. -Linker dribbel, zelfde als bij de rechter dribbel -Achtjes draaien tussen je benen: gebogen knieën, ga breder als je schouders staan met je voeten. Bal in de linkerhand gaat achter je linker been langs en tussen je benen in geef je hem over naar de rechterhand. De rechterhand gaat achter het rechter been langs, geeft daarna de bal een de linker hand weer door en de oefening herhaald zich. -Opdrukken, hoort er ook bij. -Op de bucket (bij de basket) gaan staan met een stuk of 7 mensen. 3 (waarbij degene die naast de schutter staat 1 bal in zijn hand heeft) aan de linker kant, 3 aan de rechter kant, 1 op de vrijeworplijn. De gene op de vrijeworplijn gaat schieten (let op zijn techniek en laat die persoon te tijd nemen om te schieten / richten ~5 sec.). De persoon schiet, als de bal raak is (door het netje) klapt iedereen 2x. Zo niet? 1x klappen. Diegene die in de buurt van de bal is vangt deze af en zoekt oogcontact op met de persoon die de bal moet door passen aan de schutter. De persoon die geschoten heeft krijgt vervolgens bal II van de persoon die rechts van hem staat. De persoon schiet, mensen klappen 1 of 2 keer. Vervolgens draait iedereen 1 plaats door en herhaald het bovenstaande zich. Deze oefening lijkt heel moeilijk maar dat valt mee in de praktijk. -Weave. 3 rijtjes. De middelste krijgt de bal en passt de bal naar de rechter persoon. Vervolgens loopt deze persoon achter zijn bal aan en de persoon die de bal gekregen heeft passt naar de persoon de links stond. Deze loopt ook achter zijn bal aan enzovoorts. Let wel op de pass techniek (leg deze van te voren uit). Het is niet de bedoeling dat je op 1 plaats stil blijft staan, echter kan dit wel. Succes, als je nog wat wilt weten? Post het hier. Reageren
xxRolie. Geplaatst: 25 september 2008 Rapport Geplaatst: 25 september 2008 Ik zit zelf op basketball en heb vorig jaar nog training gegeven:-Cross-over Je komt aandribbellen met de bal in de rechter of linker hand (ik zou rechts beginnen) dan doe je je rechter voet naar voren, te bal speel je via de grond (geef je een 'duw' met de rechterhand) met een stuit naar de andere hand. Let op: de bal moet laag over de grond worden gespeeld waarbij je de bal probeert de beschermen. Na de cross-over versnel je. -Rechter dribbel, kan je vast wel. Let op dat ze niet te hoog met de bal stuiteren. -Linker dribbel, zelfde als bij de rechter dribbel -Achtjes draaien tussen je benen: gebogen knieën, ga breder als je schouders staan met je voeten. Bal in de linkerhand gaat achter je linker been langs en tussen je benen in geef je hem over naar de rechterhand. De rechterhand gaat achter het rechter been langs, geeft daarna de bal een de linker hand weer door en de oefening herhaald zich. -Opdrukken, hoort er ook bij. -Op de bucket (bij de basket) gaan staan met een stuk of 7 mensen. 3 (waarbij degene die naast de schutter staat 1 bal in zijn hand heeft) aan de linker kant, 3 aan de rechter kant, 1 op de vrijeworplijn. De gene op de vrijeworplijn gaat schieten (let op zijn techniek en laat die persoon te tijd nemen om te schieten / richten ~5 sec.). De persoon schiet, als de bal raak is (door het netje) klapt iedereen 2x. Zo niet? 1x klappen. Diegene die in de buurt van de bal is vangt deze af en zoekt oogcontact op met de persoon die de bal moet door passen aan de schutter. De persoon die geschoten heeft krijgt vervolgens bal II van de persoon die rechts van hem staat. De persoon schiet, mensen klappen 1 of 2 keer. Vervolgens draait iedereen 1 plaats door en herhaald het bovenstaande zich. Deze oefening lijkt heel moeilijk maar dat valt mee in de praktijk. -Weave. 3 rijtjes. De middelste krijgt de bal en passt de bal naar de rechter persoon. Vervolgens loopt deze persoon achter zijn bal aan en de persoon die de bal gekregen heeft passt naar de persoon de links stond. Deze loopt ook achter zijn bal aan enzovoorts. Let wel op de pass techniek (leg deze van te voren uit). Het is niet de bedoeling dat je op 1 plaats stil blijft staan, echter kan dit wel. Succes, als je nog wat wilt weten? Post het hier. Als je dit allemaal een beetje snapt, zou ik dat ook bij de training in doen! Deze trainingen had ik ook altijd op basketbal! En die werken heel goed.. Reageren
Fiegel5 Geplaatst: 25 september 2008 Rapport Geplaatst: 25 september 2008 Begin lekker simpel, laat ze wat stuiteren. Leer ze dribbelen, doe wat vang/gooi spelletjes. En leer ze hoe ze juist scoren. Leer ze later dunken, enz enz enz. Niet dat ik er verstand van heb, maar zo heb ik ooit een training meegemaakt met de gym. Eindig als laatste met een potje. Succes met deze baggere informatie . Reageren
xxRolie. Geplaatst: 26 september 2008 Rapport Geplaatst: 26 september 2008 Begin lekker simpel, laat ze wat stuiteren. Leer ze dribbelen, doe wat vang/gooi spelletjes. En leer ze hoe ze juist scoren. Leer ze later dunken, enz enz enz. Niet dat ik er verstand van heb, maar zo heb ik ooit een training meegemaakt met de gym. Eindig als laatste met een potje. Succes met deze baggere informatie . Ja, maar ik zou wel hun wel gewoon een lay-up leren. En een paar handige trucs, en die basis passen.. En hoe zit het met de regels? Moet je ze daar ook nog wat over vertellen enzo dan? Reageren
xgaming Geplaatst: 26 september 2008 Rapport Geplaatst: 26 september 2008 Ik zou de 'loop', 'meeneem' en 'trek/duw' regel uitleggen aangezien dit nogal vaak fout gaat met 'school' basketball. Reageren
xxRolie. Geplaatst: 26 september 2008 Rapport Geplaatst: 26 september 2008 Ik zou de 'loop', 'meeneem' en 'trek/duw' regel uitleggen aangezien dit nogal vaak fout gaat met 'school' basketball. Ow, okee.. Misschien is het ook wel handig om te weten dat je 2 stappen mag zetten. Maar daarna niet meer mag dribbelen met de bal. Je hebt een pivit-voet, daar al iets over gehoord of gelezen? En de trek/duw regel? Je mag bij basketbal volgens mij 5 of 10 sec. om de bal stoeien.. (trekken) En daarna is de bal voor de partij waar de 'pijl'* naar wijst. * Wordt elke keer de andere keer weer opgewezen wanneer er weer naar de pijl wordt gekeken. Nog niet helemaal duidelijk? Dan moet je dat maar eventjes zeggen en leg ik het wat uitgebreider uit. Reageren
Youp Geplaatst: 28 september 2008 Rapport Geplaatst: 28 september 2008 Dat zijn niet echt dingen die je hoeft uit te leggen, Rollie. Sprongbal is alleen in de wedstrijd enzo, en 10 sec is wel erg lang. En meenemen moet je echt niet uitleggen. Keep it simple, en leer ze gewoon dribbelen. Meenemen word zowat bijna niet voor gefloten, behalve als het te erg, en je de bal gewoon draagt. Maar dat is niet iets wat je hoef uit te leggen. Lopen, second dribble en fouten/overtredingen horen er natuurlijk wel bij. Hoe het gewoon leuk, en ga allemaal niet zo serieus doen. Reageren
xxRolie. Geplaatst: 28 september 2008 Rapport Geplaatst: 28 september 2008 Dat zijn niet echt dingen die je hoeft uit te leggen, Rollie. Sprongbal is alleen in de wedstrijd enzo, en 10 sec is wel erg lang. En meenemen moet je echt niet uitleggen. Keep it simple, en leer ze gewoon dribbelen. Meenemen word zowat bijna niet voor gefloten, behalve als het te erg, en je de bal gewoon draagt. Maar dat is niet iets wat je hoef uit te leggen. Lopen, second dribble en fouten/overtredingen horen er natuurlijk wel bij. Hoe het gewoon leuk, en ga allemaal niet zo serieus doen. Ik zei ja ook al, 5 of 10 sec. Zou het wel 5 zijn.. En voor meenemen wordt haast niet gefloten? Dan weet ik niet in welke competitie jij basketbalt, mini's? Vanaf de adspiranten wordt daar vet streng opgelet! Maar inderdaad, meenemen zou ik als ik jou was ook niet echt uitleggen enzo.. Maar dingen als een lay-up enzo wel. Reageren
Youp Geplaatst: 28 september 2008 Rapport Geplaatst: 28 september 2008 Dat zijn niet echt dingen die je hoeft uit te leggen, Rollie. Sprongbal is alleen in de wedstrijd enzo, en 10 sec is wel erg lang. En meenemen moet je echt niet uitleggen. Keep it simple, en leer ze gewoon dribbelen. Meenemen word zowat bijna niet voor gefloten, behalve als het te erg, en je de bal gewoon draagt. Maar dat is niet iets wat je hoef uit te leggen. Lopen, second dribble en fouten/overtredingen horen er natuurlijk wel bij. Hoe het gewoon leuk, en ga allemaal niet zo serieus doen. Ik zei ja ook al, 5 of 10 sec. Zou het wel 5 zijn.. En voor meenemen wordt haast niet gefloten? Dan weet ik niet in welke competitie jij basketbalt, mini's? Vanaf de adspiranten wordt daar vet streng opgelet! Maar inderdaad, meenemen zou ik als ik jou was ook niet echt uitleggen enzo.. Maar dingen als een lay-up enzo wel. Ja, ik speel bij de mini's. Reageren
xxRolie. Geplaatst: 29 september 2008 Rapport Geplaatst: 29 september 2008 Dat zijn niet echt dingen die je hoeft uit te leggen, Rollie. Sprongbal is alleen in de wedstrijd enzo, en 10 sec is wel erg lang. En meenemen moet je echt niet uitleggen. Keep it simple, en leer ze gewoon dribbelen. Meenemen word zowat bijna niet voor gefloten, behalve als het te erg, en je de bal gewoon draagt. Maar dat is niet iets wat je hoef uit te leggen. Lopen, second dribble en fouten/overtredingen horen er natuurlijk wel bij. Hoe het gewoon leuk, en ga allemaal niet zo serieus doen. Ik zei ja ook al, 5 of 10 sec. Zou het wel 5 zijn.. En voor meenemen wordt haast niet gefloten? Dan weet ik niet in welke competitie jij basketbalt, mini's? Vanaf de adspiranten wordt daar vet streng opgelet! Maar inderdaad, meenemen zou ik als ik jou was ook niet echt uitleggen enzo.. Maar dingen als een lay-up enzo wel. Ja, ik speel bij de mini's. Okee.. Dat is vet leuk! Maar daar letten ze nog niet echt op meenemen enzo. Adspiranten enzo wel! Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.