Omdat de laatste tijd veel mensen willen gaan modelen maak ik even een tutorial over hoe je objecten in VC zet. Binnenkort zullen er meerdere delen verschijnen.
-Je hebt 3 bestanden nodig voor het object: COL, DFF en een TXD
-Je hebt 3 bestanden nodig waar het object in komt te staan: IPL, IDE en COL
Stap 1(samensmelten):
-Allereerst zorg je dat alles geselecteerd staat op objects(1)
-In mijn geval maak ik 2 dozen, dus ik kies voor (2) en zet 2 cubussen neer.
-Je ziet linksonder in beeld 2 objecten staan (3), Cube en Cube[0]. Deze moeten worden samengesmolten.
-Nu selecteer je hetgeen wat je gaat samensmelten. Select (4)-> Single (5) (eventueel ALL)
-klik nu met de rechtermuisknop op de objecten zodat ze geselecteer raken en rood worden (6)
-Druk nu op Create (7)->Objects (->Uniteselect (9)
-Klik nu op een van de objecten en er verschijnt een schermpje.
-Vul de naam in van het object (10)
-Druk op REPLACE OLD OBJECTS (11), dan op OK (12)
Het object is samengesmolten.
Stap 2 (texturen):
Nu gaan we het object texturen. Ik wil op iedere doos 2 verschillende kleuren hebben, rood en blauw.
-Eerst zetten we FACES knop aan (1) zodat we vlakken kunnen selecteren
-Eerst gaan we iets selecteren: Druk op select (2), dan single (3)
-Klik nu op hetgene wat je wilt texturen. Voor mij de bovenkant (4)
-Nu gaan we aan het geselecteerde gebied een textuur toekennen, druk op (5)
-Druk op COPY (6) en geef deze groep een naam (7)
-Druk op (, druk op ADD (9) en laad de textuur (10)
-Finisch met (11,12,13,14)
Doe nu hetzelfde met een ander vlak:
-Ga geselecteerd te hebben ga je naar de material editor (5) en drukt op 'default material' en druk op Copy. Geef het een andere naam en laad de blauwe textuur.
-Druk op (12,13,14)
Het ziet er zo uit:
Stap 3(scalen):
Nu gaan we het object scalen, oftewel de juiste grootte geven
-Druk op Import (1) en pak een object dat je kan gebruiken als vergelijking, in mijn geval een bord
-Druk nu op 2 zodat je later goed selecteerd
-Druk op select (3), single (4) en selecteerd de dozen met rechtermuisknop (5)
-Ga nu naar modify (6), scale (7)
-Druk nu met de rechtermuisknop en control (ctrl) tegelijk op de dozen, er verschijnt een venstertje
-Hier staat in hoe groot het object is in %, het object is te klein dus ik typ in: 200 (
-Als de verhoudingen kloppen, drukje op OK (9)
-Nu gaan we het bord weghalen:
Rechtsonder in beeld zie je 2 dingen staan: test en model
-Druk met de rechtermuisknop op model (1)
-Druk nu op delete om het object te verwijderen (2)
Het object is gescaled.
Stap 4(exporteren):
Nu gaan we even het bestand exporteren als DFF en X
-Linksboven in het beeld zie je dit staan klik hier op.
-Selecteer de extensie wat je wilt hebben. Kies DFF, COL
-Typ nu de naam van het object dus: test.dff (typ ook dff)
-Druk op opslaan en kies VICE CITY.
-Doe hetzelfde nog eens maar kies nu niet DFF maar X. Let op, geef deze file dezelfde naam als de DFF, dus: test.x
Stap 5(TXD maken)
Nu gaan we de txd maken.
-Open de TXD-builder en druk op ADD (1)
-Voeg de texturen die je gebruikt hebt toe en druk op OK.
-Voor de zekerheid druk je op DFF check (2) op open je de DFF file. Is alles groen, dan is alles ok.
-Druk op Build TXD (3)
Stap 6(Col maken)
Nu gaan we de col maken
-Open de Collmaker
-Laad de X file die je gemaakt hebt. Ga naar Options en druk op Mirror.
-Kies de X-as en druk op OK (3)
-Geef het object een naam ->test
-Druk op MAKE COLLISION FILE (2)
-Sla nu de file op met dezelfde naam als de DFF -> test.col
Je Col, DFF en TXD zijn gemaakt.
Dit was deel 1 van de Tutorial, binnenkort verschijnt deel2
Omdat de laatste tijd veel mensen willen gaan modelen maak ik even een tutorial over hoe je objecten in VC zet. Binnenkort zullen er meerdere delen verschijnen.
-Je hebt 3 bestanden nodig voor het object: COL, DFF en een TXD
-Je hebt 3 bestanden nodig waar het object in komt te staan: IPL, IDE en COL
Stap 1(samensmelten):
-Allereerst zorg je dat alles geselecteerd staat op objects(1)
-In mijn geval maak ik 2 dozen, dus ik kies voor (2) en zet 2 cubussen neer.
-Je ziet linksonder in beeld 2 objecten staan (3), Cube en Cube[0]. Deze moeten worden samengesmolten.
-Nu selecteer je hetgeen wat je gaat samensmelten. Select (4)-> Single (5) (eventueel ALL)
-klik nu met de rechtermuisknop op de objecten zodat ze geselecteer raken en rood worden (6)
-Druk nu op Create (7)->Objects (
->Uniteselect (9)
-Klik nu op een van de objecten en er verschijnt een schermpje.
-Vul de naam in van het object (10)
-Druk op REPLACE OLD OBJECTS (11), dan op OK (12)
Het object is samengesmolten.
Stap 2 (texturen):
Nu gaan we het object texturen. Ik wil op iedere doos 2 verschillende kleuren hebben, rood en blauw.
-Eerst zetten we FACES knop aan (1) zodat we vlakken kunnen selecteren
-Eerst gaan we iets selecteren: Druk op select (2), dan single (3)
-Klik nu op hetgene wat je wilt texturen. Voor mij de bovenkant (4)
-Nu gaan we aan het geselecteerde gebied een textuur toekennen, druk op (5)
-Druk op COPY (6) en geef deze groep een naam (7)
-Druk op (
, druk op ADD (9) en laad de textuur (10)
-Finisch met (11,12,13,14)
Doe nu hetzelfde met een ander vlak:
-Ga geselecteerd te hebben ga je naar de material editor (5) en drukt op 'default material' en druk op Copy. Geef het een andere naam en laad de blauwe textuur.
-Druk op (12,13,14)
Het ziet er zo uit:
Stap 3(scalen):
Nu gaan we het object scalen, oftewel de juiste grootte geven
-Druk op Import (1) en pak een object dat je kan gebruiken als vergelijking, in mijn geval een bord
-Druk nu op 2 zodat je later goed selecteerd
-Druk op select (3), single (4) en selecteerd de dozen met rechtermuisknop (5)
-Ga nu naar modify (6), scale (7)
-Druk nu met de rechtermuisknop en control (ctrl) tegelijk op de dozen, er verschijnt een venstertje
-Hier staat in hoe groot het object is in %, het object is te klein dus ik typ in: 200 (
-Als de verhoudingen kloppen, drukje op OK (9)
-Nu gaan we het bord weghalen:
Rechtsonder in beeld zie je 2 dingen staan: test en model
-Druk met de rechtermuisknop op model (1)
-Druk nu op delete om het object te verwijderen (2)
Het object is gescaled.
Stap 4(exporteren):
Nu gaan we even het bestand exporteren als DFF en X
-Linksboven in het beeld zie je dit staan
klik hier op.
-Selecteer de extensie wat je wilt hebben. Kies DFF, COL
-Typ nu de naam van het object dus: test.dff (typ ook dff)
-Druk op opslaan en kies VICE CITY.
-Doe hetzelfde nog eens maar kies nu niet DFF maar X. Let op, geef deze file dezelfde naam als de DFF, dus: test.x
Stap 5(TXD maken)
Nu gaan we de txd maken.
-Open de TXD-builder en druk op ADD (1)
-Voeg de texturen die je gebruikt hebt toe en druk op OK.
-Voor de zekerheid druk je op DFF check (2) op open je de DFF file. Is alles groen, dan is alles ok.
-Druk op Build TXD (3)
Stap 6(Col maken)
Nu gaan we de col maken
-Open de Collmaker
-Laad de X file die je gemaakt hebt. Ga naar Options en druk op Mirror.
-Kies de X-as en druk op OK (3)
-Geef het object een naam ->test
-Druk op MAKE COLLISION FILE (2)
-Sla nu de file op met dezelfde naam als de DFF -> test.col
Je Col, DFF en TXD zijn gemaakt.
Dit was deel 1 van de Tutorial, binnenkort verschijnt deel2
Bewerkt: door Wauzie