Jump to content

Robins treinentopic


Robin2130

Recommended Posts

Dat is de GTW :puh: Arriva heeft ze ook rijden op de Noordelijke Nevenlijnen (Friesland en Groningen) en op de Merwede-Lingelijn (Dordrecht-Geldermalsen) :)

Het zijn hele fijne stille en moderne treinen. Ze trekken snel op en kunnen in tegenstelling tot hun voorgangers (de wadlopers) 140km/h rijden :)

Ja, alleen hebben ze een klein reukprobleempje op de wc's. De rest ziet er super uit binnenin, maar de plee is vreselijk. Je krijgt de draaideur nauwelijks open. Vooral bejaarde urineren liever op hun stoel dan op het toilet. De uitwerpselen en overige menselijke rotzooi dat men in de wc dumpt wordt opgeslagen in een grote tank. Erg milieuvriendelijk volgens Veolia, maar de stank is werkelijk vreselijk.

Klopt. Het werkt hetzelfde als een chemisch toilet. En zo milieuvriendelijk is het niet, want uitwerpselen en urine zijn gewoon biologisch afbreekbaar. Maar in de Arriva GTW's tussen Dordrecht en Geldermalsen hebben geen WC's aan boord.

Ik heb ook in de Veolia-variant gezeten en het stinkt er enorm. Ik ging van Venlo naar Nijmegen en ik was erg blij dat ik op Nijmegen was.

Nog een vraagje...

Ik reed gisteren van een afspraak naar huis over een grote overweg. Vanuit een rangeerterrein in het centrum van Venlo reed een goederentrein richting Duitsland. Normaliter gaan die in redelijke vaart over de spoorweg, omdat het een drukke doorgang is.

Maar toen ik aan kwam fietsen stond de stalen reus stil. Had het nog nooit meegemaakt, en dat terwijl ze praktisch om de 5 minuten voorbij rijden. Hij reed opeens een stukje verder, en stond toen weer stil. Dat ging op exacte rolatie zo nog 25 minuten zo door. Totdat het gehele bakbeest over de overweg was gereden. Ik ben nog even blijven staan, maar hij bleef op dezelfde stapvoetsgewijze manier door rijden.

Ik dacht later dat de machinist misschien onwel was geworden, en de trein automatisch een stukje opschoof ofzo. Heb jij zoiets ooit meegemaakt?

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 40
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Robin2130

    19

  • Honkbal95

    8

  • Pennywise The Clown

    4

  • NickyHendriks

    4

Als de machinist onwel wordt, dan grijpt de ATB in en wordt de trein automatisch stilgezet. Het zou best kunnen dat hij voor een rood sein stond. Het kan ook zijn dat hij niet zo hard mocht rijden. Vanmiddag leg ik ff uit wat ATB is en hoe dat precies werkt :)

Link to comment
Delen op andere websites

Spoorbeveiliging in Nederland

Om het op het spoor zo veilig mogelijk te houden, bestaat er uiteraard een beveiliging om ongelukken te voorkomen. In Nederland is er daarom ATB (Automatische Trein Beïnvloeding). Dat systeem grijpt bijvoorbeeld in als de machinist de snelheidslimieten die worden gegeven door seinen negeert. De ATB is al sinds de jaren zestig aanwezig op het Nederlandse spoorwegnet.

Het ATB signaal wordt door de spoorstaven, lussen en bakens doorgegeven aan de treinen. De aanleiding om ATB in te voeren was het ernstigste spoorwegongeval treinramp in Nederland bij Harmelen.

Er zijn zes soorten ATB-systemen in Nederland. Hieronder noem ik ze even op:

  • ATB Eerste Generatie (ATB EG)
  • ATB Nieuwe Generatie (ATB NG)
  • ATB Eenvoudig (ATB E)
  • ATB-plus (ATB +)
  • ATB-plus-plus (ATB ++)
  • ATB Vv (ATB Verbeterde Versie. oftewel ATB Enhanced)

Ik zal zo kort mogelijk omschrijven wat ATB precies doet. Op de meeste Nederlandse baanvakken mogen treinen niet harder rijden dan 140km/h. Probeert de machinist dat wel te doen, dan zet de ATB een snelremming in en wordt de trein stilgezet. de trein kan pas weer rijden als de ATB de boel heeft ontgrendeld. Ook zal de ATB ingrijpen als de machinist een rood sein negeert. ATB heeft ook een nadeel. Het systeem werkt niet bij snelheden onder de 40km/h, dus dan kan een machinist wel door een rood sein rijden. Dat gebeurt dan meestal ook op rangeerterreinen en bij grote stations.

Link to comment
Delen op andere websites

die rijtuigen maar er stond een andere loc voor

Ja dat kan kloppen. Die rijden dan als testtreinen over de HSL-lijn. Dat zijn zogeheten Traxx locomotieven (zie plaatje hieronder). Als de HSL eenmaal operationeel is, zullen de rijtuigen ook in de goede volgorde gaan staan. (zie mijn sig)

Als de beneluxtrein over de HSL gaat rijden, zal hij op minder plaatsen stoppen. Als hij gata rijden doet hij de volgende stations aan:

Amsterdam Centraal - Schiphol - Rotterdam Centraal - Antwerpen Centraal - Brussel Zuid

Hierbij worden de huidige stops op Den Haag Hollands Spoor, Dordrecht, Roosendaal, Mechelen, Brussel Noord en Brussel Centraal niet meer uitgevoerd.

Ook krijgt Den Haag met de komst van de HSL een rechtstreekse verbinding met Brussel. Het traject is dan als volgt:

Den Haag Centraal - Rotterdam Centraal - Breda - Noorderkempen - Antwerpen Centraal - Mechelen - Brussel Centraal - Brussel Zuid.

Als heel dat HSL eenmaal rijdt, wordt station Breda omgedoopt tot Breda Centraal.

bomb3432351xr5.jpg

Traxx loc met Beneluxstam

Link to comment
Delen op andere websites

Nog een leuk humoristisch filmpje :)

Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook weleens door dat soort gasten ben beetgenomen :$ Op het moment zelf is het niet leuk, maar achteraf kan ik er wel om lachen :puh:

Bewerkt: door Robin2130
Link to comment
Delen op andere websites

Tijd voor een oud treintje:

Mijn vader is altijd een "spoorman" geweest en heeft zijn hele leven voor de NS gewerkt.

Nu hebben ze bij de NS werkplaats Haarlem een hobbyisten club welke treinen onderhouden.

En nu werkt mijn vader aan "De Jaap"

PICT0123.JPG

Naam JAAP

Standplaats Haarlem

Bedrijfsvaardig ja

Spoorwijdte 1435 mm

Tractievorm Electrisch

Bouwjaar 1924

Fabrikant Koninklijke Fabriek van Rijtuigen en Spoorwagens J.J. Beijnes, Haarlem

Type mC

Gewicht 66 ton

Lengte o/b 19800 mm ( 19,800 meter)

Asindeling Bo'Bo'

Max. snelheid 100 km/u

Oorspr. eigenaars Nederlandse Spoorwegen (NS)

Hist. nummers 9002

Status RRM A-status (Register Railmonumenten)

Ik denk dit treinstel vindt je ook wel leuk om te zien :tu:

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...