Jump to content

Robins treinentopic


Robin2130

Recommended Posts

Spoorbeveiliging in Nederland

Om het op het spoor zo veilig mogelijk te houden, bestaat er uiteraard een beveiliging om ongelukken te voorkomen. In Nederland is er daarom ATB (Automatische Trein Beïnvloeding). Dat systeem grijpt bijvoorbeeld in als de machinist de snelheidslimieten die worden gegeven door seinen negeert. De ATB is al sinds de jaren zestig aanwezig op het Nederlandse spoorwegnet.

Het ATB signaal wordt door de spoorstaven, lussen en bakens doorgegeven aan de treinen. De aanleiding om ATB in te voeren was het ernstigste spoorwegongeval treinramp in Nederland bij Harmelen.

Er zijn zes soorten ATB-systemen in Nederland. Hieronder noem ik ze even op:

  • ATB Eerste Generatie (ATB EG)
  • ATB Nieuwe Generatie (ATB NG)
  • ATB Eenvoudig (ATB E)
  • ATB-plus (ATB +)
  • ATB-plus-plus (ATB ++)
  • ATB Vv (ATB Verbeterde Versie. oftewel ATB Enhanced)

Ik zal zo kort mogelijk omschrijven wat ATB precies doet. Op de meeste Nederlandse baanvakken mogen treinen niet harder rijden dan 140km/h. Probeert de machinist dat wel te doen, dan zet de ATB een snelremming in en wordt de trein stilgezet. de trein kan pas weer rijden als de ATB de boel heeft ontgrendeld. Ook zal de ATB ingrijpen als de machinist een rood sein negeert. ATB heeft ook een nadeel. Het systeem werkt niet bij snelheden onder de 40km/h, dus dan kan een machinist wel door een rood sein rijden. Dat gebeurt dan meestal ook op rangeerterreinen en bij grote stations.

daarbij ook even vermelden dat het niet alleen voor snelheid en seinen is maar ook voor de bewustzijn controle van de machinist.

Om de zoveel tijd klinkt er een signaal in de trein. (Dit kan een zoemer of een bel zijn). afhankelijk van het signaal moet de machinist met zijn voet een pedaal intrappen of op een knop op het besturingspaneel drukken want gebeurt dit niet binnen een x-aantal seconden dan grijpt ook meteen de ATB in en gaat er dus een signaal naar railbeheer.

Dus dit ter aanvulling op het goede verhaal over de ATB. Ga zo door Robin.. Leuk topic dit.

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 40
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Robin2130

    19

  • Honkbal95

    8

  • Pennywise The Clown

    4

  • NickyHendriks

    4

Hierbij wat buitenlandse Europese treinen ter verrijking van dit mooie topic. Alle foto's zijn netjes door mijzelf gemaakt op oa. vakanties ^_^

ICE 3 cabine Foto's

Helaas genomen door glas. Het voordeel van een kaartje zonder plaats is dat je kan zitten waar je wilt dus ook direct achter de machinist.

gallery_1_5_4130.jpg

gallery_1_5_7550.jpg

ICE 3 Diesel

De diesel ICE die maar 4 stellen lang is gaat van Berlijn naar Kopenhagen. Een klein stukje gaat de complete trein op de boot. Zodra je op de boot bent mag (moet) je de trein uit en kan je gewoon boven in de boot zitten en daar gebruik maken van alle normale faciliteiten (eten en tax free shoppen) die de 'normale' auto reizigers ook hebben (auto's staan in hogere dekken).

De betreffende boot:

gallery_1_5_8974.jpg

Aan boord op trein dek):

gallery_1_5_3761.jpg

Zweedse slaaptrein

Vanaf Berlijn rijdt een slaaptrein naar Malmö (Zweden) die tevens 4 uur lang op een boot gaat op een daarvoor speciaal treindek. Tijdens de nacht kun je overal op de boot rondlopen, maar je kan ook gewoon in je cabine blijven slapen.

Trein:

gallery_1_5_3208.jpg

Slaapcabine:

gallery_1_5_13857.jpg

Zweedse hogesnelheids trein

Op het hoofdstation van Malmö (Zweden) stond de Zweedse hogesnelheidstrein die naar de hoofdstad van Zweden rijdt.

Buitenaf:

gallery_1_5_3247.jpg

Cabine:

med_gallery_1_5_46764.jpg

Berlin Hauptbahnhof

Berlijn heeft sinds 2006 een nieuw hoofstation met vele sporen op vele verschillende hoogtes (kelder, midden en helemaal boven in gebouw). Vanuit het station is tevens zeer goed de Reichstag te zien.

Beneden:

gallery_1_5_8620.jpg

Zicht vanuit station

gallery_1_5_19897.jpg

Later zal ik met meer foto's komen nadat ik deze heb gevonden en uitgezocht. (digitaal foto's bewaren een rommel zijn. - ouderwets fotoboek is veel handiger)

Link to comment
Delen op andere websites

Zeer mooie plaatjes Joriz. Het is in de ICE inderdaad erg leuk dat je met de machinist mee kan kijken. Ik ben ook 1 keer op Berlin Hbf geweest en ik keek mijn ogen uit, zo'n ongelofelijk mooi station en het is daar enorm groot. Nog veel groter dan onze Utrecht Centraal.

Ook de Scandinaviërs weten wat mooie treinen zijn. Lekker luxe en lekker snel.

Ik ga vandeweek weer even plaatjes schieten op Zwijndrecht Kijfhoek (Het grootste rangeeerterrein van Nederland). I'll keep you posted :)

Link to comment
Delen op andere websites

Hierbij wat buitenlandse Europese treinen ter verrijking van dit mooie topic. Alle foto's zijn netjes door mijzelf gemaakt op oa. vakanties ^_^

Waarom staat er overal GTAgames op?

Oja toch maar ff een Trein:

trein3.jpg

:puh: :P :puh: :P :puh:

FF een leuke.

Bewerkt: door Joriz
Even al het onnodige quote weggehaald. Neem aan dat je ook wel nu uit mijn bericht kan halen dat ik ze zelf heb gemaakt en gewoon hier in de galerij heb geupload.
Link to comment
Delen op andere websites

Dan raad ik het je zeker aan om daar een keer een kijkje te nemen :) Kijfhoek is een erg belangrijk spoorwegknooppunt voor goederenvervoer naar de rest van Europa. Tevens is het een belangrijke schakel voor de betuwelijn.

Link to comment
Delen op andere websites

In 1989 reed in Nederland de langste trein ter wereld in het kader van het 150-jarig jubileum van de NS. De loc moest maarliefst 60 rijtuigen voortslepen vanaf Kijfhoek naar Eindhoven. Het gevaarte was 1,6km lang en woog 2,6 miljoen kilo. Het record was geslaagd, maar de NMBS (de belgische spoorwegen) wisten het record helaas te verbreken.

Hieronder een verslag van de langste trein ter wereld (5 delen)



Deel 1



Deel 2



Deel 3



Deel 4



Deel 5

Helaas was ik toen nog maar 3, dus ik kon de spectaculaire gebeurtenis niet meemaken :(

Bewerkt: door Robin2130
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...