LangeDraak Geplaatst: 23 september 2008 Rapport Geplaatst: 23 september 2008 Spoorbeveiliging in Nederland Om het op het spoor zo veilig mogelijk te houden, bestaat er uiteraard een beveiliging om ongelukken te voorkomen. In Nederland is er daarom ATB (Automatische Trein Beïnvloeding). Dat systeem grijpt bijvoorbeeld in als de machinist de snelheidslimieten die worden gegeven door seinen negeert. De ATB is al sinds de jaren zestig aanwezig op het Nederlandse spoorwegnet. Het ATB signaal wordt door de spoorstaven, lussen en bakens doorgegeven aan de treinen. De aanleiding om ATB in te voeren was het ernstigste spoorwegongeval treinramp in Nederland bij Harmelen. Er zijn zes soorten ATB-systemen in Nederland. Hieronder noem ik ze even op: ATB Eerste Generatie (ATB EG) ATB Nieuwe Generatie (ATB NG) ATB Eenvoudig (ATB E) ATB-plus (ATB +) ATB-plus-plus (ATB ++) ATB Vv (ATB Verbeterde Versie. oftewel ATB Enhanced) Ik zal zo kort mogelijk omschrijven wat ATB precies doet. Op de meeste Nederlandse baanvakken mogen treinen niet harder rijden dan 140km/h. Probeert de machinist dat wel te doen, dan zet de ATB een snelremming in en wordt de trein stilgezet. de trein kan pas weer rijden als de ATB de boel heeft ontgrendeld. Ook zal de ATB ingrijpen als de machinist een rood sein negeert. ATB heeft ook een nadeel. Het systeem werkt niet bij snelheden onder de 40km/h, dus dan kan een machinist wel door een rood sein rijden. Dat gebeurt dan meestal ook op rangeerterreinen en bij grote stations. daarbij ook even vermelden dat het niet alleen voor snelheid en seinen is maar ook voor de bewustzijn controle van de machinist. Om de zoveel tijd klinkt er een signaal in de trein. (Dit kan een zoemer of een bel zijn). afhankelijk van het signaal moet de machinist met zijn voet een pedaal intrappen of op een knop op het besturingspaneel drukken want gebeurt dit niet binnen een x-aantal seconden dan grijpt ook meteen de ATB in en gaat er dus een signaal naar railbeheer. Dus dit ter aanvulling op het goede verhaal over de ATB. Ga zo door Robin.. Leuk topic dit. Reageren
Joriz Geplaatst: 23 september 2008 Rapport Geplaatst: 23 september 2008 Hierbij wat buitenlandse Europese treinen ter verrijking van dit mooie topic. Alle foto's zijn netjes door mijzelf gemaakt op oa. vakanties ICE 3 cabine Foto's Helaas genomen door glas. Het voordeel van een kaartje zonder plaats is dat je kan zitten waar je wilt dus ook direct achter de machinist. ICE 3 Diesel De diesel ICE die maar 4 stellen lang is gaat van Berlijn naar Kopenhagen. Een klein stukje gaat de complete trein op de boot. Zodra je op de boot bent mag (moet) je de trein uit en kan je gewoon boven in de boot zitten en daar gebruik maken van alle normale faciliteiten (eten en tax free shoppen) die de 'normale' auto reizigers ook hebben (auto's staan in hogere dekken). De betreffende boot: Aan boord op trein dek): Zweedse slaaptrein Vanaf Berlijn rijdt een slaaptrein naar Malmö (Zweden) die tevens 4 uur lang op een boot gaat op een daarvoor speciaal treindek. Tijdens de nacht kun je overal op de boot rondlopen, maar je kan ook gewoon in je cabine blijven slapen. Trein: Slaapcabine: Zweedse hogesnelheids trein Op het hoofdstation van Malmö (Zweden) stond de Zweedse hogesnelheidstrein die naar de hoofdstad van Zweden rijdt. Buitenaf: Cabine: Berlin Hauptbahnhof Berlijn heeft sinds 2006 een nieuw hoofstation met vele sporen op vele verschillende hoogtes (kelder, midden en helemaal boven in gebouw). Vanuit het station is tevens zeer goed de Reichstag te zien. Beneden: Zicht vanuit station Later zal ik met meer foto's komen nadat ik deze heb gevonden en uitgezocht. (digitaal foto's bewaren een rommel zijn. - ouderwets fotoboek is veel handiger) Reageren
Robin2130 Geplaatst: 23 september 2008 Auteur Rapport Geplaatst: 23 september 2008 Zeer mooie plaatjes Joriz. Het is in de ICE inderdaad erg leuk dat je met de machinist mee kan kijken. Ik ben ook 1 keer op Berlin Hbf geweest en ik keek mijn ogen uit, zo'n ongelofelijk mooi station en het is daar enorm groot. Nog veel groter dan onze Utrecht Centraal. Ook de Scandinaviërs weten wat mooie treinen zijn. Lekker luxe en lekker snel. Ik ga vandeweek weer even plaatjes schieten op Zwijndrecht Kijfhoek (Het grootste rangeeerterrein van Nederland). I'll keep you posted Reageren
NickyHendriks Geplaatst: 23 september 2008 Rapport Geplaatst: 23 september 2008 (bewerkt) Hierbij wat buitenlandse Europese treinen ter verrijking van dit mooie topic. Alle foto's zijn netjes door mijzelf gemaakt op oa. vakanties Waarom staat er overal GTAgames op? Oja toch maar ff een Trein: :P :P FF een leuke. Bewerkt: 23 september 2008 door Joriz Even al het onnodige quote weggehaald. Neem aan dat je ook wel nu uit mijn bericht kan halen dat ik ze zelf heb gemaakt en gewoon hier in de galerij heb geupload. Reageren
Robin2130 Geplaatst: 23 september 2008 Auteur Rapport Geplaatst: 23 september 2008 Waarom staat er overal GTAgames op? Dat doet hij om te voorkomen dat iemand anders er met zijn foto's vandoor gaat. Reageren
Robin2130 Geplaatst: 25 september 2008 Auteur Rapport Geplaatst: 25 september 2008 *bumpje* Ik ga morgen even spotten nabij rangeerterrein Kijfhoek en zal dan ook de plaatjes posten van allerlei materieel Reageren
Honkbal95 Geplaatst: 25 september 2008 Rapport Geplaatst: 25 september 2008 welke provincie is dat? ik spot meestal in amsterdam en utrecht ook in gelderland is wel een eindje reiden . Reageren
Robin2130 Geplaatst: 25 september 2008 Auteur Rapport Geplaatst: 25 september 2008 Kijfhoek ligt in de provincie Zuid-Holland bij Zwijndrecht. Het is tevens de grootste rangeerterrein (met 43 verdeelsporen) van Nederland. Kijfhoek Reageren
Honkbal95 Geplaatst: 25 september 2008 Rapport Geplaatst: 25 september 2008 ok he dan woon ik best dicht in de buurt meschien half uurtje rijden ervandaan. Reageren
Robin2130 Geplaatst: 25 september 2008 Auteur Rapport Geplaatst: 25 september 2008 Dan raad ik het je zeker aan om daar een keer een kijkje te nemen Kijfhoek is een erg belangrijk spoorwegknooppunt voor goederenvervoer naar de rest van Europa. Tevens is het een belangrijke schakel voor de betuwelijn. Reageren
Robin2130 Geplaatst: 29 september 2008 Auteur Rapport Geplaatst: 29 september 2008 (bewerkt) In 1989 reed in Nederland de langste trein ter wereld in het kader van het 150-jarig jubileum van de NS. De loc moest maarliefst 60 rijtuigen voortslepen vanaf Kijfhoek naar Eindhoven. Het gevaarte was 1,6km lang en woog 2,6 miljoen kilo. Het record was geslaagd, maar de NMBS (de belgische spoorwegen) wisten het record helaas te verbreken. Hieronder een verslag van de langste trein ter wereld (5 delen) Deel 1Deel 2Deel 3Deel 4Deel 5 Helaas was ik toen nog maar 3, dus ik kon de spectaculaire gebeurtenis niet meemaken Bewerkt: 29 september 2008 door Robin2130 Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.