Na$! Geplaatst: 27 maart 2005 Rapport Geplaatst: 27 maart 2005 heey, heeft er iemand mss een linux draaien zoja , kunnen jullie dan even zeggen wat jullie er allemaal mee doen want van het interntet wordt ik niet veel wijzer. :huh: Reageren
Synchro Geplaatst: 27 maart 2005 Rapport Geplaatst: 27 maart 2005 (bewerkt) Wat is linux precies ? Technisch gesproken is linux de kernel of de kern van het operating systeem die iedereen linux noemt. Deze kernel zorgt dat alles in een computer met de gebruikerssoftware samenwerkt. Dit gaat van de netwerksystemen tot het beheren van de hardware. Linux als operating system kan het MAC os vervangen op uw desktop of MS windows NT4 (WIN2000) op uw server. Het draait stabieler. Van waar komt linux ? Linux komt zomaar niet eventjes uit de lucht gevallen. Linux was rond het jaar 1991 de hobby van de nu hoofdontwikkelaar Linus Torvalds. Linus wilde een alternatief hebben voor het dure UNIX. In 1991 kwam versie 0.02 uit. In 1994 kwam versie 1.0 dan uit. Sinds heden is de recentste versie versie 2.4 (uitgebracht in januari 2001). De ontwikkeling loopt constant verder Ik heb gehoord dat Linux gratis is? Linux is niet gratis. Linux is vrij. Het is ontwikkeld onder de GNU 'General Public License', wat kortweg staat voor 'de source code vrij toegankelijk voor iedereen'. Bedrijven en ontwikkelaars mogen er geld voor vragen, voor zolang ze de broncode erbij geven. De meeste, zoniet alle linux software is echter wel gratis van het internet te plukken. Het is pas als u naar de winkel gaat en een distributie koopt, dat u geld zal moeten uitgeven. De meeste open source bedrijven verdienen aan de support dat ze geven op hun krachtige server producten. Het is natuurlijk ook mogelijk om commerciële software te ontwikkelen op het linux platform, voor zolang u geen source van linux zelf gebruikt, of van een ander GNU gelicencieerd product, bent u niet verplicht de source code van uw programma mee te geven. Wat zijn linux distributies ? Er zijn een aantal (van heel lang geleden al) bedrijven begonnen met bepaalde linux software te bundelen en dit in een pakket te verspreiden. Dit noemt men dan een distributie. De oudste distributie die ik me kan herrinneren is slackware. Dit waren dan een 40 tal disks die u in uw pc mocht dj'en om linux te installeren. Het eerste deftige spel die ik op linux zag draaien was DOOM van IDsoft. Maar we wijken af. Bewerkt: 27 maart 2005 door GTA cover Reageren
Mr.Yo Geplaatst: 5 april 2005 Rapport Geplaatst: 5 april 2005 Wat is linux precies ? Technisch gesproken is linux de kernel of de kern van het operating systeem die iedereen linux noemt. Deze kernel zorgt dat alles in een computer met de gebruikerssoftware samenwerkt. Dit gaat van de netwerksystemen tot het .................................................... Hij heeft je vraag al beantwoord. Maar Linux schijnt goed als server te werken. Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.