Jump to content

In het middel uitlijnen

Recommended Posts

Geplaatst:

Hallo,

Ik ben bezig met een site en ik werk per MS Publisher. Weet iemand een script om te zorgen dat mijn site (net als dit forum) precies in het middel van je scherm komt, bij welke resolutie dan ook. Mijn site word ong. 800 PX breed maar als die dan geheel links word geplaatst is dat niet mooi. Stel je maar eens voor dat dit forum aan de linkerkant vastgeplakt zit. :schater:

Alvast mijn dank :cya:

Geplaatst:

De beste manier om dit te doen is om all content in en <div>-block te zetten, en deze dan met behulp van van onderstaande CSS, een vaste breedte te geven en te centreren:

#myblock {
width:800px;   // vaste breedte
margin:0 auto;  // geen marge boven en onder, en "auto"  aan de zijkanten. Dit zorgt voor centreren. 
}

voorbeeld (met inline CSS-style):

<html>
 <head>.................</head>
 <body><div style="width:800px;margin:0 auto">
 ............ hier je inhoud .............
 </div></body>
</html>

Het opgeven van een vaste breedte is trouwens niet verplicht. De horizontale "auto"-margins zijn in principe al genoeg om te centreren.

Geplaatst: (bewerkt)

Ik weet niet of dit een stomme vraag is, maar eh: kun je niet gewoon met align="center" werken?

Edit: ik lees net dat de CSS regel "text-align: center;" niet schijnt te werken in FireFox. Blijkbaar gebruiken ze dan -moz-center. Geen idee waarom. Ik lees ook net dat het inderaad beter is om de margins op auto te zetten. Het zal beiden wel mogelijk zijn.

Bewerkt: door K.O.
Geplaatst:

Ik heb het net even getest, K.O., en het klopt ja. Wel een beetje vreemd, al zeg ik het zelf. Dan kan je het beste nog <div align="center"> gebruiken rondom de tekst, aangezien <center> bij de volgende versie wel eens zou kunnen verdwijnen (los van het feit dat div-jes handiger is :puh:).

Maar terug op het onderwerp: je kan het beste via CSS dit regelen (zoals PatrickW al aangaf), want dan kan je het in een extern bestand zetten en worden gelijk al je pagina's veranderd bij een update.

Geplaatst:

HoHoHo. Ik geloof niet dat ik het helemaal kan volgen. Wat is CSS? Cascading Style Sheet, dat weet ik ook nog wel, maar ondersteund Publisher dit ook. Ik weet wel wat van HTML zoals de <head> tag, maar dit gaat ver boven mijn niveau :puh:

Dus kan ik jouw script PW, gewoon is Publisher zetten of kan ik beter andere software gaan gebruiken? :{

Geplaatst:

Ik neem van je aan dat je met Publisher ook de broncode van je pagina kan bewerken? Zo ja, dan kan je gewoon de onderste code van PatrickW gebruiken om je tekst heen.

In principe zou Publisher dit gewoon aan moeten kunnen, CSS werkt naadloos met HTML samen.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...