Jump to content

Welke camera heb jij?


the_dan

Recommended Posts

  • Reacties 81
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • chopperboy

    11

  • De Stofzuiger

    9

  • Siender

    7

  • the_dan

    4

Ik denk dat ik toch voor een 450D ga,maar lijkt het jouw dan het beste om een body+Tamron 18-200mm o.i.d. te kopen? En je had het over auto's(carspotten) maar is dat objectief ook goed te gebruiken om andere dingen te fotograferen,zoals gebouwen e.d.?

Voor gebouwen kan je het beste groothoek gebruiken. Aangezien 18mm al behoorlijk groothoek is kun je er aardig mee uit de voeten. Je kunt er voor kiezen een groothoek converter erbij te kopen, waardoor je naar bv 15mm gaat. Het ding is gewoon afschroefbaar dus het heeft geen blijvende consequenties voor je lens. Weet wel dat je dan uiteraard minder ver kan fotograferen, aangezien je dan ook het tele deel verkleint door de converter. Een groothoeklens erbij nemen kun je doen, maar dat is over het algemeen vrij duur, en ik neem aan dat je zoiets niet heel erg vaak gebruikt.

Korte +/- van de Tamron:

+Groot bereik

+Goed betaalbaar

-Stelt soms niet goed scherp

-Het is een AF objectief, dus hij is wat langzamer.

Als ik jou was zou ik het wel bij een allround lens houden, een 18-200mm lijkt mij de beste keus. Je kunt het beste eerst naar de plaatselijke fotozaak gaan om te vragen of je de Tamron 18-200mm, de Sigma 18-200mm en de Canon 18-20mm kan uitproberen.

-Maak met alledrie de lenzen dezelfde foto's, zodat je kunt zien wat de verschillen zijn.

-Kijk of je helemaal uitgezoomd bv een takje of een steentje goed scherp krijgt. De Tamron wil dat soms niet helemaal en zo kun je voor jezelf zien hoeveel dat nu echt is.

-Maak actiefoto's van rijdende auto's om te kijken hoe snel de lens scherpstelt.

Een paar detailfoto's kun je ook nemen, maar maak dan wel dezelfde met alle lenzen.

Een klein ding waar je wel rekening mee moet houden: Een goeie groothoek converter kost meestal tussen de €50 en de €100. Meestal kun je wel op Ebay slagen, maar voor de zekerheid kun je het beste mij even de link sturen, dan kom ik wel met een goed advies.

Weet wel dat de volgende accesoires een must zijn:

- UV-filter. Het maakt voor de foto's niet veel uit, maar het is een goeie bescherming voor je lens. Als er een steentje opspat, heb je hooguit een gebroken filter. Zonder filter zou je een nieuwe lens hebben moeten kopen. Hoeft niet duur te zijn, voor €10 - €20 slaag je wel.

- Voor het olievlek-effect in de koplampen en vervelende spiegelingen wegfilteren doen je met een polfilter, zo rond de €20

- Cameratas, vaak los verkrijgbaar rond de €20 - €50. Het hoeft uiteraard geen supertas te zijn, zolang al je spullen er veilig in opgeborgen kunnen worden en de tas is natuurlijk wel waterproof aan te bevelen.

- Memory card, dat spreekt natuurlijk voor zich. Aangezien de 1000D/450D een snelle camera is, kun je het beste een SD high capacity (SD-HC) kopen. Ze zijn wel wat duurder dan de gewone SD kaartjes, maar je kunt tenminste een flink aantal foto's nemen voordat de camera moet bufferen. Het duurt maar een halve seconde ofzo, maar je kunt daardoor nét dat ene plaatje missen, dus hoe later hoe beter. Ik heb zelf nu een 4 gb SD-HC, daarmee kan ik rond de 1000 foto's maken voordat mijn kaartje leeg is.

-Extra accu's. De 1000D/450D werkt met accublokken. Als je op vakantie gaat wil je natuurlijk niet zonder accu komen te staan, dus het is aan te raden er een paar bij te kopen, zodat je zeker niet zonder zit. Ik heb zelf nu in totaal 3 accu's. Een accu is helemaal volgeladen goed voor een dag optimaal te fotograferen. Uiteraard gaan ze wel eerdeer leeg als het kouder wordt, dus als het koud is: hou je accu's warm! Let bij het kopen ook op het amperage. De standaard accu's zitten op 1080 mha. Koop je accu's met minder amperage, zijn je accu's eerder leeg. Meer amperage is altijd goed, dan gaan ze later leeg. Accu's zijn meestal rond de €10 op Ebay. Ex. verzendkosten uiteraard.

@FireFighter: Mijn vader heeft er ook een! en ook nog een 450D, dus ik kan genoeg lenen als ik wil. Niet dat ik het nodig heb ;)[/font]

Link to comment
Delen op andere websites

Chopperboy heeft niet helemaal gelijk. De kitlens een goede lens noemen is ook erg gedurfd. Persoonlijk vind ik de 18-55mm lens niet erg goed, zeer slechte bouwkwaliteit, lichtintensiteit is ook niet al te goed en hij is ook niet altijd even scherp (ligt meer aan het ringetje dat rondbeweegt) Je kunt beter wat meer geld investeren voor een betere lens.

De Tamron 18-200 die je voorstelt is geen verkeerde lens, maar het bereik is niet voor niets zo groot he. Op de uiterste waarden (18 tot 20mm en 150 tot 200mm ongeveer ik weet het natuurlijk niet precies) heb je last van 'vignetting' dat betekend dat de randen zwart worden. Verder worden de kleuren anders. Zo kan ik natuurlijk over elk objectief wat te zeiken hebben maar bij Tamron heb je ook een 17-50mm voor een relatief lage prijs met een vast brandpunt (2,8) waarmee je mooie scherptediepte mee kan creëren. Je zei dat je het ging gebruiken voor autospotten, dan heb je het mooiste effect met een groothoek. Je kan ook bij Canon kijken voor een 17-85mm, deze is ook kwalitatief goed, daar zit zelfs een beeldstabilisator in.

Link to comment
Delen op andere websites

Beankt voor jullie posts Chopperboy en Siender,maar zo'n beeldstabilisator,maakt dat een groot verschil? Ik had het idee dat bij foto's maken het niet echt belangrijk is(meer voor video's.).

Link to comment
Delen op andere websites

Beankt voor jullie posts Chopperboy en Siender,maar zo'n beeldstabilisator,maakt dat een groot verschil? Ik had het idee dat bij foto's maken het niet echt belangrijk is(meer voor video's.).

Als je een lange sluitertijd gebruikt of geen vaste hand hebt maakt het verschil. Maar meestal is dit pas als je ver inzoomt of als er weinig licht is.

Link to comment
Delen op andere websites

Als je een lange sluitertijd gebruikt of geen vaste hand hebt maakt het verschil. Maar meestal is dit pas als je ver inzoomt of als er weinig licht is.

+1. IS is vooral bij tele wel handig. Met een redelijk groothoek bereik zul je het niet echt nodig hebben op de 18-55mm.

Over die 18-55: Ik neem aan dat je behoorlijk profi fotograaf bent. Een 18-55mm is weliswaar voor de profi niet al te best, maar voor de beginnende man is het een goed basisding om een beetje te gaan oefenen met de SLR. ;) Maar hij komt meestal samen met de body, dus je hebt tenminste iets om mee te werken, om daarna te gaan spraren voor een betere lens. Geloof me, bijna een maand wachten tot je een lens hebt is echt niet fijn. Ik heb het namelijk zelf gehad... Overigens is de vignettering heel gemakkelijk weg te halen met een beetje fotobewerking. De 18-200 lijkt mij een goede lens om mee te autospotten. Je hebt groothoek en tele ineen en je hoeft niet steeds te wisselen, wat gewoon een hoop tijd kost. Een groothoek is natuurlijk erg leuk, maar voor autospotten heb ook tele nodig.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 maand later...

Sorry dat ik een dubbelpost maak. Ik heb een nieuwe camera :dans: Ik heb namelijk een tijdje geleden tegen mijn vader gezegd dat ik wel een nieuwe wou. Hij vroeg me dus wat voor één ik wou,ik zei dus een Canon eos 450d. Mijn vader wou zelf ook wel dingen doen met de camera,dus hij wou hem wel voor mij betalen :D Maar hij wou geen 450d(hoewel het een prima camera is),we zijn dus naar een fotozaak geweest. En het is geworden,een Canon eos 50d :dans: Ik heb nu één objectief,namelijk een 17-85mm met image stabilizer. Ik ben echt blij met mij nieuwe camera :D:dans:

Link to comment
Delen op andere websites

Een Canon EOS 1000D met een Sigma objectief. Weet niet precies de specs van het objectief. De body is een iig een EOS 1000D. En dat ding maakt echtschittende foto's voor een hobby fotograaf als ik, en mijn vader. Voor professioneel gebruik zal het vast een slechte zijn :7

eos1000d.jpg

En ik heb ook nog een Olympus FE, die ik ook nog gebruik voor Marco foto's, en normaal gebruik voor in de Efteling :puh:

fe-1151.jpg

Bewerkt: door Sprunk
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...