Jump to content

Vraag over Herinstallatie Windows XP

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Hey mensen,

mijn computer heeft zo ver geschopt dat het nu nodig is om XP helemaal opnieuw te installeren. Zodat ik een helemaal schone installatie heb. :?

Dit kon volgens mij ook op een bepaalde manier waarbij je je fabrieksinstellingen van windows XP terugbrengt, Zogenaamd: rebooten, maar welk knopje was de reboot ook al weer?. Ook vraag ik me af of ik dan na het rebooten alles opnieuw moest installeren, of dat mijn programma's nog gewoon toegankelijk zijn.

In ieder geval als dit niet het geval is, is het dan mogelijk dat ik alleen de partitie C: (waar windows op is geinstalleert) formateer, waarop windows is geinstalleert, en vervolgens toegang heb tot mijn bestanden die op een andere partitie staan?

mvg.

Tim

Bewerkt: door Tim
Geplaatst:

Je kan alleen rebooten als je die functie er speciaal op je pc hebt gezet volgens mij.

Of hij moet er al standaard opstaan.

Maar dat weet ik niet zeker.

Google het anders even op :Y

Booten is het laden van een besturingssysteem.

Rebooten is het opnieuw laden van een besturingssysteem. Als jij via het start menu op opnieuw opstarten drukt, dan ga je rebooten. Dus dat is niet echt het gepaste woord voor dit onderwerp.

Het is mogelijk om je C: partitie te formateren en dan Windows opnieuw te instaleren op die partitie. Je moet de partitie dan gewoon via bijvoorbeeld Linux (Ubuntu bijvoorbeeld) de hardeschijf formateren en dan je Windows CD erin, dan krijg je bij het starten van de computer wel een scherm waar je kan kiezen om Windows opnieuw te instaleren. Zorg dan wel dat je de DVD van Ubuntu eruit heb.

Bewerkt: door Thundercover

je kan windows gewoon geheel formatteren:

= alles van je hdd, en windows er opnieuw op installeren. alleen zijn dan al je programma's weg.

of je kan ook, als je niet alles kwijt wil, maar windows gewoon wil 'vernieuwen, opfrissen', herstellen van schijf nemen. dan kopieert ie de bestanden van de XP cd en vervangt hij de oude daarmee, zonder programma's te verwijderen.

of je kan ook al je programma's backuppen op een externe hdd, en na het formatteren

terugplaatsen, 95% van die programma's werkt dan nog. :Y

(sommige niet omdat het register bij herformatteren wordt opgeschoond, en er serials of andere dingen in dat register staan, enzovoort.. )

geleerd uit ondervinding :puh:

ik raad je aan eerst eens herstellen van cd te proberen, en als dat nog niet veel uitwerking heeft, optie drie te proberen, met backups :Y

edit: of je kan ook gewoon weer 'fabrieksinstellingen' toepassen, alleen gaat dat niet veel verschil uitmaken denk ik..

edit 2 @ galiorix: je hoeft om je hdd te formatteren niet linux cd erin te steken. rechts klikken en 'formatteren' gaat ook. :Y als je dan afsluit en heropstart met xp cd erin, zal hij ook vragen om het te installeren.

of nog simpeler: gewoon opstarten met cd erop, en 'windows herformatteren' kiezen, dan wordt het automatisch gedaan.

:cya:

Bewerkt: door senneken

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...