Jump to content

Multiboot Systeem

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Ik wil een multiboot op mijn pc zetten. Alleen het probleem is nu dat het me wel een keertje per ongeluk is gebeurt, maar ik niet weet hoe. Ik weet wel dat je verschillende partities moet maken op je HDD, maar kan dat wel als er nog wat op staat?

Ik heb namelijk nu een HDD, 500 GB met 1 partitie voor de recovery van Vista. Maar ik wil dus ook nog XP erop hebben. Hoe doe ik dat nu eigenlijk? En kan ik partities ooit nog verwijderen/samenvoegen?

Bewerkt: door Remi-X
Geplaatst:
  Remi-X zei:
Ik weet wel dat je verschillende partities moet maken op je HDD, maar kan dat wel als er nog wat op staat?

Extra partities kun je sowieso maken van de ongebruikte ruimte op je HDD in de setup van Windows zelf (dat blauwe installatie scherm). Ik raad je aan om ongeveer 10 GB per installatie te nemen (+ NTFS formatteren), zodat je in ieder geval een beetje speling hebt.

Remi-X zei:
Maar ik wil dus ook nog XP erop hebben. Hoe doe ik dat nu eigenlijk? En kan ik partities ooit nog verwijderen/samenvoegen?

Belangrijk is dat je eerst het oude OS installeert en daarna pas het nieuwe. Dit omdat het oudste OS altijd herkend wordt door de nieuwste, en naar mijn weten niet andersom. In jou geval betekent dit dus dat je eerst XP moet installeren, en daarna pas Vista. Je zal dan automatisch een dual-boot bij het opstarten krijgen.

Partities kun je overigens gewoon weer formatteren en vervolgens samenvoegen/verwijderen. :Y

Geplaatst:
  -Matthijs- zei:
  Remi-X zei:
Ik weet wel dat je verschillende partities moet maken op je HDD, maar kan dat wel als er nog wat op staat?

Extra partities kun je sowieso maken van de ongebruikte ruimte op je HDD in de setup van Windows zelf (dat blauwe installatie scherm). Ik raad je aan om ongeveer 10 GB per installatie te nemen (+ NTFS formatteren), zodat je in ieder geval een beetje speling hebt.

Remi-X zei:
Maar ik wil dus ook nog XP erop hebben. Hoe doe ik dat nu eigenlijk? En kan ik partities ooit nog verwijderen/samenvoegen?

Belangrijk is dat je eerst het oude OS installeert en daarna pas het nieuwe. Dit omdat het oudste OS altijd herkend wordt door de nieuwste, en naar mijn weten niet andersom. In jou geval betekent dit dus dat je eerst XP moet installeren, en daarna pas Vista. Je zal dan automatisch een dual-boot bij het opstarten krijgen.

Partities kun je overigens gewoon weer formatteren en vervolgens samenvoegen/verwijderen. :Y

Even iets anders: Kun je ook partities samenvoegen zonder te formatteren? Ik heb namelijk een computer gerecovered maar hij heeft nu drie partities:

1. C: De schijf waar uiteraard Windows op staat, maar waar verder weinig schijfruimte over is.
  2. D: Documenten & Settings (heel raar ?? )
  3. E: Het merendeel van de harde schijf met de meeste ruimte over. Hier stond nog niets op.

Geplaatst:
  -Matthijs- zei:
  Remi-X zei:

Remi-X zei:

***, ik heb alleen nog de CD van XP. Vista was al voorgeïnstalleerd en heb er geen CD van. Wat nu? Recovery partitie gebruiken? Lijkt me van niet...

>>> Door Thundercover: Houd het netjes, a.u.b.<<<

Geplaatst:
  Dvt zei:
Even iets anders: Kun je ook partities samenvoegen zonder te formatteren?

Als je twee gebruikte partities gaat samenvoegen zonder te formatteren, loop je het grote risico dat software (bijvoorbeeld programma's en games) niet meer correct werken. Ik adviseer je daarom om gewoon volgens de gebruikelijke manier te formatteren.

Remi-X zei:
***, ik heb alleen nog de CD van XP. Vista was al voorgeïnstalleerd en heb er geen CD van. Wat nu? Recovery partitie gebruiken? Lijkt me van niet...

Het chronologisch installeren van de versies van Windows is normaliter de beste manier, maar zeker niet de enige. Een andere manier staat onder andere hier beschreven.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...