S-te-Fan Geplaatst: 17 november 2008 Rapport Geplaatst: 17 november 2008 (bewerkt) Smoothing groups in 3D Studio MAX. Hallo luitjes, Bij deze tutorial ga ik proberen om uit te leggen hoe smoothing groups werken. Smoothing groups vind je onder de "Editable Poly" modifier. Het is een veel gebruikte methode om low poly modellen er wat egaler uit te laten zien. Bij deze foto heb ik geen smoothing groups op de mesh "gedaan" Je zult zien dat randen nu scherp zijn en dat de vlakken niet in elkaar overlopen. Bij de volgende foto heb ik 2 vlakken dezelfde smoothing groups gegeven. Je kan nu zien dat de vlakken wel zonder scherpe rand in elkaar overgaan. Dit is het principe van het hele smoothing group gedoe. als ik nu de hele buitenkant smoothing group "1" geef dan krijg ik een (nouja) mooie egale buitenkant zonder scherpe randen maar met vlakken die in elkaar overlopen. Als ik nu een strook faces pak in het midden en daarbij de smoothing group weghaal zullen ze een scherpe rand krijgen daar waar ze met een andere face grenzen. Je zult zien dat als ik nu de middelste strook de smoothing group 2 geef dat er dan niks zal gebeuren. Maar vervorm ik het model zo dat het meer op een bol gaat lijken dan zul je merken dat de faces met een smoothing group 2 zich met een scherpe rand afsnijden van de faces met smoothing group 1. En dus als ik die middelste strook weer de smoothing group 1 geef dan worden de faces weer mooi egaal. Nu gaan we de modifier "mesmooth" Erbij halen. Ik heb de faces die ik geselecteerd heb de smoothing group 2 gegeven. De rest van de faces hebben smoothing group 1. Als ik nu dus de meshmooth modifier eroverheen met Iritations op 2 pleur dan zal je zien dat het hele model gesmooth is. Als ik nu rechts in de command panel naar onder ga en kijk onder het tabblad "Parameters" dan zul je bij "seperate by:" "Materials" en "Smoothing Groups" zien staan. Als ik nu "Smoothing Groups" aanklik dan krijg je een mooie scherpe rand tussen de smoothing groups . Bewerkt: 17 november 2008 door stefaneke Reageren
Beagle Geplaatst: 17 november 2008 Rapport Geplaatst: 17 november 2008 Mooie Tutorial Stefaneke Het is niet moeilijk, maar jij legt álle functies van smoothing groups bloot Goed hoor, kunnen beginend modellers wel wat aan hebben Owja, kan je dirt mapping nog eens uitleggen Reageren
S-te-Fan Geplaatst: 17 november 2008 Auteur Rapport Geplaatst: 17 november 2008 Dirt mapping leg ik nog wel eens uit. Ik heb sinds zaterdagavond COD WaW en ik denk wel dat je nu weet wat ik daar mee wil zeggen. Reageren
Galiorix Geplaatst: 17 november 2008 Rapport Geplaatst: 17 november 2008 Dirt mapping leg ik nog wel eens uit. Ik heb sinds zaterdagavond COD WaW en ik denk wel dat je nu weet wat ik daar mee wil zeggen. Addicted... Maar goeie tutorial, ik heb me nooit echt met smoothing groups bezig gehouden, maar als ik ze nodig heb zal ik je tutorial zeker gebruiken. Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.