Jump to content

Beginneling modden SA

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Hallo GTA Modders,

Ik speel ondertussen al een paar jaar 'Grand Theft Auto: San Andreas' en sinds kort heb ik ontdekt dat je zelf auto's, vliegtuigen, enzovoort kunt maken. Ik heb dus beslist dat ik ook ga beginnen met modden en dat ga ik doen met Sketchup.

Dus, eerst ga ik mezelf de basis aanleren (want ik ken het programma totaal niet!!) en daarna mijn eerste ontwerpjes op dit forum posten. Nu heb ik eventjes jullie ervaring nodig.

Moet ik op enkele dingen letten als ik begin te modden? Zodanig dat ik niet dagen aan iets heb zitten werken, en uiteindelijk blijkt dat ik het NOOIT in-game zal kunnen krijgen. Ik heb het niet over het in-game krijgen, gewoon over het ontwerpen in een 3D-programma.

Gelieve niet te ingewikkelde woorden te gebruiken, want ik ben nieuw in de 3D- en modding wereld.

Alvast bedankt

-WingedBull :cya:

Bewerkt: door WingedBull
Geplaatst:

Leer eerst fatsoenlijk modellen met 3DS Max. Dat is de basis :) Als je iets ingame wilt zetten, moet je letten op verhoudingen; Ik bedoel dat de deur groot genoeg is om CJ erdoor heen te laten komen. Ik bedoel niet schalen, dat is erg makkelijk. Maar als je je model schaalt, en je maakt het even groot dat CJ de deur in past, kan het gebouw soms een beetje te groot worden. Of je maakt een bar, maar die is veel te hoog/laag voor CJ. Snap je? Verder zijn er niet veel dingen waar je op hoeft te letten. Leer eerst maar modellen.

:cya:

Geplaatst:
Leer eerst fatsoenlijk modellen met 3DS Max. Dat is de basis :) Als je iets ingame wilt zetten, moet je letten op verhoudingen; Ik bedoel dat de deur groot genoeg is om CJ erdoor heen te laten komen. Ik bedoel niet schalen, dat is erg makkelijk. Maar als je je model schaalt, en je maakt het even groot dat CJ de deur in past, kan het gebouw soms een beetje te groot worden. Of je maakt een bar, maar die is veel te hoog/laag voor CJ. Snap je? Verder zijn er niet veel dingen waar je op hoeft te letten. Leer eerst maar modellen.

Vraagje: Hoe zit het eigenlijk met de draaiende wielen? Dat gebeurt allemaal vanzelf?

Geplaatst:

Ik denk dat het, wanneer je eraan toe begint te beginnen aan daadwerkelijke voertuigen, verstandig is om eens een .dff bestand uit GTA SA te importeren in het 3D programma. Het probleem is alleen dat ik helemaal niet bekend ben met SketchUp, dus ik weet niet precies hoe dit in zijn werk gaat, maar dit kun je gegarandeerd vinden in de Master Tutorial List. (klik) Dan zie je vanzelf hoe dit zit met de wielen van voertuigen. Je zult namelijk zien dat de wielen helemaal geen deel uitmaken van het model. Dit zijn aparte modellen die er door GTA opgeplakt worden en die dus ook gewoon draaien als je rijdt met het voertuig. Wel moet je dummies plaatsen voor deze wielen, maar ik weet niet precies hoe dit in SketchUp gaat.

Overigens maken de meeste mensen gebruik van 3D Studio Max op dit forum en objectief/kwalitatief gezien is het de meest professionele 3D-tool die je kunt gebruiken voor GTA. Daar tegenover is het ook het lastigste programma om mee te beginnen. Ik ken echter ook mensen die zweren bij ZModeller of SketchUp, dus in principe werkt het allemaal. Wel is het zo dat je, als je werkt met 3DSMax, je waarschijnlijk sneller professionele hulp krijgt, omdat er simpelweg meer mensen zijn die het gebruiken.

Geplaatst:

Ter uitleg hoe het in Sketchup gaat:

Je moet zoiezo 3DS Max óf Zmodeller hebben, wil je DFF bestanden importeren in Sketchup. KAMS zijn er namelijk alleen voor Zmod en 3DS Max. Als je het in een van die twee laad, kan je dat model weer exporteren naar *.3ds. Dan, kan je het weer in sketchup openen. Ik weet niet zeker of je met de gratis versie van Sketchup *.3ds kan importeren. Anders heb je de "gekochte" *kuch*gedownloade*kuch* versie nodig.

Geplaatst:

Je moet zoiezo 3DS Max óf Zmodeller hebben, wil je DFF bestanden importeren in Sketchup. KAMS zijn er namelijk alleen voor Zmod en 3DS Max. Als je het in een van die twee laad, kan je dat model weer exporteren naar *.3ds. Dan, kan je het weer in sketchup openen. Ik weet niet zeker of je met de gratis versie van Sketchup *.3ds kan importeren. Anders heb je de "gekochte" *kuch*gedownloade*kuch* versie nodig.

Is het beter voor mij dat ik dan met Zmodeler begin te modden? Of heb ik Zmodeler én 3DS Max nodig? Ander *kuch* koop *kuch* ik die wel :tu: ...

-WingedBull

Geplaatst:

Is het beter voor mij dat ik dan met Zmodeler begin te modden? Of heb ik Zmodeler én 3DS Max nodig? Ander *kuch* koop *kuch* ik die wel :tu: ...

-WingedBull

Het beste is om met 3DS Max te beginnen, het is wat moeilijker maar de resultaten zijn écht veel mooier, en als je begint met Sketchup ga je nooit aan 3ds max beginnen. Maar, 3DS Max is duur, en is rond de €3000 euro *kuch*Gratis als je slim bent*kuch*. Dus, 1. 3DS Max, 2. Zmodeller, 999. Sketchup.

Geplaatst:

en even ter uitleg: met de gratis sketchup kan je niet direct exporteren naar .3ds maar je kan wel exporteren naar een google earth 4 3d object, die eigenlijk een rar is met de textures en het model in. dat model kan je dan weer met de fbx-converter converteren naar .3ds maar als je geen zin hebt om zoveel te betalen voor 3dsmax gebruik je gewoon Gmax: volledig gratis, er bestaan ook kams scripts voor gmax (hierzo!) ik er staat wel in de tut dat 'de scripts in Gmax op niets trekken', niet naar kijken, maar kijken naar de posts daar staat een even goede uitleg over de scripts in gmax.

maar in een ding hebben jullie wel gelijk. je moet eerst leren werken in 3dsmax of in gmax voordat je begint in sketchup. sketchup is extreem gemakkelijk vergeleken bij 3dsmax, maar is ook moeilijker om alles goed ingame te krijgen.

waar je ook voor moet opletten in sketchup is voor de faces, je hebt er blauwe en beige, beige kan e zien ingame, de blauwe niet. en het is niet gemakkelijk om alle blauwe faces achterna weg te werken. en ik spreek uit ervaring.

Geplaatst: (bewerkt)

@Beagle; Jij raadt me Sketchup af? Goed, dan zal ik 3DS Max jeweetwellen :Y ...

@Mr.Psycho; Jij raaidt me dus ook Sketchup af :7 ... Dus zal ik 3DS Max *kuch* kopen *kuck...

Kan ik ook alleen Zmodeler gebruiken of moet ik ze allebei hebben?

-Edit- Gmax bestaat niet meer...

Bewerkt: door WingedBull
Geplaatst:
Je kunt 3ds max krijgen door hem te jeweetwellen

P.S. Dit heb ik nooit gezegt

Ik zeg dat Gmax niet meer bestaat. Dat we 3DS Max kunnen krijgen door te *kuch* kopen *kuch* heb ik al verteld...

Spammerd... :N

Geplaatst:

Ik zeg dat Gmax niet meer bestaat. Dat we 3DS Max kunnen krijgen door te *kuch* kopen *kuch* heb ik al verteld...

Nee, bestaat Gmax niet meer? Ook niet te verkrijgen op Turbosquid.com? Ook niet op deze webpagina? En staat er rechtsonderaan geen "download Gmax"?

Je hebt in Gmax ook KAMS. Ik weet niet of je daarmee naar *.3ds kan exporteren. Met 3DS Max heb je KAMS en kan je wel naar *.3ds exporteren. Met Zmodeller kan je geloof ik ook naar *.3ds exporteren, en KAMS heb je ook voor Zmod. Jij kan kiezen. En Wesley Spamde niet, hij hielp je. En het comentaar van "spammerd :N " doen admins wel, maar dan zeggen ze het iets anders.

Geplaatst:

Nee, bestaat Gmax niet meer? Ook niet te verkrijgen op Turbosquid.com? Ook niet op deze webpagina? En staat er rechtsonderaan geen "download Gmax"?

Je hebt in Gmax ook KAMS. Ik weet niet of je daarmee naar *.3ds kan exporteren. Met 3DS Max heb je KAMS en kan je wel naar *.3ds exporteren. Met Zmodeller kan je geloof ik ook naar *.3ds exporteren, en KAMS heb je ook voor Zmod. Jij kan kiezen. En Wesley Spamde niet, hij hielp je. En het comentaar van "spammerd :N " doen admins wel, maar dan zeggen ze het iets anders.

Wesley herhaalde me gewoon...Maar soit;

Welke programma's raad je me aan? Gmax of 3DS Max? En moet ik Zmodeler ook hebben? Deze 3 programmaatjes hebben toch allemaal (ongeveer) dezelfde functie? 3DS Max kan ik makkelijk aan geraken en die Gmax bestaat inderdaad nog, excuses daarvoor.

Vertel me nu eens welk programma je me het best laat gebruiken, Beagle.

-Zmodeler

-Gmax

-3DS Max

Alvast bedankt, en sorry Wesley, die opmerking was ongepast...

Geplaatst:

Als je makkelijk aan 3DS Max V8 kan komen, moet je dat doen. 3De keus is Gmax. Dat is 3DS Max, maar dan met iets minder functies. Want als je met iets begint wat heel makkelijk is, is het veel moeilijker om overtestappen op iets moeilijkers.

Geplaatst:
Als je makkelijk aan 3DS Max V8 kan komen, moet je dat doen. 3De keus is Gmax. Dat is 3DS Max, maar dan met iets minder functies. Want als je met iets begint wat heel makkelijk is, is het veel moeilijker om overtestappen op iets moeilijkers.

Dit lijkt me duidelijk. Bedankt Beagle...

-Wongy,Wengy,Wungy,WingedBull _O_

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...