Jump to content

Breedbeeld (16:10) of gewoon een 4:3 monitor kopen?

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Ik wil dus een 19" tft scherm kopen, alleen ik weet niet of ik een breedbeeld monitor (16:10) of een gewone 4:3 monitor moet nemen.

Ik zelf ben altijd op 4:3 monitor gewerkt, maar ik lees veel dat breedbeeld monitor "de toekomst" zou zijn.

Misschien handig te weten waar ik monitor voor wil gebruiken:

- Internetten, mail, msn, enz.

- Gamen (net alleen nieuwste games, ook wat oudere games)

- Schoolwerk (word enzo)

- Verder ook beetje downloaden, af en toe film kijken, etc.

Zou ik het beste een 4:3 kunnen nemen hiervoor of een 16:10?

Is er misschien iemand die op bijde heeft gewerkt en kan aangeven welke het fijnst is?

EDIT: zit nu tussen deze 2 Acer schermen te twijfelen. Ze kosten bijde evenveel, alleen de een is breedbeeld en de ander niet. Ook heeft het breedbeeldscherm veel hogere contrast.

Bewerkt: door Gta-killer
Geplaatst:

ik heb thuis op een 20 inch 4:3 van samsung

werk op mijn nieuwe laptop 16:10 18,4 inch van acer

uit ervaring werk ik liever op mijn 16:10 beeld vanwege de verhouding van het beeldscherm en de resolutie.

tevens adviseer ik je ff te kijken naar de beeldschermen van Samsung want acer schermen kom je mischien wat duurder uit omdat er onder anderen geen aansluit kabel wordt mee geleverd (VGA/DVI).

zo,n kabeltje is best wel prijzig !!!

Geplaatst:

Dat je aangeeft films erop te willen gaan kijken is al genoeg reden om een 16:10 beeldscherm te kopen. Praktisch alle nieuwe films worden in 16:9 (breedbeeld) afgespeeld, wil je dat afspelen op een 4:3 scherm dan krijg je ongeveer een half scherm film, half scherm zwart. Kortom, je zou voor iets betalen wat je maar voor de helft gebruikt ^_^ .

Tevens is het multitasken ook wat handiger met een 16:10 scherm, met wat proppen(resolutie afhankelijk) kan je daar twee programma's naast elkaar hebben, bijvoorbeeld je browser links en Word/MSN/etc rechts. Scheelt wat alttabben.

tevens adviseer ik je ff te kijken naar de beeldschermen van Samsung want acer schermen kom je mischien wat duurder uit omdat er onder anderen geen aansluit kabel wordt mee geleverd (VGA/DVI).

zo,n kabeltje is best wel prijzig !!!

Maar zijn samsung schermen wel net zo goed als Acer schermen? Als er in beeldkwaliteit/levensduur/algemene kwaliteit geen verschil zit dan kan ik net zo goed een van samsung nemen ja. (jij bent toch niet iemand van een samsung verkoop bedrijf, of aandeelhouder ofzo he?)

Maar bijvoorbeeld bij internetten, op dit scherm 4:3 met 1024x768 wordt mijn scherm altijd volledig gevuld met een internetpagina (qua breedte). Als ik nou een breedbeeldscherm heb met als breedte 1440 pixels, krijg ik dan witte balken aan de zijkant, omdat de pagina zelf maar 1024 pixels breed is?

Want dat kan ik op dit scherm niet uittesten (max resolutie is 1024x768, 10 jaar oud kut scherm :puh:)

Geplaatst:

Je krijgt met internetten dan inderdaad witte strepen. Of blauwe strepen als de achtergrond blauw is. Maar dat stoort niet hoor. :puh: Ik heb 1280x1024 en heb op dit forum ook lege ruimtes aan de zijkanten.

Ik zelf heb een Acer beeldscherm, en ik heb geen enkel probleem ermee. Of er een kabel bij zat weet ik niet meer, volgens mij wel. Ik raad je ook aan om een breedbeeld te kopen. Dat is veel mooier bij games en films. Zeker als hij niet eens duurder is.

Geplaatst:
ik heb zelf een samsung alleen kijk goed naar de resolutie want deze die ik heb kan maximaal 800x600 :duh:

Das de resolutie van 10 jaar geleden :roll: .

Ontopic: Ik zou kijken of hij minimaal 1280/1024 kan doen, das vind ik zelf nog het fijnste.

En kijken naar de respons tijd (..m/s was het dacht ik)

Geplaatst:

Terwijl het toch een lcd is 22 inch

das aardig fijn gamen

Bij ons thuis beneden kan de televisie op maximaal iets van 1600x....

das aardig hoog !

Geplaatst:
ik heb zelf een samsung alleen kijk goed naar de resolutie want deze die ik heb kan maximaal 800x600 :duh:

Das de resolutie van 10 jaar geleden :roll: .

Ontopic: Ik zou kijken of hij minimaal 1280/1024 kan doen, das vind ik zelf nog het fijnste.

En kijken naar de respons tijd (..m/s was het dacht ik)

Respons tijd is vaak gewoon tussen de 2 en 5 ms, dan zit je in ieder geval goed. Ik werk op het moment met een 4:3 monitor van Medion, prima ding. Het enige probleem is dat ik toch wel eens lekker een filmpje kijken, en dan met het probleem van de maten van het scherm zit, het is heel erg klein omdat het scherm niet breed is.

Het enige probleem is dat ik toch wel eens lekker een filmpje kijken, en dan met het probleem van de maten van het scherm zit, het is heel erg klein omdat het scherm niet breed is.
Waarschijnlijk ga ik als ik computer heb meer films downloaden en die op pc kijken. Want nu op pc waar hele familie op zit is dat niet zo fijn...

Verder hoor ik van andere mensen dat het best veel voordelen heeft, dus heb net een 19" Acer scherm besteld, nu nog tot kerstvakantie wachten tot ik computer mag kopen ;)

@ Meteoriet

Naar resolutie kijken is niet meer zo belangrijk, tegenwoordig zitten er geen schermen met zon lage kut resolutie als jouw monitor er meer tussen.

Geplaatst:

Ik zit nu te tikken achter een Samsung SyncMaster 2232BW. Dat is een 22" 16:9 scherm. En ik moet eerlijk zijn, ik heb vele schermen gehad, maar dit is toch wel de fijnste. Dit scherm heeft een achterlijk hoge natieve resolutie van 1680x1050 pixels, wat zelfs bij deze grootte een enorm scherp beeld geeft. Verder een contrastratio van 3000:1, dus ook levendige kleuren. Kortom, echt een aanrader. Hij is nog niet zo duur ook!

Waarom geen 4:3?

Alle films zijn breedbeeld opgenomen. Het is jammer dat je een enorm mooi scherm hebt maar er maar een klein stukje daadwerkelijk voor gebruikt.

Voor games is het ook 100x handiger. Alle nieuwe games kunnen met breedbeeldresoluties overweg, wat je gewoonweg meer blikveld rondom geeft.

Het enige nadeel aan breedbeeldschermen, is eigenlijk niet eens aan het scherm zelf te wijten. Op sommige websites komen alle zinnen achter elkaar te staan wat soms van een complete alinea een regel maakt. Maar op degelijke sites als Gtaforum.nl e.a. word dat mooi opgelost door een vaste paginabreedte. Wat de boel een stuk overzichtelijker maakt.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...