Jump to content

GTA IV - een verhaal


Gamersclub

Recommended Posts

GTA IV –

Veel gamers hebben er lang op gewacht, maar ondanks de vertragingen van de levering was het op 3 december dan eindelijk zo ver! Haast struikelend over de drempel van de gameshop voor 50 euro het spel gekocht. Snel naar huis, de folie verwijderd en schijfje 1 in de DVD speler geplaatst.

De installatie van het spel begon, onze hartjes voelde we bonzen van blijheid en ons lichaamstemperatuur liep tot hoge waarde op. Bij het zien van het eerste installatie scherm zagen we eigenlijk niets. Soms wat vreemde karakters en buttons zonder tekst.

Natuurlijk laten wij ons met een lichaam vol adrenaline niet zo maar uit het veld slaan, en begon de gok door te klikken op een onbekende installatie knop.

Gelukkig! De installatie begon. Na het akkoord geven op de algemene voorwaarde hoorde we de snelheid van de DVD speler oplopen. Helaas voor korte duur. We moesten ons bij ‘Games for Windows – Live’ gaan registreren. Snel naar deze site, en een account aangemaakt. Zo’n tien minuten wachten op een activatie reply, maar ook dat lukte. De installatie ging verder.

Na het snel even ‘leeg’ maken van de blaas zagen we dat de installatie opnieuw was gestopt. Een registratie bij de ‘Rockstar Social Club’ was nu nodig. Opnieuw door een registratie procedure heen worstelen. In alle haast, om het spel te kunnen spelen, en dus niets te hebben gelezen wisten we eigenlijk niet waarom de registraties nodig waren. Maar goed, positief was dat de installatie weer ging lopen.

Na een klein uurtje (!) wachten nog een laatste installatie update van DirectX. Wel raar, aangezien we dachten daar al de laatste versie van te hebben. Klaar? Helaas niet. Een update van het onbekende pakket ‘Games for Windows – Live’ was gevonden, en moest worden gedownload. Lang leve de snelle ADSL verbinding, en konden we de 30MB snel binnen halen, en ging de installatie vlot.

De installatie was voltooid, en moesten we de PC op nieuw opstarten.

Na de herstart begonnen de hartjes opnieuw met een verhoogde snelheid te kloppen! Voor korte duur. Nu moest het spel namelijk online worden geregistreerd. Op de achterkant van de meegeleverde boekjes vonden we het nummer, waarna ook deze registratie klaar was. He he. ‘Start the Game!’

Het spel begon tot leven te komen. We kregen een intro muziekje….en toen….toen…toen een error. MMA10 zagen we in beeld, het spel liep vast, en resulteerde uiteindelijk in de ‘blue screen of dead’ Tjee, dat was lang geleden dat we die hadden voorbij zien komen.

De hardslag nam sterk af. De lichaamstemperatuur daalde enorm. Wat nu? Snel een herstart van de PC. Helaas, de MMA10 error was nog steeds de grote spelbreker.

We deden vast iets verkeerd, dus bellen met de support lijn. Jahoor, in een van de boekjes vonden we een 0900 nummer voor 0,80 cent per minuut. Behoorlijk gefrustreerd belde we naar dit nummer. Na ongeveer 20x0,80 eurocent verder kregen we een dame aan te de telefoon. Citaat: “ meneer, wij kunnen u op dit moment niet helpen, aangezien alle medewerkers in vergadering zijn “

Daar zaten we dan, met onze keurig legale kopie van ons langverwachte spelletje die niet werkte. Ja, compleet gefrustreerd waren we.

Zoeken op Internet naar een oplossing. Na enige tijd vonden we die. We zouden het spel ‘offline’ moeten spelen. Na wat geklooi lukte dat en startte het spel eindelijk op!

Snel even naar de instellingen voor de videokaart om de juiste configuratie te maken. Lekker alles op ‘Full’ zetten. We hadden immers een PC die nagenoeg voldeed aan alle systeemeisen. Opnieuw kwamen we van een koude kermis thuis. Het spel bepaalde voor ons de configuratie, waardoor we het spel niet op ‘Full’ konden spelen.

Voor we het spel gezien hadden was door alle tegenwerking de lol er eigenlijk al af. Maar goed, we begonnen met spelen. Al snel bleek dat we de auto moeilijk besturen omdat we dit niet – zoals we gewent waren – met de pijltjes van het toetsenbord konden doen. Even opnieuw in de configuratie duiken om ook dit probleem op te lossen. Jahoor, de auto begon dan toch te rijden. Hakkelend en stotterend verplaatste de auto zich over het beeldscherm. We kregen er even genoeg van. We deden de PC uit, en pakten een lekker biertje om die nare spaak uit de mond te spoelen :)

De hierop volgende dagen hebben we het spel opnieuw geprobeerd. Met wat rommelen in de configuratie lukte het zelfs – zij het in mindere veel kwaliteit – het spel redelijk te laten lopen. Zelf online kon dat nu, en was de error MMA10 verdwenen.

Als we nu (al) de balans opmaken zijn er toch veel zaken die zijn opgevallen.

Grafisch ziet het spel, ondanks we dit in mindere kwaliteit kunnen spelen mooi uit. Ook de missies zijn vooral in het begin leuk om te doen. Toch vinden we zeer veel min punten.

Besturing van voertuigen

Lekker scheuren met je autootje door de stad lijkt voorbij. Het mag dan wel realistischer zijn, je bestuurd een log ‘ding’ die niet vooruit te braden is. Een Fiat500 rijd in het echt sneller dan de gemiddelde opgevoerde Amerikaanse lijkenbak in het spel. Hiermee is de ‘gameplay’ sterk onderuit gehaald, en denken we terug aan de leuke tijd met GTA-SA.

Missies

Eenmaal uit mijn bedje gekropen in mijn ‘Savehouse’ willen we een missie uitvoeren. Het zal wel weer knallen zijn, dus eerst de taxi nemen naar een wapen depot om een kogelvrij vestje aan te trekken en wat extra ammo in te slaan. Oja, even een quarterponder eten om de health van Niko op te krikken, en opnieuw de taxi nemen naar onze opdrachtgever. Taxi’s nemen werken een stuk sneller dan steeds met eigen vervoer naar de opdrachtgever te reizen. De opdrachtgever doet zijn verhaal, en gaan op pad om de missie te volbrengen. Helaas, we worden neergeknald.

We krijgen een sms-je om de missie opnieuw te spelen. Leuk, maar voor we dit kunnen doen moeten we eerst opnieuw de taxi nemen naar het wapen depot voor het kogelvrije jasje, nieuwe kogels, en de hamburger niet te vergeten. Opnieuw naar de opdrachtgever, en opnieuw de missie proberen uit te voeren. Deze manier gaat snel vervelen. Na iets meer dan een kwart in het spel te zitten zijn de missies erg van hetzelfde. Gelukkig was de uitnodiging van Bruce om een vluchtje te maken in zijn helikopter eindelijk een leuke afwisseling.

Telefoon

In het echte leven worden we soms al gek van die dingen. In het spel is dit alleen nog maar erger. Om de haverklap worden we gebeld of we weer een dartspelletje willen doen. Gelukkig vonden we de ‘Sleepmode’ en kwamen we tot rust. Ook weer niet echt een uitkomst omdat de GSM soms echt nodig is. Overigens…. Een nieuwe ringtone kopen via de website voor $100.00 is ook niet echt realistisch. Maar goed, het blijft een spelletje.

Geld

Voor het uitvoeren van missies krijg je geld. Naar mate het spel vordert, en de missies moeilijker worden krijg je steeds meer geld. Maar wat moeten we met al dat geld? Ik zit bom vol van de hamburgers, kan niet meer lopen van de vele wapens gevuld met munitie, en hebben we ons in een keurig nieuw pak gestoken. Het lijkt erop dat we verder weinig kunnen doen met de centjes. Huizen kopen is er niet meer bij, zo lijkt het.

Voortgang

We lopen nu vast op een missie. We hebben deze missie keer op keer helaas niet kunnen volbrengen. We doen ons best, maar zijn helaas niet de beste ‘gamers’.

We zijn nu maar wat aan het rondlopen. In het begin was dat nog leuk, maar omdat we nog niet naar het derde eiland mogen, en omdat het spel pas gaat ‘bloeien’ naar mate je vordert met de missies moeten we de missies weer oppakken. De game cheats gebruiken lijkt niet echt een optie omdat hiermee de verhaallijn zou veranderen, en je het zelfs niet volledig zou kunnen uitspelen.

Dan maar opzoek naar een trainer. Helaas, nog niet voorhanden. Het blijkt dat de developers van Rockstar het voor de makers van trainers erg moeilijk hebben gemaakt, zo lezen wij in verschillende forums. Rockstar bepaald met deze game wat we ermee kunnen, zo lijkt het.

Langzaam begint de lol van het spelen van ons nieuwe spel af te nemen. We komen niet veel verder en kunnen geen cheat activeren zonder het verhaal te beïnvloedden.

BigBrother

Een icoon in de Windows taakbalk zorgt ervoor dat er na het opstarten van je PC direct, en automatisch een verbinding wordt gemaakt met de Social Club van Rockstar. Behalve je spelvorderingen e.d. kan Rockstar ook precies zien wanneer je de PC opstart, hoelang je het spel speelt, en wanneer je de PC weer uitzet. We hebben er dus weer een BigBrother bij, en dat nog wel voor gewoon een spelletje.

Het spel spelen we op een Quadcore 2400MHz met een videokaart van nVidia, 9600GT en een slordige 2GB aan geheugen, draaiend op een brandschone Windows XP SP3, zonder het spel op volle kwaliteit te kunnen draaien! Door een txt bestand met –norestrictions – gemeld door een gebruiker op dit forum – toe te voegen kunnen we wel het spel op de allerhoogste waarde zetten. Opvalt is dat we dan een videokaart nodig hebben met 1500MB aan memory. Als we vervolgens op de website van Alternate kijken, die een ruim aanbod heeft van videokaarten zien we dat er slecht twee kaarten zijn die een videogeheugen van 1500MB hebben. Dit is o.a. de GeForce FX 5600 met een prijskaartje van € 3.199,-. Aangezien wij ons niet kunnen voorstellen dat de gemiddelde gamer deze kaart in zijn bezit heeft lijkt het erop dat GTA IV voor de toekomst is gemaakt, als je deze in de hoogste kwaliteit wilt spelen.

Conclusie

GTA IV is zeker een mooi spel, die er grafisch ook zeker mag zijn. Bij ‘Time Magazine’ heeft men deze game op plaats 1 gezet als ‘number one video game of the year 2008’. Persoonlijk vinden wij dit een tikkeltje te hoog. Zeker gezien de mindere gameplay m.b.t. de besturing van auto’s, en de zware computer die nodig is om het spel op redelijk niveau te kunnen spelen.

Wellicht weer leuk om de DVD van GTA-SA uit de kast te trekken, en te genieten van de simpelere graphics, maar de geweldige gameplay van deze onvergetelijke GTA serie, die ook nog eens – zonder al te veel moeite - aan alle kanten was aan te passen, want dat is toch wat een PC gamer wil?

Link to comment
Delen op andere websites

Ah een recensie dus.. Dacht eerst dat het een verhaal was waarbij het niet lukte om GTA IV te installeren en dat je daarna Rockstar ging uitschelden en GTA ging terugbrengen..

Maar het was dus een recensie, gelukkig.

Tip voor de volgende keer: Je had wel even 'recensie' in de titel kunnen zetten ;)

Maar voor de rest, mooie recensie hoor! :tu:

En BTW:

die ook nog eens – zonder al te veel moeite - aan alle kanten was aan te passen, want dat is toch wat een PC gamer wil?

Dat komt nog wel hoor, die mods ;)

Bewerkt: door Dvt
Link to comment
Delen op andere websites

Fantastische recentie

Er staat toch wel wat waarheid in :)

Alleen als het verhaal je een beetje gaat vervelen kan je toch nog altijd terugvallen op de multiplayer (die bij mij nog maar half werkt :puh:)

Bewerkt: door Glenn_
Link to comment
Delen op andere websites

Je praat voor iedereen en dat vind ik wel jammer. Ook zijn we tot een paar keer toe hardstikke dood gegaan

Na de herstart begonnen de hartjes opnieuw met een verhoogde snelheid te kloppen! Voor korte duur.
Vond dit wel lach wekkend. Wat ik wel nog kwijt wil is dat ik tot nu toe geen problemen heb gehad. De gameplay daarin tegen vind ik zwaar bagger vanwege ''de besturing'' Ik kan mijn Toetsen Niet zomaar veranderen want ik heb een (Console Control) En dit vind ik erg Irritant.

Dat het voor de toekomst is gemaakt zal zeker waar wezen. Ik denk dat Rockstar zich nu eerst wil gaan richten op andere game's en dat ze daarom GTA IV zo hebben gemaakt zodat ze nu tijd hebben voor iets anders. Ze kunnen GTA Niet laten lichen. Dus doen ze het maar zo. Ik denk dat er daarin tegen ook heel veel Computer Shops blij zijn met Rockstar. Dikke winsten voor de Computer Shop's en dat in de Krediet Crisis.

Bewerkt: door Sa_bulldog
Link to comment
Delen op andere websites

haha, leuk verhaaltje (recensie), er waren een paar grappige momenten bij :puh:

ik ga binnenkort GTA IV voor de pc kopen, tenzij ik nog een ps3 krijg van men ouders, dus ik zal wel zien of alles wat hierin staat bij mij ook zo zal zijn. ^_^

Link to comment
Delen op andere websites

De opdrachtgever doet zijn verhaal, en gaan op pad om de missie te volbrengen. Helaas, we worden neergeknald.

We krijgen een sms-je om de missie opnieuw te spelen. Leuk, maar voor we dit kunnen doen moeten we eerst opnieuw de taxi nemen naar het wapen depot voor het kogelvrije jasje, nieuwe kogels, en de hamburger niet te vergeten. Opnieuw naar de opdrachtgever, en opnieuw de missie proberen uit te voeren. Deze manier gaat snel vervelen.

Heb jij ooit die DVD van GTA SA erin gehad of had je direct een trainer erop gegooid? :7 Het lijkt namelijk net alsof je dit voor het eerst meemaakt, terwijl dit ook al -zelfs in ergere vorm- in vorige GTA's zat. Noem het een necessary evil, maar dit als een minpunt ervaren? Volgens mij moet je dan geen spel uit de GTA-reeks gaan spelen, want wat jij voor ogen hebt strookt niet met een sandbox game. Het is geen CoD4, waar alles op rails loopt en je elke missie begint met de benodigde wapens. Overigens heb ik zelf het idee dat de frustratie meer ligt dat je de missie niet kan halen dan dat je die armor moet ophalen.

Dat leidt me tot het voortgang stuk, dit spel is denk ik makkelijker dan een GTA SA of VC. Politie die je tegenkomt in de missies is lang niet zo hinderlijk als in die eerdere delen en met de cover functie kan je veel langer blijven leven. Door de lastige missies moet je even doorheen bijten, des te groter is de vreugde als je 'm hebt behaald. Charme van het spel.

Overigens vind ik de voordelen een klein beetje onderbelicht ^_^ .

Bewerkt: door Preddy
Link to comment
Delen op andere websites

Dit verhaal is duidelijk een ''Knip En Plak'' verhaal. Waarom zou je het posten, Je ziet toch honderden topic's met :

GTA 4 START NIET OP!!!!!!

HULP NODIG BIJ GTA IV

HELP HELP HELP

Dan is het vind ik niet nodig om een topic te maken waarin gezegd wordt dat dit spel niet werkt.

Het zal wel weer aan mij liggen :bonk: .

Link to comment
Delen op andere websites

Dit verhaal is duidelijk een ''Knip En Plak'' verhaal. Waarom zou je het posten, Je ziet toch honderden topic's met :

GTA 4 START NIET OP!!!!!!

HULP NODIG BIJ GTA IV

HELP HELP HELP

Dan is het vind ik niet nodig om een topic te maken waarin gezegd wordt dat dit spel niet werkt.

Het zal wel weer aan mij liggen :bonk: .

Het ligt aan jou :7.

Leuk verhaaltje, ikzelf heb IV nog niet. Ik koop hem dinsdag en mijn PC voldoet aan bijna geen enkele eis, zou ik hem toch nog kunnen spelen?

Maarja, het is zoals Preddy zegt wel waar. GTA games zijn geen CoD games waar je een padje volgt!

Link to comment
Delen op andere websites

Dit verhaal is duidelijk een ''Knip En Plak'' verhaal. Waarom zou je het posten, Je ziet toch honderden topic's met :

GTA 4 START NIET OP!!!!!!

HULP NODIG BIJ GTA IV

HELP HELP HELP

Dan is het vind ik niet nodig om een topic te maken waarin gezegd wordt dat dit spel niet werkt.

Het zal wel weer aan mij liggen :bonk: .

@ Forumrunner,

Ik ben bang dat je het verhaal niet helemaal hebt gelezen. Het gaat hier over een ervaring, een recensie zoals je wilt.

De essentie van een forum is onder andere het ‘delen’ van ervaringen, maar gelukkig geef je je zelf al een icoon met een hammertje :)

Link to comment
Delen op andere websites

Dit verhaal is duidelijk een ''Knip En Plak'' verhaal. Waarom zou je het posten, Je ziet toch honderden topic's met :

GTA 4 START NIET OP!!!!!!

HULP NODIG BIJ GTA IV

HELP HELP HELP

Dan is het vind ik niet nodig om een topic te maken waarin gezegd wordt dat dit spel niet werkt.

Het zal wel weer aan mij liggen :bonk: .

Jij hebt blijkbaar ook niet het hele verhaal gelezen.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...